Connect with us

technokrata

Ezért lett egyre biztonságosabb a Google keresője

Dotkom

Ezért lett egyre biztonságosabb a Google keresője

A biztonságosabb protokolt használó weboldalak egyre nagyobb előnybe kerülnek a keresőben.

A világ egyik legismertebb keresőoptimalizálással foglalkozó szakportálja, a MOZ a 2015-ös év utolsó hónapjában  vizsgálta a HTTPS protokollt alkalmazó honlapok részarányát az organikus keresési listákon, illetve a Google első oldalán. A vizsgálatban mintegy 10 ezer különböző kulcsszóhoz és keresőkifejezéshez köthető találati listát monitoroztak – írja a kulcsszo.hu

A monitorozás eredménye azt mutatja, hogy az organikus keresési listák első oldalán szereplő találatok mintegy 25 százaléka használ HTTPS protokollt. Az is egyértelműen látszik, hogy ez az arány lassan, de folyamatosan növekszik.

A növekedés alapvetően két okra vezethető vissza: Az egyik ok a webmesterek reakciója a Google kommunikációjára; a webmesterek ugyanis egyre több honlap esetében döntenek a biztonságos böngészés mellett. A másik lehetséges ok, hogy a Google egyre nagyobb előnyhöz juttatja a HTTPS protokollt alkalmazó honlapokat, így egyre nagyobb arányban jutnak be a találati listák első oldalára.

A Google hivatalos állásfoglalása szerint a biztonságos kapcsolat használatával hozzávetőlegesen 1 százalékos növekedést érhetünk el. Ez önmagában jelentéktelennek tűnik, viszont a gyakorlatban ekkora növekedés nem tekinthető elhanyagolhatónak. A Google értékelő algoritmusa ugyanis  mintegy 200-400 szempontot figyel; ezek jelentősége legtöbbször nem éri el, sőt meg sem közelíti  az 1 százalékot.

google1

Magyarországi helyzetkép

Idehaza még az igazán nagy jelentőségű e-kereskedelmi oldalak közül sem mindegyik él a biztonságos böngészés adta lehetőségekkel. A KKV szolgáltató szektor pedig még kevésbé foglalkozik ezzel a rangsorolási szemponttal, bár itt kivételt jelentenek a tárhely szolgáltatók, amelyek 90%-ban alkalmazzák a protokollt. A webáruházak között jelentős különbségek figyelhetők meg, pl: az autógumi abroncsokat értékesítők körében nem éri el az 1%-ot a biztonságos protokollt használók száma, a notebook, okostelefon árusító üzletek esetében 30%-os, valószínűleg annak köszönhetően, hogy közülük a nagyobb brandek már  használják.

Az államilag kezelt weboldalak esetében pedig ez az arány 40% körül van.

A HTTPS rangsorolás története

A Google 2014 augusztusában jelentette be, hogy a HTTPS biztonsági protokollt rangsorolási tényezőként alkalmazza a továbbiakban. A SEO szakma természetesen azonnal tudni akarta, mekkora jelentőséggel bír a találati listák felállításakor, ezért számos teszt és vizsgálat született ennek meghatározására.

A kezdeti időszakban több neves szakember és keresőoptimalizálással foglalkozó portál is megosztotta tapasztalatait, miszerint a HTTPS protokoll használata semmilyen mérhető vagy bizonyítható növekedést nem eredményezett a weboldal tulajdonosok számára.

Biztonságos böngészés szerepe az online marketingben

Nehéz egyértelműen bizonyítani, hogy a HTTPS protokoll alkalmazásának hatása van a keresőoptimalizálásra, azt viszont biztosan állíthatjuk, hogy jelentős szerepe van a márkaépítésben és a megbízhatóság növelésében. A protokoll használata nagy jelentőséggel bír azoknál a honlapoknál, ahol a biztonságos böngészés alapkövetelménynek mondható, illetve ahol felhasználói adatok kerülnek tárolásra.

Marketing szakemberek szerint a felhasználók egyre tudatosabban törekszenek adataik védelmére,  és ez érinti az online vásárlásokat és regisztrációkat is. A felhasználók nagyobb bizalommal fogadják a böngésző címsorában megjelenő zöld jelzéseket, illetve a biztonságos böngészésre vonatkozó szöveges közléseket tartalmazó honlapokat. Az eddigi tapasztalatok szerint ez jelentős mértékben befolyásolja a felhasználói bizalmat, illetve pozitívan hat a honlapok konverziós rátáira.

Searching

Searching

Google álláspontja a protokollról

A Google igyekszik független rangsorolási tényezőként kezelni a biztonságos böngészést. A korábbi félreértések alapvetően abból adódtak, hogy a webmesterek a Panda algoritmus részeként értelmezték; ezt a Google vezető szakemberei cáfolták. Állításuk szerint a HTTPS kérdése teljesen független a Pandától, ami a gyakorlatban azt is jelenti, hogy a HTTPS-re történő átállás nem segít a silány minőségű tartalmakat felvonultató webhelyek pozícióját javítani.

A HTTPS vizsgálata egyértelműen az oldalak szintjén, nem pedig webhelyszinten történik. Amennyiben egy webhelyhez tartozó aloldalak csak részben rendelkeznek a biztonságos böngészés lehetőségével, akkor a Google minden egyes aloldalt külön értékel ebből a szempontból is.

A HTTPS vizsgálata állandó futással rendelkezik, tehát a protokoll értékelése folyamatos, nem pedig időközi. Ilyen módon egy esetleges átállás rövid időn belül hatást eredményez a találati listákon is.

A Google szakemberei nem tartják kizártnak, sőt valószínűsítették, hogy a HTTPS használatának szerepe egyre hangsúlyosabbá válik a rangsorolási tényezők között. Talán túlzás lenne azt állítani, hogy az egyik legfontosabb faktorrá válik, a jelentőségét azonban nem vitathatjuk el.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés