Connect with us

technokrata

Tippek 1. – Elhagyod a járt autót a járatlanért?

Garázs

Tippek 1. – Elhagyod a járt autót a járatlanért?

Az autócsere drágább, mint gondolnánk. Jóval drágább. És az új autó sem fenékig tejfel. Az érzelmi indítékokat mindenki megpróbálja érvekkel alátámasztani, de lehet, hogy sokkal több az ellenérv.

Elhagyod a járt autót a járatlanért?

Az egyik legdrágább hiba, ha akkor cserél autót, amikor még valójában nincs rá szükség. Emiatt a kelleténél gyakrabban fizeti ki a kezdeti értékvesztést. Ez nem csak akkor van, ha rendszeresen új autót vesz! Ha fiatalabb használtra cserél, akkor is eleinte magasabb az értékvesztés, mint a jelenlegi autójára, valamint mindkét esetben a csere összes járulékos költségét is fizetheti!

Mik vezethetik félre, mi miatt gondolhatja úgy tévesen, hogy már le „kell” cserélni a jelenlegi autót?

A reklámok. Folyamatosan találkozik új autók hirdetéseivel, sokszor akciós hirdetésekkel. Higgye el, ha elmegy a szalonba, nem az akciós autóra fog szerződést kötni!

Autós magazinokat olvas, illetve néz a tévében. Nagyon könnyű elcsábulni. “Csak elmegyek a szalonba, megnézem”. Aztán jön egy próbakör, és máris a jelenlegi, még egyébként tökéletesen használható és szép állapotú autója beszámításáról érdeklődik, és azon töri a fejét, hogy vajon, ha 5 év helyett 7 éves részletre veszi, belefér-e a magasabb felszereltségű modell? Ezért az autós magazinok olvasgatását csak erős idegzetű olvasóinknak ajánlanám. Csak olyanoknak, akik szilárdan eltökélték magukban, hogy csak akkor cserélnek autót, ha valódi észérvek is szólnak mellette.

Megunta a jelenlegit. Ez a megunás több okra vezethető vissza:
Először is, lehet hogy eleve unalmas az autó. Fontos ezért, hogy ne csak megbízható és praktikus autót vegyen, hanem olyat, ami kívül-belül izgalmas formatervű is. Így sokkal tovább szeretni fogja.
Ha dizájn ugyan tetszetős, de a gép tele van szépséghibákkal, és/vagy olyan műszaki problémákkal küzd, amik miatt a használati érték csökken, akkor könnyen ócskavasnak érezheti, és alig várja, hogy megszabaduljon tőle. Egy meghúzott ajtó, bemattult fényszóró, egy eltört szellőzőrostély, elromlott elektromos ablak, vagy a műszerfalról hiányzó gomb sokat öregít az autón. Ezek miatt elveszíti az autó újkori varázsát akkor is, ha alapvetően még jó műszaki állapotban van.

Ezt nagyon könnyű kiküszöbölni folyamatos, magas színvonalú karbantartással, minőségi alkatrészekkel való javíttatással. Ha ez eddig kimaradt, vagy csak hellyel-közzel volt megadva az autónak, érdemes egyszer úgy igazán rendbe tetetni a kocsit műszakilag és külcsínileg is. Nem is gondolná, hogy akár csak néhány tízezer forintból milyen csodát lehet tenni az autóval.

Lehet, hogy ennek eredményeként már nem is akarja majd eladni az autót, hiszen azt újra könnyű lesz szeretni, mind visszanyert használhatósága és megbízhatósága, mind megszépült külseje, belseje miatt. (Ha mégis, akkor pedig az eladás lesz könnyebb.)

