Connect with us

technokrata

Tippek 8. – Tényleg van elég pénze autóvásárlásra?

Garázs

Tippek 8. – Tényleg van elég pénze autóvásárlásra?

Számoljunk!
Jó dolog új autót venni, vagy újabb autót venni, de vajon megengedheti magának? Minden költséget figyelembe vett? Mi alapján számolhatja ki, hogy van-e elég pénze erre?

Tényleg van elég pénze autóvásárlásra? – Számoljunk!

Nagyon kockázatos, ha nem vesz figyelembe bizonyos pénzügyi szempontokat. A legköltségesebb hiba, ha a bank visszaveszi az autót, de az sem kellemes, ha az autó ugyan megmarad, de szinte semmi egyébre nem marad pénze…

Ha már eldöntötte, hogy használt vagy új autót vesz-e, és már azt is látja, hogy mire van igazából szüksége, jön egy kissé kiábrándító terület: meg kell vizsgálja, hogy valójában mire van pénze. Ebben jelentősen túl kell menni azon, hogy a rendelkezésre álló készpénzből mit tud még éppen kifizetni, vagy mekkora hitelt tud fölvenni.

Aki elolvasta, és bölcsen alkalmazta az AutósTITKOK tanácsait, az már a válság előtt sem vett fel autóra 5 évnél hosszabb futamidejű hitelt, 50 %-nál kisebb kezdőrészlettel, óvatos volt a devizahitelekkel, így nem is nagyon került bajba a válság miatt. 2010. márciustól erre már a szabályozás is többé-kevésbé rá fogja kényszeríteni. A bankok azt is jobban megvizsgálják, hogy milyen anyagi helyzetben van, valóban vissza tudja-e majd fizetni a hitelt?

Azonban ez még mind nem elég! Több oldalról is meg kell vizsgálni a kérdést!

Nem elég azt megnézni, hogy (szigorúan CASCO-val!) egy finanszírozás belefér-e a havi költségvetésbe! Az autó összes havi költségét figyelembe kell venni. Ezt viszont az autósok – autóra vágyók legtöbbje jelentősen alábecsüli! Jó, ha az autózás költségeit 60-65 százalékára teszik annak, amennyit ténylegesen kifizetnek.

Az autó üzemanyagköltsége, adója, a műszaki vizsgáztatás költsége, a karbantartás, javíttatás, rendszeres szerviz, gumicsere, parkolási díjak, esetleg garázsbérlés, egyebek, bármi, ami felmerül az autózás kapcsán figyelembe veendő. A nem rendszeres költségeket is érdemes átszámolni, hogy havi bontásban mennyivel növelik az autózás pénzigényét.

Amit ilyen módon kiszámol, soha ne haladja meg a havi jövedelmének 35 %-át, (fogyasztási tanácsadók szerint ebből a részletre maximum a bevételének 7 %-a menjen)! Családok esetén a limit maximum a család jövedelmének 20-30%-a lehet. (Minél több a gyermek, annál kevesebb.) Ellenőrzésképpen vizsgálja meg, hogy az összköltség ne legyen több, mint az Ön, vagy a család szabadon mobilizálható bevételének 70-80 százaléka! Hogy mi a szabadon mobilizálható bevétel? Az, ami az után maradt, hogy levonta a bevételből az összes lakástörlesztést, rezsit, megélhetési költséget, gyermekeinek taníttatási költségét, egészségmegőrzésre fordított összeget. Én még ennél is szigorúbb lennék, és levonnám még a testedzésre, művelődésre szánt pénzt, a megtakarításokra félretett 10%-ot! Csak az ez után maradó összeg 70-80 %-a menjen autóra. Ha nem így jár el, lehet, hogy lesz egy jó autója, de sem az autót, sem az életet nem fogja igazából élvezni, hiszen nem lesz rá pénze. Fontos, hogy a szabadon mobilizálható részt se költse teljesen autóra. Mi maradna különben szórakozásra, nyaralásra, időnként étteremre a családdal, barátokkal? Ha ezek mind megvannak, sokkal többet adnak az életminőséghez, mint egy új(abb) autó!

Az autó nem ad hozzá annyit az élethez, mint amennyit az elvesz belőle, hogy esetleg alapvető fontosságú dolgokra nem marad pénze.

Ha a kinézett autó ára mindezeknek megfelel, még egy fontos kritériumot figyelembe kell venni. Olyan autót vegyen, amit a legmagasabb színvonalon tud szervizelni, amihez a legjobb kiegészítőket tudja megvenni. Ezért amikor az autózás költségeit számolja, ne a legolcsóbb utángyártott alkatrészekkel, vagy budget (olcsó, márkátlan) gumikkal, olcsó olajjal számoljon, hanem a legjobb kategóriával. Autója ezeket mind megbízhatósággal, mind élettartammal, mind használati komforttal meghálálja. Egy jó gumi, futási komfortban, tartósságban, oldaltartásban, fékútban, gördülési ellenállásban, tapadásban, mindenben veri a budget gyártmányokat. Ha egy vacak gumi helyett valami márkásat tesz fel, egyből érezni fogja a különbséget. Ugyanez a helyzet lefelé is. Ha egy a lehetőségeihez mérten drágább autót vesz, a részletek és a várhatóan drágább szervizelés mellett nem marad majd pénze minőségi gumira, és feltesz valami vacakot, nem csak a biztonság romlik, de utálni fogja az autót.

Ha a lehetőségeknek megfelelő autót vesz, marad pénze arra is, hogy a téli és nyári gumi külön felnin legyen, a gyakran vacak gyári hangszórók helyett valami minőségit tegyen be, vehessen alufelnit (hogy néz már ki egy jó autó lemezfelnin, teszkós dísztárcsával?), minőségi gumiszőnyegeket vehessen, időnként költhessen az autó csinosítására, esetleg tuningra.

A pénzügyek témájához tartozik még két nagyon fontos téma: a megfelelő hitel és biztosítás kiválasztása. Ezekről a következő két cikkben fogunk beszélni.

További információ a témában:  http://www.autostitkok.hu

Tovább

Kapcsolódó cikkek


Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés