Habár az Apple hagyományosan igen titkolózó, amikor jövőbeli terveiről van szó, az előremutató jeleket nem lehet nem figyelembe venni. A nemrég 500 milliomodik eladott dalát is megérő Itunes zeneáruház kínálatában egyre gyakrabban bukkannak fel a hang mellett képi élményt is nyújtó videoklipek. A folyamat májusban kezdődött, az Itunes lejátszószoftver ugyanis akkortól vált képessé videoanyagok megjelenítésére. Ez utóbbi tartalom alatt nem csak klipeket kell érteni, hanem filmelőzetesek és otthoni videók lejátszásának képességét is.
Lemezkiadói források szerint Steve Jobs cége komoly tárgyalásokat folytat annak érdekében, hogy sokkal szélesebb kínálattal álljon felhasználói rendelkezésére, már ami a videoklipeket illeti. Ezen kínálat igazi felfutását őszre várják, de természetesen még semmi sincs kőbe vésve. Ugyanakkor a videoletöltés irányába mutat az is, hogy az Apple korábban bejelentette: az újgenerációs Ipodok már képesek lesznek mozgófilm megjelenítésére is. Ezek a hordozható multimédiás lejátszóeszközök szeptember magasságában kerülnek először a boltok polcaira.
A fentiek arra engedtetnek következtetni, hogy az Apple hasonló online videoáruházat tervez elindítani, mint amilyen a zeneboltja. Persze ehhez meg kell birkózniuk egy még nagyobb kihívással, mint amivel a zeneáruház esetén szembekerültek. Ahogyan korábban, most sem elsősorban technológiai akadályai vannak az új szolgáltatás bevezetésének, sokkal inkább üzleti jellegű nehézségeket kell legyőznie Steve Jobs cégének.
Meggyőzni Hollywoodot
Míg ugyanis a zenekiadókat rövidebb-hosszabb győzködést követően sikerült „megtérítenie” a vállalatnak, addig Hollywood esetében jóval komplikáltabb lesz a helyzet. Az új dalok, albumok megjelenésekor ugyanis nincsenek „dalcsarnok” előadások, ahol fél évig játsszák a friss zeneszámokat, s csak utána kerülnének a boltokba. A filmeket azonban először mindig a mozikban mutatják be, és legtöbbször igen szigorúan ragaszkodnak ahhoz, hogy az alkotás csak a moziban való debütálást követő fél-egy év múlva vásárolható meg DVD és VHS kazetta formájában. A tévés adások pedig csak jóval ezután kezdődhetnek – ezen a bevett szokáson akar egyébként változtatni többek között Morgan Freeman és az Intel közös leányvállalata is.
Az Apple-nek ezenfelül meg kell győznie arról a stúdiókat, hogy az online értékesítés biztonságos, a másolásvédelem megfelelően erős lesz; és arról is, hogy a mozipénztárakhoz képest még jobban muzsikáló DVD eladások visszaesését sem hozza el az új szolgáltatás. Az IT-vállalat mindemellett a piaci konkurensek, a kábeltelevíziós szolgáltatók kereszttüzében is találhatja magát. Ráadásul egy működő üzleti modellel is elő kell állnia az USA-beli cégnek: a zeneáruház esetében sem az eladott dalokból származik a nagy bevétel, hanem a hozzá kapcsolódó Ipod értékesítések hozzák a nagy pénzt.
Ha ez valakinek sikerülhet, az Jobs, vélik sokan az agilis vállalatvezetőről. Nos, hamarosan meglátjuk.