Mi a helyzet, ha a jelenlegi nagyjavításra szorul, vagy összetört? Ha az autója már csak ötszázezret ér, és rá kellene költeni kétszázezret egy motorgenerálra. Hát, ilyenkor már biztos nem éri meg megtartani. Vagy mégis? Számoljon! Ha a javítással számottevő élettartam-növekedés érhető el, akkor máris lehet, hogy jobban jár, ha megcsináltatja és megtartja az autót. Lehet, hogy egy új(abb) autó az első évben többszörösét veszíti az árából annak az összegnek, amit a jelenlegi motorgeneráljára plusz teljes rendbetételére költ. Ha az autó súlyosan összetört, de még a biztonsági szint romlása nélkül javítható, akkor a mai felület- és üregvédelmi technológiák mellett érdemes a megjavíttatáson gondolkodni. Közepes, vagy nagyobb sérülések megjavíttatásánál is azt érdemes kiszámolni, hogy a javítás után hány évig nem kell majd várhatóan nagyobb összeget költeni az autóra, és ez alapján összevetni a költségeket egy úja(abb) autó megvásárlásáéval.

Elhiszi azt a drága tévhitet, hogy “az autó elmúlt 5 (6,7…) éves, most kell eladni, mert még jó árat kapok érte”. Amíg egy autó jó állapotban tartására nem kell gazdaságtalanul sokat költeni  és nem futott az átlagosnál sokkal többet, addig ez egy borzasztó téves és költséges mítosz.

A legtöbb esetben valójában arról van szó, hogy érzelmileg már eldöntöttük, hogy új autót szeretnénk, és ezt próbáljuk racionálisnak tűnő érvekkel alátámasztani.

Egy kis gondolkodással nagyon könnyen belátható, hogy ez önátverés! Egy újautó értékvesztése az első évben akár 4-5-ször annyi is lehet, mint amennyit a jelenlegi, esetleg 6-8-10 éves autója veszít az árából.

Rosszul méri föl anyagi helyzetét, azt hiszi, belefér a csere. Nem veszi figyelembe az autózás összes költségeit, szinte csak a havi részletet, a biztosítást és az üzemanyagköltségeket veszi számításba. A legtöbb ember felére-kétharmadára saccolja az autózás összesített havi költségeit.

További érvek az elhamarkodott csere ellen:

A mai autók annyival bonyolultabbak, mint az akár 10 évvel ezelőttiek, hogy nem is csoda, hogy sokkal többször hibásodnak meg. Elektronikák és szenzorok százai-ezrei kerülnek beépítésre. Ami elromolhat, az pedig előbb-utóbb el is romlik. Ha sok minden romolhat el, akkor pedig a hibák száma sokszorozódik. Emellett a költségcsökkentési igény is sokat ront az egyes alkatrészek minőségén. Sajnos a hosszú távú megbízhatóság ritkán cél az autógyárak részéről. Szerelőktől hallani olyan véleményt, hogy egy-egy megoldáson az látszik, mintha a gyár direkt arra játszana, hogy az adott rész meghibásodjon, sőt meghibásodásával más alkatrészt is tönkretegyen. Így lehet ugyanis sok alkatrészt eladni.

Ennek ellenére egy korszerű autó, egy kis odafigyeléssel, és színvonalas karbantartással/szervizeléssel 12-13 éves koráig és 200-250.000 km-ig minden gond nélkül 100% közeli műszaki és esztétikai állapotban tartható. Minél kevesebbszer cserél autót, annál kevesebb pénzt dob ki az ablakon.

Érvek a csere mellett

A fenntartás/rendbetétel gazdaságtalanná válása és a mellett, hogy változik a használati mód (tehát például nő a család és el kell adni a 3 ajtós kocsit és kell egy kombi) a következő érveket is érdemes figyelembe venni:

Az autó annyira régi, hogy a környezetvédelmi besorolása miatt korlátozott a használhatósága. (Nem lehet vele behajtani bizonyos övezetekbe, szmogriadó esetén le kell állítani.)

Ahogy öregszik az autó, egyre nehezebb lesz hozzá eredeti, új alkatrészeket beszerezni. Minél kommerszebb a márka, annál hamarabb.

Természetesen nem azt mondjuk, hogy autót cserélni bolondság. Csak azt, hogy gazdasági szempontokból a legtöbb esetben az a jó, ha minél tovább megtart egy autót.

Amivel viszont mindezek mellett tartozunk önmagunknak és a társadalomnak: az autó mindig biztonságos legyen, és környezetvédelmi szempontokból mindig hozza a gyári értékeket!

További infó a témában az eBookban:  www.autostitkok.hu



Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés