Idén a technológia és az üzlet találkozása állt az IBM Business Connect című rendezvényének fókuszában. Az IT már nem az informatikai szakemberek belügye: a Business Connect hallgatósága elsősorban nem CIO-kból, hanem üzleti, pénzügyi döntéshozókból és marketingvezetőkből állt.
Az adat is vállalati vagyon, gazdája a Chief Data Officer
Veres Zsolt, az IBM Magyarország vezérigazgatója üdvözlő beszédében is emlékeztette a résztvevőket, hogy az IT ma már nem „vasakról”, még csak nem is szoftverekről szól, hanem ügyfelekről, vásárlókról, és az ő döntéseikről, amelyekre technológiai megoldások hatással lehetnek. Az IBM ezért nem is B2C vállalatnak tekinti magát, hanem B2B2C-nek, hiszen az általa kínált megoldások célja, hogy ügyfelei a leghatékonyabban érjék el, nyerjék meg és tartsák meg saját ügyfeleiket, vásárlóikat.
A rendezvény kiemelt előadója, a Közép-európai (CEE) régió elsőszámú IBM vezetője, David La Rose ennek az új „okos” korszaknak a legfőbb tendenciáiról beszélt. Ma egy-egy megoldandó probléma kapcsán minden vonatkozó korábbi információhoz hozzáférhetünk, olyan léptékben, hogy a fejlett elemzésre komoly előrejelzések is alapozhatók. E hatalmas adatmennyiséget pedig olyan tanulni képes elemző rendszerek aknázhatják ki, mint az IBM Watsonja.
La Rose sorra vette az IBM üzleti lépéseit, amelyeket Watson képességeinek megosztásáért tett – a Watson Group januári létrehozásától a nyílt alkalmazás-piactér létrejöttéig és a SoftLayer felvásárlásáig. A legutóbbi 100 nap történetéből is kiemelt két fontos együttműködést: az IBM megállapodott az Apple-lel, hogy telefonjait és tabletjeit a vállalkozások igényeit kiszolgáló alkalmazásokkal okosítja tovább, és megállapodott az SAP-val, hogy üzleti intelligencia platformját, a HANA-t eztán az IBM által biztosított felhőből kínálja.
Georgiu Achilles, a hazai IBM vezető tanácsadója azokat a változásokat vette sorra, amelyek felé a technológia mozdítja ma az üzleti világot. Egy kutatás azt mutatja, hogy ha a szervezeteket analitikai érettségük alapján csoportosítjuk, 19%-uk már úgynevezett D-generációs vállalat, amelyeket egyértelműen az adatok és az analitika vezérel. A vállalatok vezetőségében új tagként, új funkcióként megjelenő Chief Data Officer feladata éppen a vállalati adatkincs kezelése lehet majd. Előrejelzések szerint jövőre a nagyvállalatok negyedénél létrejön ez a pozíció.
Vevőközelben
A marketing gyakorlati, mindennapi kérdéseinek szentelt szekcióban Dalányi László, az IBM szoftver üzletágának vezetője kifejezetten azt ajánlotta a marketingvezetőknek, hogy az IT-partnerükre mint marketing ügynökségre tekintsenek. Kutatásuk szerint felelősség és büdzsé is erősíti a jövő marketingeseit: 2017-re a CIO költségvetésének jelentős része átkerül a marketing oldalára.
A ma leginkább erősödő technológiai területeket a CAMSS betűszó foglalja össze: cloud, analytics, mobile, social és security. A felhő lehetővé teszi, hogy a marketing egyes képességeket csak kampányidőszakra vásároljon meg, például egy online piactérről vegyen bérbe alkalmazásokat. Az analitika segít, hogy a marketingesek a jövőben piackutatások helyett a saját ügyféladataikra támaszkodhassanak a tervezésnél (ma még 80%uk hagyatkozik piackutatási eredményekre). A mobil jól célzott és időzített elérésekhez ad eszközöket. A közösségi médiára vonatkozó kutatások kiemelik, hogy a Z generáció minden korábbinál inkább figyel a közösségi véleményekre, amikor vásárlásról dönt – a marketing mégis alig figyeli ezt a közösségi párbeszédet.
Tények megérzések helyett
A pénzügyi vezetők jelentős része munkája kétharmadában táblázatokra, kimutatásokra vagy a megérzéseire hagyatkozik. Több mint négyötödük tisztában van a vállalati adatok integrálásának fontosságával, de csak negyedük érzi úgy, hogy saját csapata igazán profi lenne ebben. Nekik segített a konferencia CEO/CFO-knak szóló szekciója.
A hallgatók esettanulmányokon keresztül ismerhették meg azokat a technológiákat, amelyek vállalat jövőjéről, üzleti lehetőségeiről is képesek megbízható előrejelzéseket adni. Ma minden vállalatvezető és pénzügyi vezető hozzáférhet rengeteg adathoz és információhoz a saját cége működéséről, s ezek között az adattömegek között a prediktív analitika és az üzleti intelligencia eszközei segítenek feltárni a jövőbeni döntéseket megalapozó, fontos összefüggéseket.
Nagy adat a konyhában
A Business Connect idén még a frissítő szünet idejére sem távolodott messze a nagy adat kérdéseitől. Watson, az IBM nevezetes szuperintelligens számítógépe nemrég ugyanis kognitív gasztronómiai kísérletet hajtott végre tett: gigantikus mennyiségű recept és gasztronómiai, anyagismereti információ alapján új ételrecepteket alkotott. A konferenciára Havas Dóra gasztroblogger, a Lila Füge szerzője meg is valósított néhányat Watson kreativitásra ösztönző, váratlan ízpárosításai közül. A vendégek a Big Data örömeiből így ezúttal Thai spárgás quiche és Török bruschetta formájában is ízelítőt kaphattak.