Connect with us

technokrata

IT-szolgáltatások: bár többszörös igény, a méret nem minden

Laptop

IT-szolgáltatások: bár többszörös igény, a méret nem minden

Tíz alkalmazott felett minden második cég igénybe vesz valamilyen informatikai szolgáltatást. A legelterjedtebb a szoftverek, hardverek telepítése és az ezekhez kapcsolódó támogatás.

A Magyar Infokommunikációs Jelentés napokban megjelent moduljában a BellResearch a PC-vel rendelkező és legalább tízfős hazai vállalatok külső informatikai szolgáltatókkal kialakított kapcsolatait vizsgálja. A kutatási eredmények tanúsága szerint az e körbe tartozó mintegy 31 ezer gazdálkodó szervezetből nagyjából minden második vett igénybe IT-szolgáltatást az elmúlt évben valamilyen területen.

A külső szolgáltatók megbízásának elterjedtsége az alkalmazottak számával leírt cégmérettel párhuzamosan nő: míg a 10-49 fős kisvállalatoknak alig több mint kétötöde (43 százaléka) alakított ki szerződéses viszonyt valamelyik IT-szolgáltatóval, addig a közepes szervezetek kétharmada, a 250 fő feletti nagyvállalatoknak pedig négyötöde (79 százaléka) vett igénybe informatikai szolgáltatást külső partnertől a múlt év folyamán. Ez jellemzően a magasabb létszámmal és a nagyobb méretű PC- és szerverparkkal, valamint a komplexebb igényekkel és a nagyobb IT-költségvetéssel áll összefüggésben.

A méret nem minden
Ám nemcsak a cégméret látszik befolyásolni a szolgáltatás iránti igényt és hajlandóságot: a budapesti székhelyű vállalatoknál (54 százalék), illetve a részben vagy egészben külföldi tulajdonban lévőknél (62 százalék) szintén átlag feletti az IT-szolgáltatást igénybe vevők aránya. A körükben mért relatíve alacsony elterjedtség ellenére a kisvállalati szegmensbe tartozik az IT-szolgáltatások hazai üzleti piacát alkotó cégek többsége, a 15 ezer vállalatból mintegy 11 ezer szervezet; az 50 főnél nagyobb körbe csak az érintett cégek kevesebb mint egyharmada sorolható.

A kutatás során megkérdezett, IT-szolgáltatásokat igénybe vevő vállalatok esetében a szoftvertelepítés és -támogatás (30 százalékuknál), valamint a hardvertelepítés és -támogatás (23 százalékuknál) számított a leggyakoribbnak. A nagyvállalatok ugyanakkor az alkalmazásfejlesztés és -karbantartás szolgáltatást vették igénybe a legmagasabb arányban (55 százalékuk), míg a 10 fő feletti teljes körben ez csak minden ötödik cégre volt jellemző.

A többi szolgáltatási terület esetében ennél kisebb a kereslet, így csak a cégek mintegy tizede (11 százalék) költött IT-tanácsadásra, s ennél is kevesebben végeztettek alkalmazás-tanácsadást, illetve oktatást vagy tréninget külső alvállalkozóval – utóbbi szolgáltatás elsősorban a nagyvállalati körben örvend népszerűségnek, majdnem minden második cég képezte szakembereit vagy dolgozóit ilyen formában.

Többszörös igény
A cégméret növekedésével nő az igénybe vett IT-szolgáltatások száma, míg a kisvállalatok kétötöde csak egy, a nagyvállalatok 60 százaléka legalább három informatikai területen szerződött külső szolgáltatóval. A szolgáltatásokra költött összegek is arányosan nőnek a cégmérettel: a nagyvállalatok a 10-49 fős szervezetek átlagos kiadásainak közel kilencvenszeresét költötték 2004-ben IT-szolgáltatásokra.



Szólj hozzá!

További Laptop

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés