Connect with us

technokrata

Zárt pályára tervezett kipufogódobbal az utcákon

Garázs

Zárt pályára tervezett kipufogódobbal az utcákon

Magyarországon mintegy 500-550 ezer autón van ún. sport kipufogódob, ezeknek nagy részét zárt pályás versenyzésre készítették, ami utcai forgalomban nem használható, nem engedélyezett.

Ezen kipufogó dobok sajátossága az ún.”nyitott tüdő”, ami nem más, mint egy, a dob belsejében párhuzamosan futó, a középső részén kissé benyomott perforált cső. A benyomás a keletkező hang egy részének tompítását ill. a gyors gázcserének kismértékű lassítását hivatott ellátni. A dob belsejében a hangszigetelést minden esetben üvegszálgyapot látja el és gyártótól függően viszonylag jobb vagy igen gyenge minőségű.

Mivel ezen dob “nyitott”, az üvegszál gyorsan szétég, darabokra hullik és apró foszlányokban a perforált csövön keresztül a levegőbe távozik. A másik probléma az, hogy mivel nyitott dobról van szó, nincs ún. hőelnyelő, hangtompító vagy előkamra része, a rendszerben keringő égéstermék, hidegindításnál a nagymértékben dús keveréktől akadálytalanul és közvetlenül a levegőbe jut, a légutakat és a tüdőt veszélyeztető ( és ne feledkezzünk meg ilyenkor vérerekről, koszorúerekről sem ) füsttermék. Így kétszeresen is veszélyes egy “sportdob” az egészségre, és a hangterhelése a városoknak és településeknek nagymértékű. Meggondolandó, hogy van-e értelme a közúti forgalomban engedélyeztetni egy ilyen berendezést, nem lenne-e jó, ha betiltanák ezeket vagy a rendőrség részéről történő hatékonyabb fellépéssel kiszűrni és kitiltani rendeltessék ezen autók tulajdonosait a közlekedésből, beleértve a forgalmazókat vagy esetleg a gyártókat. Véleményem az, hogy az ún. sportkipufogó doboknak sok értelme nincs, teljesítménynövelés szempontjából nem jelentős, másrészt pedig kifejezetten ronda és energiapocsékolás ilyen termékek gyártása. Szükség nincs rájuk…vagy mégis? Vajon megéri-e a többség életét veszélyeztetni a városokban ilyen nullaértékű alkatrésszel. Általában ezen vásárlók főleg a külcsínre mennek, egy szép végződést vásárolva “különbnek érzik magukat”..agyament dolog ez, vagy mi a véleménye az “utca egyszerű közlekedőjének”?

Horváth Sándor László
élőlény és természetvédő
a BRIXXON Elektromos Autó Kft. ügyvezetője és fejlesztési igazgatója



Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés