– A nagyközönség még ma is számítógép- és szoftvergyártóként tartja nyilván az IBM-et. Miért van ez így, hiszen az átalakulás már hosszú évek óta elkezdődött.- Ez igaz, de a szolgáltatási ágak bővülése kevésbé látványos. Az IBM az elmúlt másfél évtizedben organikus fejlődéssel és vállalatfelvásárlásokkal egyaránt átalakította tevékenységét, s ma már ott tartunk, hogy tevékenységünk fele nem a szorosan vett információ- technológiához, hanem különböző szolgáltatásokhoz kapcsolódik.- Ehhez át kellett alakítania a cég szerkezetét is. Hogyan ment ez végbe egy hagyományosan multinacionális vállalatnál?- Nem csupán a szolgáltatási tevékenységek előretörése, hanem az információtechnológia is alapvetően módosította a cég felépítését. Korábban minden országban hasonló módon szerveződött az IBM: az üzletágak, felettük a vezetők, s végül az országban működő IBM-igazgató. Ma már ennek nyoma sincs, hiszen nincs értelme minden országban kiépíteni minden egyes divíziót. Az egyes üzletágak ugyanis országhatárokon átívelve működnek: ott alkalmazzuk az embereket, ahol a legjobb feltételek adottak.- Ezek szerint komoly verseny alakul ki az országok között azért, hogy “megszerezzenek” egy-egy divíziót. Hogyan szerepel Magyarország ebben? Mi kell ahhoz, hogy megtartsuk, sőt talán növeljük a magyarországi IBM-szolgáltató egységek számát?- A verseny tényleg éles az országok között, s ebben eddig jól szerepelt Magyarország. Számunkra nem csak és elsősorban az olcsó munkaerő a meghatározó. Nagyon lényeges a szaktudás, az idegen nyelvek ismerete és persze a gazdasági és üzleti környezet. Mindezek együttesen döntik el azt, hogy bővítjük vagy szűkítjük tevékenységünket. Magyarországon kétezer ember, közel az alkalmazottak fele a szolgáltatási üzletágakban dolgozik.- Ezek szerint a cég vezetése elégedett az itteni IBM-alkalmazottakkal. Jelenti ez azt, hogy magyar közép- vagy felső vezetőket “exportálnak” más országokban működő szolgáltató központokba?- Bár valóban nagyon elégedettek vagyunk a magyarokkal, eddig mégsem tudtunk nagyszámú szakembert máshol “bevetni”. Ennek roppant egyszerű oka van: olyan gyors tempóban bővültünk és nőttünk itt, hogy minden magasan képzett helyi szakemberre szükségünk volt. Egyébként korábban többtucatnyi külföldi vezető dolgozott itt, ma viszont már alig néhány “expat” van vezető állásban a magyarországi IBM-üzletágakban.- Ön szerint mit profitál az ország abból, hogy “láthatatlan” szolgáltatási üzletágakat működtet itt az IBM?- Gyártóbázist akár hetek alatt fel lehet építeni egy olcsóbb munkaerőt kínáló országban, komoly szolgáltatási üzletágat és az ehhez tartozó humán infrastruktúrát viszont nem. Ezek a dinamikusan fejlődő és egyre több magasan képzett embert alkalmazó üzletágak nemcsak adókat és járulékokat fizetnek, hanem öregbítik az ország imázsát és emelik a képzettségi színvonalat is. Ez pedig közös érdek.