Elmagyaráznád a cég nevét a kedvünkért?
Tudom, hogy elsőre szokatlannak hangzik, különösen azoknak, akik nem a mi szakterületünkön tevékenykednek. Viszont szerencsére domainnevet nem volt nehéz találni. A „mechatromotive” egyszerre reflektál a múltunkra és a vágyott jövőre. Mechatronikai mérnökök vagyunk, ez az új megközelítés a gépészetet, az elektronikát és az informatikát fogja egybe. Egyetemi szakként is kevesebb mint tíz éve létezik Magyarországon. Mi olyan komplex rendszerek tervezésében vagyunk jártasak, ahol ez a három szakterület egyszerre van jelen. A „motive” arra utal, hogy a csapat egyetemi járműfejlesztési projektből alakult ki, és a jövőben is szívesen veszünk részt járművekhez kapcsolódó fejlesztésekben.
Hogyan született meg mindebből a vállalkozásod?
Az első fejlesztési projektjeink nem profitorientált, egyetemi feladatok voltak. Szerettük, élveztük, egyszerre tanulhattunk bele a szakmába és foglalkozhattunk a szenvedélyünkkel. Piaci eredményű termékekről még szó sem volt, de idővel több oktatónk is felfigyelt arra, amit csinálunk. A munkáink referenciákat képeztek, és 2011-ben megbíztak minket egy nagyobb volumenű ipari fejlesztési feladattal. Ez jóval túlmutatott két lelkes egyetemista lehetőségein, indokolttá vált létrehozni egy gazdasági szervezetet. Azon a projekten keresztül tovább tudtunk fejlődni, tudtunk belőle anyagilag profitálni, és továbbra is együtt játszottunk. Alapvetően egy projekt miatt hoztuk létre anno a céget, de már a kezdetektől szerettük volna megadni az esélyét, hogy a jövőben legyen folytatása is.
Milyen kép élt a fejedben általában a vállalkozásról? Mégiscsak mérnöknek készültél.
Egészen jól ismertem az életformát, családi vállalkozásban nőttem fel. Kisgyermekkoromtól kezdve láttam, hogy mi mindennel jár ez.
Akkor nem voltak averzióid az ügyeskedő figurával szemben, amilyennek máig sokan képzelik a vállalkozót?
Dehogynem, jól ismertem a sztereotípiákat, azt is láttam, mennyit küzdöttek ellene a szüleim. Az ő akkori mentalitásuk ritkaságnak számított, de ma szerencsére egyre inkább ez érvényesül. Örülök neki, ez visszamenőleg is igazolja az ő filozófiájukat. Én személy szerint úgy érzem, hogy mint üzletember akkor látom el jól a feladatomat, ha mindenki számára előnyös, valódi értéket teremtő üzleteket kötök.
A piacon mivel indultatok el?
A szolgáltatások oldalán eleinte egyedi ipari mérő-, adatgyűjtő- és vezérlőrendszereket fejlesztettünk. Termékoldalon pedig versenyautókhoz dolgoztunk ki intelligens műszerfali kijelzőegységet. Ezt ma már tizenkét országba exportáljuk, és készítjük a következő generációját.
Úgy érzem, mint üzletember akkor látom el jól a feladatomat, ha mindenki számára előnyös, valódi értéket teremtő üzleteket kötök.
Miben áll ennek az újdonsága?
A motorsport-elektronika mint üzletág jelenleg tipikusan az a terület, ahol közepesen elavult és egyáltalán nem felhasználóbarát műszaki megoldásokat értékesítenek nagyon magas áron. Mi műszakilag korszerű, a piaci színvonalat tükröző és nagyon felhasználóbarát, intuitívan kezelhető termékeket gyártunk, ár-értékarányban is jól pozícionálva.
Mit készítetek még?
Három lábon állunk. Az ipari automatizálás a második. Széles terület sok szereplővel, de van egy kis szegmense, amelyikre nem figyel senki – leginkább itt lépünk be mi. Fejlesztettünk egy komplex ipari platformot, amelyik egyaránt tartalmaz eszközöket és szoftverrendszereket. Ezzel széleskörű ipari autamatizálási feladatokat tudunk megoldani azzal a kiemelkedő előnnyel, hogy az igazán speciális vevői fejlesztési igényeket is könnyen és gyorsan tudjuk integrálni. Az idei év elején debütált a rendszerünk a Magyar Államvasutak egyik speciális berendezésén. Modernizáltuk vele az ország egyetlen hosszúsíngyárának a hegesztőberendezését, valamint egy, az egész gyárat átfogó termelésellenőrzési rendszert is fejlesztettünk hozzá. Komoly rizikóval és szoros határidővel dolgoztunk, ha nem tudtuk volna ellátni a feladatunkat, ezen a nyáron senki nem tudott volna vonattal utazni a Balatonra.
Melyik a harmadik terület?
A harmadik lábunk a komplex termékfejlesztés. Nagyon jó példája ennek a tevékenységnek – habár konkrétan ilyen vevőnk még nem volt – ha veszünk egy mosógépgyártót, aki azt mondja, hogy a jelenleg gyártott felültöltős, gombokkal kezelhető, a mosás végén hangjelzést adó mosógépe helyett a piaca azt követeli meg tőle, hogy a következő modell nyíljon elöl, legyen érintőképernyővel kezelhető, és ha kész a mosás, azt rögtön posztolja a Facebookra. Éppen az ennyire összetett igények megoldásában vagyunk otthon. Megtervezzük műszakilag, legyártjuk a prototípust, részt veszünk a tesztelésekben, majd előkészítjük a szériagyártásra.
Tervezni vagy kivitelezni élvezetesebb?
Épp az az életünk szépsége, hogy, bár első pillantásra steril tervezőcégnek tűnünk, mi mindig közel megyünk a valósághoz, és létre is hozzuk az eszközöket. A fejlesztőmérnökök munkájából általában épp a kézzel fogható eredmények hiányoznak. Nem látják, hogy a munkájuk miben ölt testet. Nálunk minden mérnök garantáltan dolgozhat az irodán kívül, sokszor cseppet sem tiszta, de nagyon izgalmas gépek mellett. Ennek az az oka, hogy a megálmodott, majd megtervezett eszközöket a felhasználási helyükön való felélesztésig kísérjük. Gyönyörű folyamat ez, mert látni lehet, ahogy a terveink megvalósulnak, életre kelnek a rendszereink. Ettől gazdag és „fűszerezett” az életünk.
Mennyire szoros ez az iparág?
Abban a komplexitásban, amelyet mi nyújtunk, nem zsúfolt a piac. Ha valaki fejlesztést szeretne vásárolni, tipikusan két véglettel találkozik: vagy egy-két magánszemélytől veheti, akik hobbijelleggel dolgoznak, vagy megkereshet olyan mamutcégeket, mint például a Siemens. A hobbinak nagy az üzleti kockázata, a multinak pedig magasan van az ingerküszöbe, és csak nagyon nagy projektekkel foglalkozik. Tehát ahhoz képest, hogy mennyi vevő van a piacon, ezek a szélsőséges lehetőségek csak igen kevesüknek tudnak jó megoldást adni. A mi célcsoportunkat épp azok a cégek teszik ki, amelyenek köztes megoldásra van szükségük. A vevőink között akadt már startup, kis cég, közepes vállalkozás, kutatóintézet, egyetem, állami cég is.
Mi az, amit a legjobban szeretsz a vállalkozásban?
Olyan, szakmailag is és emberileg is inspiratív környezetben élünk és dolgozunk, ahol szívesen töltjük az időnket, és szárnyalhat a kreativitás. A csapat tagjaiban azt tartom a legnagyobb értéknek, hogy képesek az önálló, szükség szerint a konvenciókkal szembehelyezkedő gondolkodásra. Sokszor nem egyszerű ennyi „rocksztárral” dolgozni, de biztosan szeretnénk ilyen emberekkel bővíteni a csapatot a jövőben is. Különben nagyon sokan azt hiszik, hogy vállalkozni azért érdemes, mert profitot termel. Én ezt nagyon hibás megközelítésnek gondolom, a profitot pusztán eszköznek tekintem. Szerintem az a lényeg, hogy ezzel az életformával megteremthetjük magunknak azt a környezetet, ahol igazán szívesen töltjük az időnket, és bármit elérhetünk.
Interjú: Példakép Alapítvány