Connect with us

technokrata

Kevesebben többet mobilozunk

Dotkom

Kevesebben többet mobilozunk

A gazdasági válság hatása meglátszik a távközlési adatokon – derül ki a KSH legújabb összesítéséből.

A múlt év végén a mobiltelefon-előfizetések száma 11,8 millió volt, ez 432 ezerrel kevesebb az egy évvel korábbinál. Ezen belül a havi díjas előfizetések száma ugyan kissé emelkedett, ám ez nem volt képes ellensúlyozni a feltöltőkártyás szegmens mintegy 802 ezres visszaesését, az utóbbiak száma ugyanis 2009 végén csupán 6,69 millió volt. A kevesebb mobilos azonban nem beszélt kevesebbet vagy ritkábban. A mobilhálózatban a tavalyi utolsó negyedévben ugyanis ugyanannyi hívást kezdeményeztek, mint az egy évvel korábbi időszakban, eközben 5 százalékkal emelkedett a mobiltelefonálással töltött összes percidő. Egy előfizetésre átlagosan 362 percnyi beszélgetés jutott, így egy hívás átlagos hossza 2,2 perc volt.

Tavaly is folytatódott a vezetékes vonalak lemorzsolódása: bár egyre több vállalkozás – köztük kábeltévé- és internetszolgáltatók – kínál vezetékes vonalat és hívásszolgáltatást, a vezetékes fővonalak száma 2009 folyamán 55 ezerrel, 3,06 millióra mérséklődött – ennek 15 százaléka kábeltévés, 17 százaléka pedig ISDN volt. A vezetéken indított telefonhívások száma 9, időtartama 6 százalékkal csökkent 2008 utolsó negyedévéhez képest. A visszaesés egyrészt a mobilforgalom emelkedésének, másrészt az egyre inkább terjedő ingyenes, ugyanakkor a KSH által nem mérhető internetes telefonálási lehetőségeknek köszönhető. Az egy vezetékes vonalra jutó beszélgetések időtartama 459 perc volt, a hívások átlagos időtartama 3,2 percet tett ki. Az árak mérséklődése, valamint a gyakran jelentős ingyenes idősávot és díjmentes hálózaton belüli beszélgetést is tartalmazó csomagok terjedése nyomán az előfizetők kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgetnek, mint mobiltelefonról.

Továbbra is emelkedik viszont az internetpenetráció, miközben kevesebb a szolgáltató. A tavalyi utolsó negyedévben az internetszolgáltatók száma 357 volt, ez negyvenhattal kevesebb az egy évvel korábbinál. A piac koncentrált, 18 cég tudhatja magáénak az előfizetések 90 százalékát. Az előfizetések száma egy év alatt 472 ezerrel gyarapodott, megközelítve a 2,8 milliót. Ezek 57 százaléka a széles sávú technológiához (xDSL és kábeltévé) kötődik, ez a szolgáltatási terület 2008 vége óta 4 százalékkal bővült. A KSH szerint az internetpiac fejlődése – a korszerű technológiák térnyerése mellett – a szolgáltatók közti élesedő versenynek is köszönhető. Miközben e két fő típus terjedése lelassult, a vezeték nélküli szegmens egy év alatt a másfélszeresére bővült – főként az egyre inkább megfizethető mobilinternetnek köszönhetően -, így már 1,03 millió előfizetője van.

Az internetszolgáltatásból származó nettó árbevétel 2009 utolsó negyedévében meghaladta a 34,9 milliárd forintot, ez az előfizetői akciók (például ingyenes hónapok) és a díjak mérséklődése miatt 5 százalékkal volt kisebb az egy évvel korábbinál. Így a tavalyi egész éves 141,9 milliárd forintos árbevétel csupán 72 millióval haladta meg a 2008-ast.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés