A szerdai részvénytulajdonos-találkozón Jeff Bezos, az Amazon vezérigazgatója elmondta, hogy új áruházak tervein dolgoznak. Ugyan nem kívánta kommentálni azt a felvetést, miszerint egy online zeneboltot is útjára akarnak-e bocsátani, mindössze annyit közölt, hogy már évek óta megszületett az ötlet. Elemzők szerint azonban nem kétséges, mire készül az Interneten etalonnak számító áruház.
Michael Gartenberg, a Jupiter Research elemzője a következőképp vélekedik: ˝Ez a cég az online kereskedés úttörőjének számít. Látniuk kellett, hogy az iTunes Music Store-t [az Apple zeneboltja] mi tette sikeressé; be fognak szállni az üzletbe.˝
Márpedig az Apple iTunes Music Store sikeres: április 28-i indulása óta 3 millió dalt adtak el; darabját 1 dollárért. Igaz, hogy az ütem lelassult a nyitáshoz képest (a napi százezer értékesített dal körülbelül csak a fele a nyitónapon regisztrált számnak), de ez várható is volt, hiszen az újdonság varázsa oszlik. A felhasználók azonban hajlandók egy jutányos árat kifizetni a zenékért, ez tisztán látszik az Apple sikerén.
Nehézségek
Ettől függetlenül Steve Jobs cégének belépőjét nem lesz könnyű megismételni. Elemzők szerint az Amazonnak össze kell fognia egy olyan céggel, mely már rendelkezik zenék online értékesítésére szóló jogokkal, illetve amelyik már biztosít is letöltési szolgáltatást az internetezők számára. Az Apple sikeréhez ráadásul az is hozzájárult, hogy teljes mértékben uralják a szolgáltatást (iTunes Music Store), a szoftvert (iTunes) és a hardvert (iPod) is – ez az út pedig járhatatlan az Amazon számára.
Ami ellene szólhat az Amazon online zeneboltnak, az a cég másik nagy forgalmat generáló részlege, az új és használt CD-k értékesítése. Egy online zeneáruház indításával valamilyen szinten házon belül csinálna konkurenciát magának – s mivel egy CD értékesítésén nagyobb haszon van, mint egy-egy dal eladásán, így anyagilag rosszabbul jönne ki a mammutbolt. Ráadásul az Amazon meglepően nagy számban kínál ingyenes MP3 letöltéseket, hogy népszerűsítse zenei termékeit.
Sokáig már nem lehet húzni
A buktatók ellenére azonban – ha lassan is, de – meg kell kezdeni az átállást: erre többek között a CD-eladások globális mértékű visszaesése is rákényszerítheti az Amazont (1999-ben még 39 milliárd dollár méretű volt a CD-piac, 2002-ben már ˝csak˝ 32 milliárd dolláros). A változás relatíve nem lesz nagy véráldozat, mert a cég a könyvek értékesítéséből jóval jelentősebb mennyiségű pénzhez jut, mint a CD-k eladásából.