Évek óta folyik a digitális tartalmak védelméért és ˝szabad felhasználásáért˝ a harc a kiadók és a felhasználók között. A kvázi ˝ingyenes˝ (bár illegális) tartalmakra leginkább a fiatalok, a felsőoktatási intézményekben hallgató diákok ˝harapnak˝, így egyáltalán nem meglepő, hogy az USA-beli MPAA (Motion Pictures Association of America – Amerikai Mozgókép Szövetség) igyekszik ezt a trendet életképtelenné tenni (eddig kevés sikerrel). Jelentések szerint a napokban bejelentett új megoldás tesztelése már hónapok óta zajlik a filmkiadók, a nagy stúdiók és egyéb technológiai cégek részvételével.
Az ACNS (Automated Copyright Notice System) nevű rendszer voltaképp egy olyan technológia ígéretét hordozza, melynek révén a szerzői jogok könnyebben betartathatóvá válnak a peer to peer hálózatokon. Ez ráadásul az iskolák vezetésének is időt és pénzt takarít meg – az ACNS ugyanis lehetővé teszi, hogy automatikusan ki lehessen szűrni a jogsértő tevékenységet folytatók Internet-hozzáférését. Mindez kiegészülhet azzal, hogy a letiltásról akár üzenetben értesíteni is lehet a hallgatót, aki így nem marad értetlenül a számítógép előtt, azt találgatván, miért nem éri el a Világhálót.
Egy, az ACNS-hez hasonlító rendszert már üzembe is helyeztek hétfőn a Kaliforniai Egyetemen, Los Angeles-ben. Az itt szerzett tapasztalatok bizonyára hozzájárulnak majd a rendszer továbbfejlesztéséhez: az egyetem az Egyesült Államok egyik legnagyobb ilyen jellegű intézménye, közel 37.500 diák tanul itt. Maga az ACNS egyébként nyíltforrású, jogdíjmentesen alkalmazható, így az oktatási intézmények mellett Internet-szolgáltatók vagy bárki más, aki nagymennyiségű jogvédett anyagot kezel, szabadon felhasználhatja.
Az egyetemi kalózkodást nagyban segíti az, hogy az ott tanulók számára gyakran több tíz megabites vonalak állnak rendelkezésükre, az Internet elérésére (a belső hálózatról már nem is beszélve). A csábítás nagy, ám ez Hollywood számára évente súlyos dollármilliókba kerül. Az ilyen irányú károk csökkentésére hozta létre az ACNS-t a Vivendi Universal Entertainment és a Universal Music Group.