Az átlagos Macbook Air felhasználó két dologtól irtózik: a Windows-tól és attól, hogy a szeme előtt szedik darabokra a gépét, netán neki kell bármilyen hardveres javítást elvégezni a laptopon. Merthogy ők pont azért vettek Macbookot, mert csak használni akarják a technikát, na meg mert egyébként szép is.
Az a rossz hírünk, hogy mint minden számítógép, a Macbook, sőt, még a Macbook Air is öregszik, ezáltal hiába szoktattuk magunkat rá a konzumer-style életfelfogásra, most mégis megpróbálkoznánk azzal az ambivalens témával, miszerint csináld magad a Macbook Air akksicseréjét. Sőt.
A Macbook Air-ek akksija a tapasztalatok szerint valahol 400 és 500 töltési ciklus között adja meg magát teljesen, tehát amennyiben 300 felett járunk, úgy bizony máris komoly összegeket spórolhatunk meg a következő hónapokra a cikk továbbolvasásával.
Ahhoz, hogy megállapítsuk, hogy hány töltési ciklus van a gépben, az ingyenes istat PRO programot telepítsük (http://islayer.com/apps/istatpro/), mely a dashboard-on fogja mutatni többek között ezt az információs is. Az akksi cserére, illetve az ahhoz kapcsolódó egyszerűbb felújításokra, tisztításokra nincs szükségünk másra, mint
– egy órás csavarhúzó készletre
– sűrített levegőre
– hűtőpasztára
– és egy új akkumulátorra
Míg az első hármat szinte bármelyik elektronikai nagyáruházból párezer forintért cserébe be tudjuk szerezni, addig a Macbook Air akksi vásárlást illetően jobb, ha belekalkuláljuk, hogy – a válság általi just-in-time reneszánszaként – kb. két hét, míg bárhonnan megérkezik a rendelést követően az új akksi. Mi a wpower.hu –ról rendeltünk, két hét volt, mire megjött, gyári Apple, bruttó 21ezerért.
Először is az Air hátulján lévő csavarokat kell kicsavarnunk a megfelelő méretű órás csavarhúzóval. Úgy tegyük el a csavarokat, ahogy kiszedtük őket, mert eltérő méretűek!
A hátlap a csavarok eltávolítását követően nagyon könnyen leemelhető, a nagy fekete az akksi, itt további kilenc csavart találunk, amiket el kell távolítani. Szintén rakjuk ki a csavarokat olyan alakzatban, ahogy kivettük őket, hogy tudjuk, hogy melyiket hova érdemes visszacsavarni majd.
Az akksit egy kábel rögzíti az adatlaphoz, ezt óvatosan húzzuk le a kivételkor, az új akksi berakásánál ennek a csatlakoztatásával kezdjük. Majd csavarjuk vissza a csavarokat a helyükre.
Ha már szétszedtük a gépet, akkor a sűrített levegős spray-jel, amit előzetesen beszereztünk, fújjuk ki a hűtőventillátorból a port. Ezt követően szintén érdemes a hűtőbordán lévő három csavart is kicsavarni, azt kissé felfelé mozgatni és megnézni, hogy az alatta lévő két processzoron mennyire keményedett már meg a hűtőpaszta.
A hűtőpaszta arra szolgál, hogy a lehető legjobban átvezesse a ventilátor általi hűtést a procikba, de ez 3-4 év alatt szinte teljesen kiszárad. Érdemes lekaparnunk egy fülpálcikával a megszáradt pasztát, majd az újat – amit jó esetben eleve egy injekciós tűben kapunk – szép egyenletesen eloszlatni a procik felületein, majd visszacsavarni a hűtőbordát.
Ezt követően a hátlapot gondosan visszaillesztve tudjuk bekapcsolni a gépet. Amit tapasztalni fogunk: megnövekedett akksi idő, a gép halkabb lesz, kevesebbet fog zihálni, „lélegezni” és ha eddig esetleg fagyott, akkor most már nem fog, lévén a processzor nem fog túlmelegedni az új paszta miatt.