Connect with us

technokrata

Spim – az Internet ˝új˝ fenyegetése

Dotkom

Spim – az Internet ˝új˝ fenyegetése

Egyre többen panaszkodnak arra, hogy az azonnali üzenőkliensüket kéretlen üzenetekkel árasztják el ismeretek – a spam mintájára az ilyen küldeményeket nevezték el spimnek.

A kéretlen e-mailekkel szemben folyamatosan nő az ellenállás, ráadásul számos országban már büntetés is jár a nem kívánt elektronikus levelek küldőire. Nem csoda hát, hogy új platformok felé fordulnak, például e tekintetben még nagyrészt kiaknázatlan terepet kínál az üzenőprogramok felhasználói adatbázisa.

Jelenleg a spim, azaz az IM-eken keresztül terjedő spam még csak keveseket érint, de a probléma jelentős növekedés előtt áll. Érdemes lenne már most megtenni azokat a lépéseket, amiket annak idején az e-mail kapcsán nem tett meg az ágazat. A Radicati Group felmérése szerint tavaly még ˝csak˝ 400 millió spim üzenet kelt útra a világban, ami átlagosan alig egy-két esetet jelent fejenként; az egész internetező közösségre levetítve. Az idei év végére azonban ez a szám már másfélmilliárdra emelkedik, azaz közel megnégyszereződik a fenyegetés mértéke.

A Yankee Group úgy véli, hogy napjainkban az összes vállalati IM 5-8 százaléka minősíthető spimnek. Paul Ritter, a csoport programmenedzsere ennek ellenére úgy véli, hogy a kéretlen üzenetek mégsem válnak akkora problémává, mint a nem kívánt e-mailek. Ritter szerint csupán fel kell hívni az IT-menedzserek figyelmét a jelenségre, akiknek eztán meg kell tenniük a szükséges lépéseket. A probléma ennél se nem nagyobb, se nem kisebb, véli a Yankee Group alkalmazottja.

Előnyök, hátrányok

Elsősorban azért könnyebb kezelni a spimet, mert az azonnali üzenetküldés nem annyira decentralizált, mint az e-mail. A széles körben használt IM programok olyan nagy cégek kezében vannak, mint az AOL, a Yahoo és a Microsoft, akik így egy relatíve zárt platformon keresztül bonyolíthatják a szolgáltatást. S mivel központi szervereken keresztül áramlik át az adat, ezért azt szűrni is sokkal könnyebb. Az AOL és a Yahoo már tett is lépéseket a spim megfékezésére.

A spam ellen alkalmazott védekezés során felhalmozott tudás jó része e területen is kamatoztatható. Például elég nehéz elképzelni, hogy egy ember képes legyen percenként több ezer üzenet elküldésére, erre tehát nyilván lehet korlátokat bevezetni. Egyes vállalati IM-ek esetében a kívülről jövő, ismeretlen személyek által küldött üzenetekre – még mielőtt az ténylegesen elérhetné a vállalati felhasználót – egy automatikus válasz indul. Ha záros határidőn belül erre nem érkezik új reagálás (azaz a küldő spimmernek bizonyulna), akkor az eredeti üzenetet sem jelenítik meg a vállalati felhasználó számára; igaz, ez a megoldás lelassítja némileg a kommunikációt.

Hátránya ugyanakkor ennek a fenyegetésnek, hogy sokkal zavaróbb, mint a kéretlen levél. Egy ismeretlentől érkező IM általában azonnal felpattan a desktopon minden megnyitott ablak elé, amint azt megkapja valaki, ez pedig jóval nagyobb mértékben képes megzavarni a felhasználó által végzett tevékenységet.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés