A mai napon jelent meg a Magyar PC Magazin első száma. A magyar informatikai lappiac újdonságaként a havilap holnaptól kapható az újságárusoknál.
Az új lap sajtótájékoztató keretében mutatkozott be, és a jelen lévő újságírók kézhez is kapták az első példányokat. A kiadó célja a sajtótájékoztatóval az, hogy átfogó képet kapjunk a lapról, annak múltjáról, jelenéről és jövőjéről. A továbbiakban a kiadott sajtóközlemény és a sajtótájékoztatón elhangzottak alapján ismertetjük e rövid áttekintést.
Múlt
Valamivel több mint egy évvel ezelőtt a CHIP Magazint kiadó Vogel Publishing Kft. többségi tulajdonosánál jelentős szerkezeti és személyi változások történtek. Az új vezetőség az addigiaknál jóval intenzívebben kívánt beleszólni a lapok tartalmába, a szerkesztés folyamatába, és ezért a szerkesztőség tagjai veszélyeztetve érezték nem csak a hosszú évek alatt elért és megtartott piacvezető szerepet, de magának a lapnak a létét is.
Az új menedzsment a több országban megjelenő lapok központi irányításában, szerkezeti-, tartalmi egységesítésében látta biztosítva a magazinok jövőjét. A meglévőtől eltérő és jóval szélesebb olvasóréteget akart megcélozni, amit az eddig megszokott tartalom egyszerűsítésével kívánt elérni, a jelenlegi német – nem (!) piacvezető – CHIP példáját követve, annak anyagait felhasználva. Ismeretes, hogy a kiadónak már volt egy ilyen jellegű próbálkozása szórakoztató informatikai tartalom értékesítésére – a Klikk Magazin, amelyet nem fogadott be a hazai olvasóközönség.
Jelen
A szakítás elkerülhetetlenné vált, a szerkesztőségek változatlan formában készítik az új lapokat, melyek kiadója a G.F.H. Kft., míg szerkesztőségi és hirdetési tartalmát az IPMA-Service, illetve az IPMA-Média Kft. biztosítja. Ali Mehdi, az IPMA ügyvezetője szerint, aki 10 évet dolgozott a CHIP Magazinnál, ˝a lét a tét˝ – a túlélés, illetve a színvonal megtartása pedig csak (szerkesztőségi) csapatösszefogással volt lehetséges.
ifj. Ivanov Péter, az IPMA lapigazgatójának elmondása alapján a Magyar PC Magazin ugyanahhoz az olvasótáborhoz szól, mint a CHIP Magazin, vagyis célközönsége a 18-50 éves, (folyamatban lévő) felsőfokú végzettségű, szellemi foglalkozású, informatikát használó döntésképes vezető beosztású olvasó. A Guru Gamer pedig a PC Guruhoz hasonlóan a hardcore gamerekhez szól, míg a MultiPlay a PlayTime-hoz hasonlóan a fellendülő hazai konzolpiacot, a Magyar Műszaki Magazin pedig a Műszaki Magazinhoz hasonlóan műszaki B2B lapként zárt csatornán elért üzleti olvasóit célozza.
A CHIP egykori szerkesztősége Bérces László főszerkesztővel és Dervenkár István főszerkesztő-helyettessel az élen készíti a Magyar PC Magazint, amely egy félprofesszionális számítástechnikai lap. Ali Mehdi, a CHIP Magazint kiadó Vogel korábbi megjegyzésére, miszerint ˝CHIP Magazin csak egy van˝, annyit reagált, hogy a kijelentés igaz – arra a lapra, amelyet a CHIP Magazint sikerre vivő szerkesztőség készít…
A PC Guru team Mocsáry József (Mocsy) főszerkesztő és Révhelyi Beatrix (Lily) főszerkesztő-helyettes vezetésével a szeptember 27-én megjelenő Guru Gamer magazin elkészítésén dolgozik. A Guru Gamer profi számítástechnikai játékmagazin – játékosoktól játékosoknak.
A MultiPlay konzollap szerkesztőségét a PlayTime egykori gárdája alkotja Kiss László (CoVboy) főszerkesztő vezetésével. Első száma szintén szeptember 27-én jelenik meg.
Az MM Műszaki Magazint egykor előállító csapat Dalnoki László főszerkesztő vezénylete alatt készítette el az MMM Magyar Műszaki Magazin első számát.
Az előfizetők továbbra is kapják azt a lapot, amelyre előfizettek, azonban az új kiadói csoport vásárolt egy szakmai adatbázist (az eredeti előfizetői lista a Vogel tulajdonát képezi), amelynek tartalma – korábbi felmérések szerint – közel azonos a Vogel-lapok előfizetői listájával. Az adatbázisban szereplő címekre automatikusan postázzák az új lapokat, melyek első lapszámaiért nem kell fizetniük az adatbázisban szereplőknek.
Partnereiket, a hirdetőket meglepte a váltás, de bíznak a szerkesztőségekben, az ott dolgozó emberek szakértelmében. Mindig is az volt a fő céljuk, hogy üzletfeleik ne csak hirdetési felületként, hanem hosszú távú stratégiai partnerként, tanácsadóként tekintsenek az általuk készített magazinokra. A hirdetőknek az a fontos, hogy a lapot, amiben hirdetnek, mennyien olvassák, és az olvasók milyen mértékben tekintik e kiadványokat mértékadónak, függetlennek és szavahihetőnek.
Jövő?
Az, hogy kinek volt igaza, a magyar piac, az olvasók és a partnerek fogják eldönteni. Azt ők döntik el, melyik lapot vásárolják, melyiket tekintik stratégiai partnernek. Az eddigi visszajelzések alapján bíznak a 30 ezer példányos Magyar PC Magazin, az ugyancsak 30 ezer példányos Guru Gamer, a 10 ezer példányos MultiPlay és az 8-10 ezer példányos MMM Magyar Műszaki Magazin sikerében, mert egy összeszokott, tapasztalt, és jó hírnévvel bíró csapat készíti ezeket.
Csak a név változott?
Ami pedig a nemrég kézbe vett Magyar PC Magazin első számát illeti – első ránézésre is kiderül, hogy végülis nem egy vadonatúj lappal van dolgunk. Az összkép nagyon is ismerős (talán nem véletlenül) – az oldalak hasábjain ˝megszokott˝ (megszökött?) szaktudással és stílussal találkozik az olvasó, a sorok között olvasva nyilvánvalóvá válik, hogy hol kell keresni az I. évfolyam 1. szám előző havi kiadását.
De a ˝létét˝ megelőző viharos eseménysorozatra, illetve végülis annak következményére egyetlen jel utal csak – igaz a címlapon és a vezércikkben nagyon is harsányan: ˝A CHIP jövője?˝ Az újságírói etika ezen a ponton tiltja az állásfoglalást – a lap tartalma azonban magáért beszél…