A válság minden szektorban érezhető volt tavaly – állítják a T-Mobile-nál. A Magyar Telekom mobilüzletágának tapasztalatai szerint ez a kis- és középvállalkozások alsó szegmenségben elsősorban cégmegszűnéseket jelentett, a nagyvállalatok körében pedig a költségcsökkentési törekvésekben – a forgalom korlátozásában vagy a flotta méretének csökkentésében – volt érzékelhető.
A Pannon tavaly megerősítette pozícióját az üzleti szegmensben: a mobilcég számos nagyvállalati tendert nyert meg, miközben megtartotta legfontosabb ügyfeleit. A társaság szerint az elvándorlási hajlandóság a flottaméret növekedésével egyre kevésbé jellemző.
A Vodafone-nál 2009-ben a szolgáltatóváltásnál jellemzőbb volt a flották közötti vándorlás – például a rendvédelmi szervek esetében -, a szolgáltató új partnereinek többsége a pénzügyi cégek köréből került ki tavaly.
A Pannon szerint a költségcsökkentés iránti igény egyik leglátványosabb jele, hogy nőtt a tenderkiírások száma a közepes méretű vállalatoknál is, egyre több cég ismerte fel ugyanis a tendereztetésből fakadó megtakarítási lehetőségeket.
Igaz ugyan, hogy a vállalati költségracionalizálás általános trend volt 2009-ben, ám ez az egy sim-kártyára jutó forgalomban csak minimálisan volt érezhető – tudtuk meg a T-Mobile-nál. A tavalyi második negyedévben megállt az év elején jellemző enyhe forgalomcsökkenés és a szezonális ingadozásoktól eltérő negatív irányú változást ezután az elmúlt évben már nem tapasztaltak a cégnél.
A társaságnál a flották hangforgalma 2008-hoz képest alapvetően nem változott, azonban az adatforgalom, valamint az adatszolgáltatásokat igénylő felhasználók száma is emelkedett. A költségcsökkentés elsősorban a 25 sim-kártya alatti flottáknál volt jellemző, a nagyobb flottáknál pedig még enyhe növekedést is érzékelt a társaság.
A Vodafone szerint az üzleti ügyfelek mobilhasználata folyamatosan emelkedik, így a flottaszegmensből származó hangbevételek aránya is nőtt. A Vodafone szerint csupán az sms-forgalom aránya csökkent kismértékben, ezt azonban a megnövekedett adatforgalom ellensúlyozni tudta.
A T-Mobile az adatforgalom és a felhasználói szám bővülésére, valamint az árak további csökkenésére számít 2010-ben, de a szolgáltató szerint gyökeres változás ezzel együtt sem várható a flottapiacon idén. A Pannon az év második felétől a mobilszektor növekedését kedvezően befolyásoló trendre – optimistább gazdasági hangulatra, növekvő beruházási és vállalkozói kedvre – számít. A mobilinternet terén dinamikus növekedést vár a társaság mind az ügyfélszám, mind pedig a bevétel és a forgalom szempontjából. A Vodafone szerint a vállalati kommunikációs ráfordításokon belül idén elsősorban a telefonos e-mail-szolgáltatások, valamint a bárhonnan, bármikor elérhető vállalati hálózatok iránti igény emelkedhet jelentősen.