A 2004-es esztendő vége egyúttal a Windows NT 4.0 Server támogatási ciklusának végét is jelzi. A Microsoft a korábban bejelentett tervek szerint december 31-én megszünteti az általános és technikai támogatást, valamint felhagy a biztonsági frissítések közzétételével.
A Microsoft azért szünteti meg a termék támogatását, mert elavult technológiát képvisel, és biztonsági kockázatot jelent a felhasználók számára. A vállalat azt javasolja, hogy akik még mindig a Windows NT 4.0 rendszert használják, a lehető leghamarabb kezdjenek el áttérni valamelyik újabb és biztonságosabb Microsoft operációs rendszerre.
Azok az ügyfelek, akik már megvalósították a Windows Server 2003-ra való áttérést, a rendszer fokozott védettségéről, a birtoklási összköltség (TCO) csökkenéséről, és a felhasználók hatékonyságának növekedéséről számoltak be. Számokban kifejezve a Windows Server 2003 fájlkiszolgálóként 160 százalékkal, tartomány-kiszolgálóként 345 százalékkal fut gyorsabban.
A legtöbb felhasználó ugyan már áttért a Windows NT 4.0 rendszerről, de vannak, akiknek több időre van szükségük a frissítés végrehajtásához. A Microsoft kialakított egy díj ellenében igénybe vehető egyéni támogatási programot, amelynek segítségével a felhasználók a frissítés végrehajtása közben is megóvhatják informatikai rendszerük biztonságát.
A Microsoft honlapjának újságírók részére fenntartott oldalán összegyűlt kérdésekre Peter Houston, a Windows Service Ability igazgatója adott választ. Houston elmagyarázta, milyen szolgáltatások és segédanyagok vehetők igénybe az átállás megkönnyítésére, illetve milyen új elemeket tartalmaz az egyéni támogatási konstrukció.
– Milyen szolgáltatásokat és segédanyagokat kínál a Microsoft azoknak a vállalatoknak, amelyek még nem tértek át egy újabb Windows operációs rendszer használatára?
Houston: Először is online Upgrade Assistance Center webhelyünket javaslom, amely megkönnyíti az áttérést a Windows Server 2003-ra. Ezen a webhelyen felhasználóink megismerkedhetnek a Windows NT 4.0 Server rendszerről való áttérés előnyeivel. Ingyenes eszközöket, támogatást és oktatást is igénybe vehetnek, ezenkívül hivatkozások segítségével eljuthatnak a Microsoft migrációs szolgáltatásokat nyújtó partnereihez.
Azért, hogy ügyfeleink informatikai rendszerei a Windows Server 2003-ra történő áttérés során is védettek maradjanak, júliusban egy egyéni támogatási konstrukciót alakítottunk ki a Windows NT 4.0 Workstation rendszerhez. A programban meghatározott díj ellenében lehet részt venni, a Windows NT 4.0 környezet méretétől függetlenül. A biztonságos áttérést támogató szolgáltatásaink körét 2005. január 1-jétől tovább bővítjük. A résztvevők természetesen továbbra is ingyen hozzájuthatnak a Microsoft által „kritikusnak” minősített biztonsági réseket javító frissítésekhez.
-Milyen változtatásokat hajtott végre a Microsoft az egyéni támogatási szerződésen (Custom Support Agreement), és ezek milyen előnyöket nyújtanak az ügyfelek számára?
Houston: Előzetesen úgy terveztük, hogy 2005. december 31-ig vehető majd igénybe az egyéni támogatási konstrukció, de néhány nagyvállalati és államigazgatási ügyfelünk jelezte felénk, hogy nem tudja 2006 előtt befejezni az áttérést. A migráció megkönnyítése érdekében ezért úgy döntöttünk, hogy további egy évig, 2006. december 31-ig működtetjük a programot, 2005-ös áron. Ennek révén ügyfeleink két évig terjedő támogatást vehetnek igénybe a migráció során.
Igyekszünk minden szempontból megkönnyíteni a migráció megtervezését és végrehajtását ügyfeleink számára. Azzal, hogy 2006 végéig elérhetővé tettük a konstrukciót, összességében tíz éves szolgálati időt nyernek a Windows NT 4.0 Server rendszertől. Ez megfelel májusban bejelentett támogatási szabályzatunk „5+5” éves életciklus támogatási elveinknek is.
– Más elemeket is módosítottak az egyéni támogatási szerződésben?
Houston: Igen. Korábban csak a „kritikus” minősítésű biztonsági résekhez nyújtottunk támogatást, ám ügyfeleink jelezték, hogy az általunk csak „fontos”-nak minősített biztonsági rések javításához is szeretnének hozzájutni, ezért megtaláltuk a módját, hogy ezt a magasabb szintű szolgáltatást is biztosítani tudjuk.
A beérkező vélemények alapján lecsökkentettük a konstrukció használatára vonatkozó legrövidebb időszakot is, amelyre ügyfeleink előfizethetnek: az eddigi minimum hat hónapos időszak, mostantól három hónapra csökken. Ez azt jelenti, hogy ügyfeleink további megtakarításokat érhetnek el azzal, ha korábban befejezik az áttérést.
Az új elemek jelentős előnyöket nyújtanak azoknak a felhasználóknak, akiknek több időre van szükségük az áttéréshez – különösképp, ha azt is hozzávesszük, hogy idén már egyetlen konstrukcióba vontuk össze a Windows NT 4.0, az Internet Explorer 6.0 SP1 és az IIS 4.0 támogatását.
– Ezt úgy kell érteni, hogy a Microsoft két évvel meghosszabbítja a Windows NT 4.0 életciklusát?
Houston: Nem. Javasoljuk, hogy a felhasználók térjenek át az újabb Microsoft-termékekre, hogy a lehető legnagyobb védelmet élvezzék a napjainkban jellemző, kifinomult módszereket alkalmazó internetes támadásokkal szemben. A Windows NT 4.0 Workstation életciklusa júniusban véget ért, a Windows NT Serveré pedig decemberben jár le – úgy, ahogyan korábban is tájékoztattunk róla. A kínálatunkba felvett program célja, hogy megkönnyítse az informatikai rendszer védelmét azoknak a felhasználóknak, akiknek hosszabb időre van szükségük az áttéréshez.
Azonban még egyszer hangsúlyozni szeretném: minden felhasználónak, aki még mindig a Windows NT 4.0 rendszert használja, a lehető leghamarabb el kell kezdenie az áttérést.
– Mi a helyzet azokkal a termékekkel, amelyek még a Microsoft új, 5+5 éves életciklust előíró szabályzata előtt jelentek meg?
Houston: A Microsoft Exchange Server 5.5 2005. január 1-jén kezdi meg meghosszabbított támogatási időszakának utolsó évét, 2006. január 1-jén már az egyéni támogatási szakaszba lép. Úgy tervezzük, hogy az Exchange 5.5-höz kínált egyéni támogatási szerződés nagyban hasonlítani fog a Windows NT 4.0 Server szerződéshez.
– Miért szünteti be a Microsoft a Windows NT 4.0 Server mindenki számára igénybe vehető biztonsági támogatását?
Houston: Minden eddiginél fontosabb, hogy biztonságosabb legyen a számítástechnikai platform. Az elmúlt évtized folyamán olyan biztonsági fenyegetések jelentek meg, amelyekre korábban nem volt példa. Ezekre új tervezési módszerekkel, programozási gyakorlattal és teszteljárásokkal reagáltunk. A továbbfejlesztések eredményeit beépítettük az új platformokba, – például a Windows Server 2003-ba -, amelyek így sokkal magasabb szintű védettséget nyújtanak, mint amilyen a Windows NT 4.0 Server segítségével lehetséges.
A Windows NT 4.0 Server kifejlesztésére még a kifinomult módszerekkel végrehajtott internetes támadások kora előtt került sor. Mára architektúrája elavulttá vált. Felelőtlenség volna részünkről, ha a termék mindenki számára igénybe vehető támogatásának meghosszabbításával hamis biztonságérzetet keltenénk a felhasználókban.
– Hogyan köthetnek az ügyfelek egyéni támogatási szerződést?
Azok az ügyfelek, akiknek további információra van szükségük a Windows NT 4.0 Server rendszerrel kapcsolatban, forduljanak a Microsoft ügyfélszolgálatához a (06-1) 2-MSINFO (267-4636) telefonszámon.