A Kovács Kft. folyamatai kiterjednek a beérkezett megrendelés visszaigazolásától a szükséges alapanyagok megrendelésén és a kért termék előállításán át egészen annak saját tulajdonú gépjárműparkja segítségével elvégzett kiszállításáig. A rendszerint kétféle formában beérkező alapanyagokat a kft. további feldolgozásnak veti alá: amennyiben szálanyag érkezik, azt a cég maga darabolja, kovácsolja és esztergálja, míg a már kovácsoltan beérkező anyagot esztergálás után szállítja ki a megrendelőnek. A vállalat ezen folyamatok nyilvántartására nem rendelkezett iparág-specifikus programokkal: egyetlen, a céges munkát segítő szoftverük egy könyvelőprogram volt, míg az egyéb nyilvántartási feladatokat hagyományos táblázatkezelő program segítségével oldották meg. “Cégünk 2005-ben még 80 fővel működött, egyetlen gyártócsarnokban. Tulajdonosaink azt az álláspontot képviselik, hogy a cég növekedéséből származó nyereséget a vállalkozásba visszaforgatva teremtsük meg a további fejlődés alapját, így az elmúlt néhány évben elért gyors növekedés eredményeképpen cégünk is továbblépett: megépült a Heves megyében csaknem egyedülálló kovácsolócsarnokunk, illetve ezzel egy időben létszámunk is 230 főre emelkedett. Ez a bővülés azonban azt eredményezte, hogy míg a korábbi állapotban jól elboldogultunk a manuális adatbevitelt követelő, egymással szerves kapcsolatban nem álló nyilvántartási táblázatokkal, a fejlődéssel párhuzamosan ez a fajta nyilvántartás már átláthatatlan rendelésállományt eredményezett. Nem tudtuk valós időben nyomon követni a kapacitások alakulását, a gépleosztást, vagy az egyéb munkák elosztását sem. Ahhoz, hogy mindennapi munkánkban átlátható, naprakész információk álljanak rendelkezésre, szükségessé vált egy integrált rendszer bevezetése” – ismertette a társaság dinamikus fejlődését, valamint megváltozott igényeit Dávid Zsuzsanna gazdasági vezető.
A társaság több, a magyar piacon jelen lévő nemzetközi és hazai szoftverszállító termékét megvizsgálta, mielőtt az SAP mellett döntött, amely – a többi megismert rendszerrel ellentétben – pontosan a cég által elvárt funkcionalitást nyújtja. Az SAP Hungaryvel e-mailen történt kapcsolatfelvételt követően rövid időn belül jelentkezett náluk az SAP által a feladatra felkért partner, a mezőkövesdihez hasonló gyártó cégek területén nagy tapasztalattal rendelkező Business Consulting Services (BCS) Kft. A partner a cég paramétereinek ismeretében az SAP középvállalati megoldását, az SAP Business All-in-One-t ajánlotta a kft. figyelmébe, és a szoftver bemutatóját hamarosan pozitív döntés követte. “A rendszer komplexitása, követhetősége meggyőző erővel hatott ránk. Szintén fontos tényező volt, hogy egyik legfontosabb ügyfelünknél, a ZF Hungáriánál szintén SAP működik, és a két rendszer összekapcsolásával egyszerű, internetes rendelésfogadást valósíthatunk meg, csökkentve ezzel a tévedések lehetőségét” – adott ízelítőt a döntés hátteréről a gazdasági vezető.
A heves megyei társaság a bevezetési feladatok megkezdését megelőzően ismertette a BCS szakembereivel a cég működési folyamatait, majd együttesen megvizsgálták, hogyan lehetséges ezek leképezése az SAP rendszerében. A társaság által megszokott folyamatokat, logikai sorrendeket, nyilvántartásokat mind sikerrel ültették át az új rendszerbe úgy, hogy magán a szoftveren csupán apróbb módosítások, minimális szintű testre szabás elvégzésére volt szükség.
Az SAP rendszere lefedi a kft. működésének csaknem teljes spektrumát: a cég alkalmazza a szoftver tárgyi eszköz, anyaggazdálkodási, gyártási, gyártás-tervezési, raktározási, szállító-vevői, illetve banki funkcióját is, amelyek most már szerves kapcsolatban állnak egymással, megszüntetve a többszöri, manuális adatbevitel okozta hibalehetőségeket és csökkentve a nyilvántartásra fordított időt. “Az egyetlen terület, amelyet nem integráltunk be az SAP-ba, a bérszámfejtés volt. Ennek oka, hogy a BCS tanácsa alapján az SAP Business All-in-One bérszámfejtő funkcióját 500 főt vagy annál többet foglalkoztató vállalatoknál éri meg leginkább bevezetni. Mivel terveink szerint ezt a létszámot nem fogjuk elérni, ezért egy, az SAP-val kompatibilis, vele egyszerűen együttműködni képes bérszámfejtő szoftvert választottunk, a Nexon megoldását” – említette az SAP rendszere alóli egyetlen kivételt Dávid.„Az SAP gyakorlati haszna már most is jól látható mindennapi munkánkban. Nyilvántartásunk átláthatóvá, pontossá és naprakésszé vált, valamint a szoftver a könnyen kinyerhető adatok és kimutatások segítségével a döntés-előkészítésben is nélkülözhetetlen segítséget nyújt. Az SAP-val gyorsabban szolgálhatjuk ki vevőinket, rugalmasabban reagálhatunk a felmerült igényekre és kevesebb hibalehetőséggel kezelhetjük cégünk folyamatait.”Dávid Zsuzsanna, a Kovács Kft. gazdasági vezetőjeCéginfóA mezőkövesdi székhelyű Kovács Kft. 1993-ban alakult. A családi tulajdonban álló cég által gyártott, elő- és készre munkált alkatrészek (tengelyek, tengelykapcsolók, fogaskerekek, perselyek, tárcsák, sebváltók, egyéb kovácsolt vas és esztergált termékek) vevőiken keresztül számos európai és tengerentúli autógyár termékeibe is beépülnek. A 230 főt foglalkoztató cég 2006-ban 3,2 milliárd forint árbevételt ért el, míg a 2007-es évben már mintegy 5 milliárd forint elérését tervezik.