Terminal – Miért döntött úgy a CGShop Solutions, hogy megszervezi ezt az első, digitális tartalomfejlesztői szakmát támogató projectet, az A.P.a.C.H.-t?
Papp Miklós – A DCC kereskedelmi és produkciós területén eltöltött több éves szakmai tapasztalatnak köszönhetően, átfogó ismeretekkel rendelkezünk a piac szereplőiről. A szakma viszonylag kis mérete és specializáltsága miatt lehetőségünk nyílt a pontos igények felmérésére valamint a világpiacon történő változások nyomon követésére. A produkciós vállalkozásokkal, a szakma iránt érdeklődő fiatalokkal és a megrendelőkkel történő személyes kapcsolat tartás eredményeként felismertük a szükségességét egy átfogó, – a jövőben akár szakmai érdekképviseletként működő projekt létrehozására.
Terminal – Miért tartották szükségesnek? Mi a célja a projektnek? Ki a célcsoport?
Papp Miklós – A tengeren túli, valamint a nyugat európai 3D, grafikai és VFX területeket ismerve lehetőségünk nyílt bepillantást nyerni a külföldi vállalkozások működésébe, mind technológiai, mind emberi oldalról. A DCC viszonylag fiatal szakmának tekinthető, mely a webes technológiák, a számítógépes játékok valamint a trükk effektek elterjedésével nőtte ki magát, ezért más szakmákkal rendkívül nehéz összehasonlítani.
Tapasztalataink alapján a nyugati országokban – a magasabb befektetői kedvnek és a nyitottabb emberi gondolkodásnak köszönhetően – a DCC terület működése jelentősen eltér a hazai vállalkozások működésétől.
Legfőbb célunk a kreatív szakmában uralkodó hibák feltárása és azok hosszú távú megoldása, önerős és támogatott projektek keretében valamint egy olyan, mindenki számára elérhető tudásbázis létrehozása, mely a vállalkozások és magánszemélyek szakmai fejlődését segíti.
Az A.P.a.C.H. projekt létrehozásának számtalan oka közül kiemelném a legfontosabbakat:
A szakmai büszkeségnek, a kisszámú befektetőnek és megrendelőnek köszönhetően hazánkban kialakult egy, az alacsonyabb árat a valós minőséggel szembe helyező, jelentősen a piaci árak alatt dolgozó vállalkozói réteg. Mint tudjuk az árverseny egy bizonyos szintig egészséges gazdasági folyamat, azonban ha mindez megalapozatlan szakmai háttérrel társul, az a piac jövőjét veszélyeztetheti. Hazánk külföldi megítélése a filmes és animációs szakmában a korábbi évekhez képest jelentősen romlott. Példaként elég hogy megemlítsem, állami támogatás és megrendelések hiányában gyakorlatilag megszűnt létezni az egykoron oly hatalmas (világszínvonalú) magyar rajzfilmgyártás.
A hosszú távú üzleti célokkal nem rendelkező kisvállalkozásokat az „utánpótlás” képzés gyakorlatilag nem foglalkoztatja. Így a computer grafikai és az ezzel kapcsolatos szakterületek iránt érdeklődő, rendkívül nagyszámú fiatal számára az elhelyezkedési és továbbtanulási lehetőségek erősen korlátozottak.
Kis kitérőként hagy említsem meg, a közép és felsőoktatásban uralkodó több éves technológiai lemaradást is, amely jelentősen hátráltatja a tehetséges fiatalok, XXI. századi elvárásoknak megfelelő képzését.
Célunk, a produkciós vállalkozások számára a már hosszabb ideje működő, külföldi cégek, technológiák működésének bemutatása, ezúton szakmai tapasztalatcsere megvalósítása.
Ezáltal lehetőséget teremtünk a fejlődő kreatív szakma számára, az európai színvonalhoz történő felzárkózásra. Projektünk hosszú távú sikeressége esetén a kreatív szakma iránt érdeklődő fiatalok számára újabb elhelyezkedési alternatívákat teremthetünk.
A projekt fő célcsoportja egyik oldalról a már meglévő és új produkciós vállalkozások másrészről a szakma iránt érdeklődő tanulók.
Terminal – Milyen feladatokat vállal magára az A.P.a.C.H.?
Papp Miklós – 2005 év végéig kidolgozott fejlesztési ütemtervünkben lépésről-lépésre kívánjuk céljainkat megvalósítani.
Első lépésként díjmentesen, esetenként, csekély díjazás ellenében látható szakmai rendezvényekkel, vitafórumokkal kívánjuk az érdeklődő fiatalok tájékoztatását elősegíteni.
A rendezvényekkel párhuzamosan hamarosan elindítjuk online fórumunkat is, de mindenek előtt legfontosabb tervünknek a hazai és külföldi produkciós vállalkozások szakmai támogatását kívánjuk elnyerni.
Terveink szerint még 2004-ben elindítjuk szakmai képzéseinket és a személyes/online konzultációk körét is jelentősen bővítjük.
Eddigi tevékenységeink eredményeként megemlíteném, célunk érdekében eddig megnyert partnereinket, akik szakmai tudásukkal az október 14-ei első rendezvényünket támogatták.
- Oxygenfilm
- Morpho DCC
- H.A.T. Studio
- Brainfactor Entertainment
- Codra Kft.,
- Discreet Inc.
Az A.P.a.C.H projekt különböző támogatási formákkal segíti az érdeklődőket, mint például: szakmai tanácsadás, konzultáció, alapvető hardver, szoftver és produkciós tanácsadás, oktatás.
A CGShop Solutions hazai és nemzetközi partnerei révén gyorsan és hatékonyan szervezhet kisebb-nagyobb szakmai összejöveteleket, melyen a kreatív területek képviselői személyesen is találkozhatnak a megrendelőkkel és a potenciális munkavállalókkal.
Rövid távú terveink közt szerepel a DCC szakma számára szervezett pályaválasztási tanácsadás valamint állásbörze létrehozása is.
Terminal – Terveznek-e együttműködést minisztériumokkal, civil szervezetekkel?
Papp Miklós – Projektünk nyitott, és elsődleges hajtóereje a szakma iránti elkötelezettség. Emellett céljaink megvalósítása és a kommunikáció hatékonyabbá tétele érdekében igyekszünk projektünk mellé szakmai és anyagi támogatására is szert tenni.
Munkánkat rendkívüli mértékben nehezíti az a tény is, hogy a computer grafika a mai napig hivatalosan nem számít elismert művészeti ágnak, holott a mindennapi élet számtalan területén alkalmazzák azt.
Terminal – Az A.P.a.C.H. tevékenységébe bevonják-e a vezető ágazati vállalatokat?
Papp Miklós – Jelen pillanatban is folynak a tárgyalások az IT területén tevékenykedő vállalatok egy részével, természetesen szakmai segítségükre is számítunk hosszú távú céljaink elérésében.
Terminal – Hogyan ítélik meg a digitális tartalomfejlesztés hazai piacát?
Papp Miklós – Optimistán :-)… Sajnos egy ilyen projekt elindításához másképp nem lehet. Munkánk során számtalan, rendkívül tehetséges szakemberrel, vállalkozással találkozunk, melyek minőségben és hatékonyságban bármikor felvehetnék a versenyt a nagy nyugati stúdiókkal. A szakmát jellemző szűkös keretek mellett a kreativitás, a találékonyság és a kitartás jellemzi szakmánk nagy részét és ezek azok az értékek, melyeket az A.P.a.C.H. projekt keretében megőrizni, fejleszteni és támogatni kívánunk. Természetesen látjuk a szakma árnyoldalait is, de hisszük, hogy ezek a negatívumok csak az átmeneti nehézségeknek köszönhetőek.
Terminal – Az A.P.a.C.H. projekt első hivatalos lépéseként 2004. október 14-én egész napos szakmai előadást lesz. Ha jól tudom, a CGShop Solutions eddig is tervezett a szakmának szóló rendezvényeket?
Papp Miklós – Sajnos az információ nem pontos. A CGShop Solutions rendezvénye új, önálló vállalkozásként az első, de alapítói már számtalan ehhez hasonló rendezvény megszervezésén és lebonyolításán vannak túl.
Terminal – Milyen oktatási megoldásokkal támogatják szakmát?
Papp Miklós – Célunk egy olyan, a hazai piacon eddig elérhető szoftver-orientált oktatási rendszerrel szemben álló, szakmai képzés létrehozása, melyben integrálhatjuk a hagyományos technikák mellett a hi-tech kor kivitelezési lehetőségeit is.
Célunk, az eddigi, szoftver alapú képzési formák mellé a hagyományos több tízéves tapasztalattal rendelkező mozgóképes és grafikai szaktudás ötvözése a computer grafikával, ezáltal a művészet, az üzlet és az új technológiák harmóniájának megteremtése.