Idén kezdtük, na nem az újságírást, hanem az automobil.hu bütykölését, s ezzel a lendülettel szezonzáró cikkeinkben át is nyálaztuk a termést, mi több, véleményt is formáltunk. Az év kisautójának a Suzuki Swiftet választottuk (a VW Polo és a Citroën DS3 mellett), a legjobb kompaktnak a Skoda Octaviát (a VW Golf és a Mazda3 előtt), középkategóriás kedvencünk a Skoda Superb (no meg a Citroën C5). Hobbiterepjárós befutónk a Dacia Duster (olyan nagyágyúkat oktatva, mint egy Honda CR-V vagy egy BMW X3) lett, egyterű etalonunk a Hyundai ix20/Kia Venga páros (a Ford S-Maxot überelve).
Na, ezek után végítélkezünk, de egy olyan kitérőt is téve, hogy melyik három autót állítanánk a garázsba, ha úgy hozná az élet. Vagy többet. Főképp 2010-es tapasztalatainkra alapozva vagy akár szabadon szárnyalva múlt és jövő közt. Nem feledve a külön nem említett kategóriákat sem, azaz a nagy-, luxus- és sportautókét, a roadsterekét, a kabriókét és a hibridekét. Jó csemegezést, álmodozást ás persze BÚÉK!
Várkonyi Gábor és az elengedett fantázia
Kántor azt mondta, engedjem el a fantáziám, írjam le, mit szeretnék a garázsomban látni. Három autóba nehéz belesűríteni azt, amire vágyom, ami megdobogtatja a szívem, úgyhogy redukálva a minimumra, gyorsan elhadarva: Mercedes-Benz CL 65 AMG, Maserati Quattroporte (annyit csalnék, hogy az aktuális mellé az előzőből is kellene egy) és Ariel Atom. Azt hiszem, egyiket sem kell különösebben magyarázni, nem vagyok a kompromisszumos megoldások híve.
Nagyautó: Mercedes-Benz E-osztály
Luxus: a már említett Maserati Quattroporte
Sport: Audi RS4, ha ér olyat is írni, amit már nem gyártanak. Ha nem, akkor Ford Focus RS
Roadster: Honda S2000, ha ér… Ha nem, akkor BMW Z4 M
Kabrió: Porsche 911 Cabrio
Hibrid: A hibrid értelmetlen. Akkor viszont legyen a BMW X6 ActiveHybrid
Vollner Károly és egy élet meg egy halál
1. Dacia Duster 1.5 dCi 4×4
2. Volkswagen Golf 1.4 TSI
3. Kia Venga/Hyundai ix20
Már az sem volt egyszerű, hogy az adott kategóriákban szemezgetve kilőjük a legjobbat, ez meg aztán maga a kínok kínja: vajon hogyan lehet megmondani több mint 200 autóból, hogy melyik a legjobb? Szubjektíve, persze. Vagyis ami nekem tetszik, valamiért. Tehát abszolút értelemben semmiképpen sem a legjobb, legfeljebb valamilyen tulajdonsága elcsábít, ezért kiemelem a hatalmas tömegből. Egy életem egy halálom: a Dustert kell választanom. Nem tudom levetkőzni, hogy nem állhatom túlságosan a drága (feleslegesen drága), elektromos ketyerékkel teletömött járgányokat. A Duster őszinte, elmegy a hegyen is, beleférnek öten, van raktere. Átlagautó, átlagembernek. És még a formája is jó.
Második a Golf. Most is a kategória etalonja, ez nem kérdéses. Minőségben kimagasló, rengeteg jó motort lehet hozzá rendelni, s az se mindegy, hogy habár drágán adják, tartja az értékét piszkosul. Az egyterűek közül jön a bronzérmes, a Hyundai-Kia testvéreknek szavaztam bizalmat. Kicsik, de nagyok belül. Nincs sok trükk a motoroknál, de itt ezt én előnynek érzem (az 1,4 literes, 90 LE-s benzinessel vinném haza őket), jó a váltó, kényelmes a futómű, remekül lehet variálni a hátsó üléseket és a csomagteret. Ja, és a minőség is biztató. Kell ennél több?
S ha sok pénzem lenne, először is vinném a takarékos, de luxusigényeket is kielégítő BMW 520d-t, meg mellé a pazar, de faék egyszerűségű Mazda MX-5 jöhetne (1,8 literessel kéne, bőven elég bele), és ráadásnak az új Volkswagen Sharan, hogy a két gyermekem is elférjen kényelmesen, meg az összes bringa, szánkó, kutya és macska. A többiek pedig:
Nagyautó: Audi A7 Sportback
Luxus: Audi A8
Sport: Renault Megane RS
Roadster: Mazda MX-5 1.8
Kabrió: Mini Cooper S
Hibrid: Toyota Auris HSD
Gellér Attila és az összevonás
Én az elektromos/hibridet összevonnám, és meglepő győztest is avatnék.
1. Nissan Leaf
2. Dacia Duster
3. Suzuki Swift
Nagyautó: BMW 5-ös sorozat
Luxus: Audi A8
Sport: Renault Megane RS
Roadster: Mazda MX-5
Kabrió: Renault Wind
Hibrid/elektromos: Nissan Leaf
Ó, nem, nem vagyok olyan szerencsés, hogy kipróbálhattam volna a Nissan Leafet, amelyet jó eséllyel a büdös életben nem dobnak piacra Magyarországon. Merthogy eladhatatlan. Mire itthon kereslet mutatkozik a villanyautókra, lesz már más, amit hoznak a Leaf helyett, szóval talán sose köthetünk közelebbi ismeretséget.
Pontosan azért a Leaf az idei kedvencem, amiért Év autójának is jelöltem: a jövő az elektromosságé. Leborulok a Nissan előtt, amiért be merte vállalni a sorozatgyártást, a formán én ugyan gyurmázgattam volna még egy keveset, de ez a legkevesebb. Jöjjön még sok olyan autó, mint a Leaf, szeretjük a hagyományos belső égésű motorokat, de kezd eljárni felettük az idő. A magam részéről csuklóból vennék is villanyautót, ha nem Leafet, akkor olyan jóféle sportkocsit, mint amilyen a Tesla Roadster. Kár, hogy a családi kassza nem bírja el a hóbortjaimat.
Az Év autójás listámon is második volt a Duster, micsináljak, muszáj ismételnem magamat. A Dacia egy remek terepjáró, csak azt fájlalom, hogy extralistája nem lett gazdagabb. Sokat fejlődött a Swift, és hát itt készül az országban, szerintem megérdemli, hogy dobogóra toljam.
Kicsit más a végeredmény, ha azt nézem, álmaimban milyen autópark parkol a kertben: a Leaf mellé akkor a feneketlen mélységű Skoda Superb Combit és az Audi A7-et vagy A8-at állítanám. Mert megérdemlem.
Idei kedvenc sportautóm a Renault Megane RS, meglepően jó lett a kocsi, és a franciák a nyerők a kabrióknál is. De nem azért, mert a Wind olyan jó, hanem mert olyan kis cuki.
Balogh Ákos és a kicsit németpártiság
December 31-én best of cikket összerakni különösen nagy élmény, főleg a svájci frank és az euróárfolyamok viszonylatában, az elmúlt hetek politikai, valamint tőzsdei hírek elolvasása után. Drága újságíró, szerkesztő kollegáim persze azért kértek fel erre, mert tisztában vannak az elképesztő autómániámmal, ami kicsit németpárti. Szeretem nagyon a japán termékeket is, de abból inkább a kézzelfogható dolgokat, mint a laptop meg a digitális kamera…
Szerintem 2010 érdekes éve volt az autóiparnak; nagy felvásárlások vagy inkább nevezzük mentőakcióknak, VW–Porsche részvényügyek okos tulajdonoscserével megspékelve.
Zseniális új rétegmodellek isteni dizájnköntösben és igazán modern belső értékekkel felvértezve, ami kicsit összemossa a különböző kategóriákat. Észrevettétek a méretváltozásokat? Remélem, igen, nőnek a tengelytávok, és a teljes hossz is csendben gyarapodik. Számomra a kategóriák már sokszor csak ár, illetve piaci szegmensek alapján megkülönbözhetőek. A feladatom a drága, kiváltságosak típusai és az átlagnak elérhetetlen osztályozása, lássuk.
Érdekes, elgondolkodtató kérdés, hogy mi a nagy- és a luxusautó, nem mindegy, mit és honnan nézünk. Magyarország – ahol naponta lopnak el X5-X6-osokat – speciális, mert nem feltétlenül az jár itthon ilyen autókkal, aki valóban megengedheti magának anyagi és üzleti státusz szempontjából, hanem inkább az új típusú meggazgadagodók és a csibészek. Ráadásul külföldi regisztrációval, és a legtöbbje finanszíroztatva. Azt mondta nekem egy nagyon jómódú külföldi barátom, aki családi ágon is rettenetes vagyonnal bír, hogy az igazán gazdagok a vagyonuk rendkívül kicsi részét költik csak autókra. Ezzel szemben itthon sokaknak az autó a vagyona. Íme, az általam preferált autók 2010-ben, nem mind friss kiadás:
Nagyautó: Mercedes E 350 CDI BE (265 LE, lehet kombi is)
Luxus: BMW 750 Li
Sport: Mercedes SLS AMG
Kabrió: Mercedes E 350 CGI kabrió
Indoklásom a következő: a nagyautó számomra megtestesíti a kényelem, a biztonság és a korszerű, elfogadható fogyasztású, kényelmes kocsit, amivel akár városban, akár hosszú távon lehet élvezettel autózni. Az E-osztály legerősebb V6-os dízelé kiváló lenne erre a célra.
A luxus az, amit kevesek engedhetnek meg maguknak, és többet tud, mint a nagyautó: a BMW 750 az maga a csoda amellett, hogy a vezetés élménye megmaradt. Az S-osztály nálam azért csúszott le a második helyre, mert, mint a korábbi tesztemben említettem, kicsit öreguras nekem.
A sportautó, az maga kell legyen a dög és a hedonizmus. Hát az SLS ebben garantáltan 100 százalékot nyújt.
A kabrió, amit nem biztos, hogy szeretnék itthonra, de a francia tengerparton szívesen mennék vacsorázni az új E-vel, ami isteni autó, hihetetlen minőségű és akár még négyen is ülhetnek benne. A BMW hármas kabrióját is szeretem, de kicsit lefutott már a formavilága.
És végül, ha nem lenne anyagi korlátom, az eszemet is elvesztettem már, ráadásul a napfényes Malibun, Kaliforniában a tengerparton éldegélnék, ahol pazar autóutak vannak, nincs vagyongyarapodási vizsgálat és a szomszéd sem jelent fel azért, mert csillogó csodák sorakoznak a légkondicionált garázsomban, és neki is legalább hét autóban áll a vagyona 0,01 százaléka (ezek után csak lazán, angolul), my wishlist:
Nagyautó: Köszönettel, ezt én Kántor István főszerkesztő úrnak adom karácsonyra, mert neki (is) bejött: BMW 520d
Luxus: Rolls Royce Ghost
Sport: Mercedes SLS AMG (matt szatén ezüstben, bordó bőrrel)
Roadster: Mercedes SL 63 AMG (a 12 hengeres 65 nem olyan pörgős…)
Kabrió: Porsche 911 Turbo
Hibrid: LOL, de legyen, mert a Google tulajdonosai is ezzel járnak dolgozni a Szilikon-völgyben – Toyota Prius, randa, de kategóriájában piacvezető
Továbbiak, mert kell: Ferrari California, ennek stílusa van, Mercedes G 55 AMG, mert állat, BMW 750 Li a munkába járáshoz, és persze egy truck is, mégpedig a Ford F 150 Harley, mert ezzel rángatnám a 280 lóerős jetskit a tengerparton.
Kántor István és a realitás talaja
1. Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 (télre, dzsuvába, s mert olcsó)
2. Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG (városba, hétköznapokra)
3. Skoda Octavia/Superb kombi CR TDI DSG (utazni, pakolni)
Nagyautó: BMW 520d aut.
Luxus: Mercedes S Maserati Quattroporte
Sport: Renault Clio RS
Roadster: Mazda MX-5 1.8
Kabrió: Mazda MX-5 1.8
Hibrid: Toyota Prius
És akkor ezennel önhatalmúlag megnevezném 2010 legjobb autóját az Automobil.hu szerint, ő pedig nem más, mint a Dacia Duster. Dízelként, összkerekesen. Alig lemaradva második a Skoda Superb kombi lehetőleg DSG váltóval, a bronz pedig legyen megosztva a Swifté, az ix20-é és a Vengáé, jó? Jó. Életműdíjas az MX-5, az év kellemes meglepetése a DS3.