Connect with us

technokrata

Kiemelkedően fontos IT tapasztalatok a flottapiac világában

E-gazdaság

Kiemelkedően fontos IT tapasztalatok a flottapiac világában

Kiemelkedően fontos IT tapasztalatok a flottapiac világában

Így év vége felé érdemes összegezni és levonni a következtetéseket

Az Arval flottakezelő szerint az idei év egyik legfontosabb tapasztalata a céges autópiacon, hogy a vállalatok felszereltséggel kapcsolatos igényei a korábbi évekhez képest jelentősen átalakultak. Üdvözlendő, hogy a flották esetében egyre nagyobb figyelmet kap a gépjárművek biztonsági felszereltsége, de legalább ekkora volt az érdeklődés a manapság még extrának számító komplex fedélzeti rendszerek iránt.

 

Utóbbiak nem csak széles körű infotainment szolgáltatást nyújtanak, de egyszerűbb összeköttetést is biztosítanak az autó és az okostelefon között. A gyártók többsége külön okostelefon alkalmazást kínál, amelynek révén az autó bizonyos funkcióinak távvezérlésére is lehetőség van, köszönhetően a fedélzeti rendszer és a mobilkészülék közötti folyamatos összeköttetésnek. Az Arval szakértői szerint ezek a fejlett rendszerek a jövőben még több lehetőséget adnak majd a flották optimalizálására, de lényeges, hogy a mai gyártói megoldások sokkal inkább kényelmiek, mint funkcionálisak egy flottás autó esetében.

Az Arval szakértői szerint a magyar flottás autók piacán egyértelmű a változás az autóbeszerzéssel kapcsolatos attitűdökben: míg a keresleti oldalt jó néhány éven át a lehető legkisebb bekerülési és fenntartási költség iránti igény jellemezte, ma már sokkal nagyobb hangsúlyt kap a fenntartható működés és a sofőrök biztonsága. Ebben természetesen jelentős szerepe van az Arval által is nyújtott tartós bérlet konstrukciónak, amely a legkedvezőbb finanszírozási forma, hiszen egy komplett szolgáltatási csomagot foglal magába, amelynek része maga az autó is, és gazdaságossága miatt pedig nagyobb szabadságot ad büdzsé szempontjából a gépjármű kiválasztása terén.

A vállalatok részéről az idei évre már mindennapos igénnyé vált a tolatókamera, a sávtartó automatika és az ütközés- vagy gázolás megelőző vészfékrendszerek megléte az új autókban, de az Arval flottakezelő szerint a sofőröknek még meg kell tanulniuk ezekkel együttműködni:

„Bár a gyártók által kínált biztonsági megoldások jelentősen segítik a balesetmentes közlekedést, tévhit, hogy ezek képesek kiváltani a sofőri jelenlétet, a rutint”

– mondja Kovách Kristóf, az Arval flottakezelő értékesítési igazgatója

„Fontos, hogy a céges autót használók pontosan tisztában legyenek az általuk használt autó és saját képességeikkel, de az ideálisnál a gépjárművekre való nagyobb mértékű hagyatkozás a tapasztalataink szerint jelentős probléma, amelynek orvoslása komoly feladat.”

Az egyre elérhetőbb áron igényelhető fedélzeti rendszerek iránt – amelyek akár a már említett biztonsági funkciók vezérlését is integrálják – ugyancsak növekszik az érdeklődés, de ezek céges autókba való beépítése kapcsán aggályos, hogy a használatuk mennyire befolyásolja a sofőr figyelmét.

„Egyre több gyártó kínálja szériatartozékként az infotainment rendszereket, de például a telefonról vezérelhető funkciók sokkal inkább lakossági, mintsem vállalati felhasználásra készültek”

– hívta fel a figyelmet a fedélzeti rendszerek hiányosságaira Kovách Kristóf.

„Noha az Arvalnál mi is úgy látjuk, ezeké a megoldásoké a jövő, vállalati felhasználásra jelenleg kevésbé alkalmasak, hiába követhető velük például a fogyasztás vagy maga az autó tartózkodási helye. A flottakezelőknek ugyanis sokkal több információra van szükségük az autók optimális működtetéséhez, ráadásul az autóvezetőknek is tudniuk kell, hogy bármennyire is figyeli kamera az utat, a zene vagy a filmnézés ilyenkor se fér bele a vezetői magatartásba.”

Éppen emiatt is lényegesek az olyan fejlesztések, mint a Magyarországon szeptember óta elérhető Arval Active Link, ami a korábbi flottakezelési rendszerekhez képest igen széles spektrumú információval szolgál a flottás autóról, annak működéséről. Egyik legnagyobb erénye azonban, hogy folyamatosan figyeli a sofőr vezetési szokásait – a jármű sebességét, a kanyarsebességet, a hirtelen sávváltásokat és fékezéseket –, majd az adatok alapján pontrendszerben minősíti a gépjárművezetőket. Az így kapott eredmények alapján ugyanis jól kimutatható, mennyire jellemző, hogy az autó biztonsági rendszere beavatkozik, így a flottamenedzser arról is pontos képet kaphat, milyen vezetéstechnikai tréningekre van a leginkább szükség.

„Az egyik legfontosabb piaci trend a fedélzeti rendszerek fejlesztése, azok összehangolása a biztonsági szolgáltatásokkal, de a fedélzeti megoldások jelenleg sokkal inkább kényelmi funkciók. Ennek ellenére nagyon fontos és hasznos fejlesztési folyamatról van szó, amelynek révén a jövőben tovább bővülhet az autók kötelező biztonsági felszereléseinek köre”

– üdvözölte a technológiai fejlődést annak hiányoságai ellenére is Kovách Kristóf. Az Arval szakértője hosszú távon arra számít, hogy többek között a fedélzeti rendszerek fejlesztésével akár 2-3 éven belül olyan biztonsági megoldások lesznek a mindennapi autóvezetés részei, mint a táblafelismerő rendszer, a holttérfigyelő rendszer, a vezető fáradtságát figyelő rendszer, vagy a már említett sávtartó automatika és vészfékrendszer.

További E-gazdaság

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés