A CIG Pannónia és a GRÁNIT Bank feltérképezte a magyar állampolgárok megtakarítási szándékait és képességeit, illetve azt, hogy mennyire tudatosan költenek. A kutatás kimutatta, hogy a lakosság többsége érti a megtakarítás, a fegyelmezett otthoni költségvetés fontosságát. Ugyanakkor nemcsak a pénzszűke jelent problémát, hiszen azok körében is, akik tehetősebbek, jellemző, hogy a hirtelen jött vásárlási kedv elfeledteti a megtakarítási megfontolásokat, vagy a többletjövedelmüket teljes egészében „elvásárolják”, ahelyett, hogy félretennék annak legalább egy részét.
A kutatásból kiderült, hogy 35 százalék azok aránya, akik havi rendszerességgel tesznek félre, és közülük minden második (az összes válaszadó 18 százaléka) nyugdíjcélú megtakarítással is rendelkezik. Arra a kérdésre, hogy mi a rendszeres megtakarítás legjobb módja, a megkérdezettek közel fele azt válaszolta, hogy minden hónapban előre tervezetten, legalább egyszer félre kell tenni kisebb-nagyobb összeget. 23 százalék mondta azt, hogy a megtakarítás legjobb módja, ha a hó végén megmaradt pénzt tesszük félre.
A kutatás további érdekessége, hogy saját bevallás alapján a honfitársaink felét zavarja és frusztrálja, hogy nem ismeri a megtakarítási lehetőségeket, nem tud a pénzügyeivel rendszeresen foglalkozni, vagy pedig nem ért megfelelően a pénzügyekhez, emiatt halogatja az ezzel kapcsolatos döntéseket. Talán éppen ezért szívesen választanának olyan megoldást, amely ugyan a saját döntésük alapján, de automatikusan kiegészítené a megtakarításaikat, így biztosan nem felejtenének el félretenni.
A kutatás során a válaszadók 28 százaléka bevallotta, hogy könnyen elcsábul egy-egy jó ajánlat, vagy akció hatására, és ilyenkor a takarékossági szempontokat felülírja a vásárlási kedv.
A magyarok kétharmada szerint a takarékoskodás egyik legfőbb célja a vésztartalék képzése a váratlan kiadások fedezésére. A második leggyakrabban (46%) említett cél egy konkrét költéshez (autó, lakás, háztartási gép vásárlása, utazás, stb.) kapcsolódik. Kifejezetten pozitív fejlemény, bár még messze elmarad az ideális aránytól, hogy a válaszadók 18 százaléka már tudatosan készül a nyugdíjas éveire. Ez nem meglepő, mivel a CIG Pannónia egy korábbi kutatásából kiderült, hogy a magyarok 66 százaléka gondolja úgy, hogy ha nem takarékoskodik, nyugdíjas korában nélkülözni fog.
„Kutatásunk rámutatott, hogy a magyar lakosság komolyan veszi a pénzügyeit. Ugyanakkor nemcsak a szűkös családi költségvetések, hanem az előre nem tervezett kiadások is eltéríthetik őket a megtakarítási céljaiktól. Ilyenkor jönnek jól azok a pénzügyi konstrukciók, amelyek – például a vásárlásaik után – automatikusan kiegészítik a megtakarításaikat is. A kutatásunkban megkérdezettek egyharmada olyan pénzügyi terméket választana, amely automatizmushoz köti a megtakarítást, mert így sosem felejtenének el pénzt félretenni” – mondta el Hegedüs Éva, a GRÁNIT Bank Zrt. alelnök-vezérigazgatója.
„A közös felmérés arra is rámutatott, hogy a megtakarítást alapvetően a rövid távú célok, így például a vésztartalék képzés határozza meg és csupán a lakosság 18%-a tesz félre kimondottan a nyugdíjas éveire. Ezért is fontos, hogy olyan pénzügyi termékeket hozzunk létre, amelyek szinte észrevétlen formában, automatikus módon segítik a nyugdíjcélú megtakarítások felhalmozását” – tette hozzá Dr. Kádár Gabriella, a CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt. vezérigazgatója.
A CIG Pannónia és a GRÁNIT Bank által közösen kifejlesztett új generációs pénzügyi termék lényege a kártyahasználathoz kötött automatikus nyugdíjtőke felhalmozás. Ez a gyakorlatban úgy működik, hogy a GRÁNIT Platinum EQ vagy Platinum Plusz EQ bankkártyás vásárlások alkalmával az ügyfél által előre meghatározott feltételek mellett a vásárlás egy bizonyos százalékának megfelelő összeg a számlájáról automatikusan privátnyugdíj kötvényébe kerül átutalásra. Ennek révén szinte észrevétlenül gyűlik a nyugdíjcélú megtakarítás, nem kell rendszeres időközönként az összeg átutalásával, befizetésével foglalkozni. Az új termék értékesítése pilot programban 2015. november 17.-én kezdődött meg, az első visszajelzések nagy érdeklődésről számolnak be.