Három év múlva megismételheti magát a történelem – közölték az amerikai National Association of Securities Dealers-nél (NASD). A szervezet óva int minden vállalatot – hiszen egyre többen érintettek az azonnali üzenőprogramok (IM) terjedésében, különösen ami a pénzügyi cégeket illeti. Mégis, mitől kell tartani?
Sok-sok éve a folyamatos, online chatre csak az IRC nyújtott lehetőséget. Ez a fajta kommunikáció azonban több kívánnivalót is hagyott maga után, ezért létrehozták az üzenőszoftvereket, melyeknek sikerességén felbuzdulva számos nagy cég is elkészítette saját programját (például a Microsoft az MSN Messengert, a Yahoo a Yahoo Messengert, az AOL felvásárolta az ICQ-t stb.). Mivel azonban ezek többnyire nem nyújtanak megfelelő védelmet a vállalati szférának, ezért ezen a területen csak lassan terjedtek az üzenő-alkalmazások.
A cégek azonban felismerték az IM-ekben rejlő előnyöket: azonnali üzenetküldés és -fogadás (ezzel valósidejű beszélgetés is véghez vihető) révén a távmunka és az alkalmazottak közötti együttműködés hatékonysága is növelhető. Ám a biztonsági problémákon kívül megjelenik itt az információ védelmének hiánya – a cég vagy vállalat telephelyén, irodáján kívül dolgozók üzenetei csak az alkalmazott (gyakran saját) számítógépén kerülnek archiválásra. Összefoglalva: legtöbbször nincsen szabályozva az IM-ek felhasználása vállalati szinten.
Legnagyobb veszélyt azok az IM-ek jelentik, amelyek nem az időközben megjelent, kifejezetten vállalati használatra szánt szoftverek körét gazdagítják, hanem az ingyenes, bárki által alkalmazható azonnali üzenőprogramok. Az ezekben levő monitorozási és archiválási képesség ugyanis nem nyújt megfelelő védelmet a nem kívánt kommunikáció ellen. Az NASD ezért azt tanácsolja, hogy a cégek kezeljék hasonló szinten az IM-ek jelentette kérdéskört, mint az írott leveleket vagy az e-maileket.