Connect with us

technokrata

A MasterCard felmérése kártyahasználati szokásainkról

Dotkom

A MasterCard felmérése kártyahasználati szokásainkról

Kártyások és szokásaik.

A MasterCard Europe immár negyedik éve kérdezi meg Közép – Kelet Európa kártyabirtokosait kártyahasználati, valamint bankolási szokásaikról. Az eredményekből többek között kiderült, hogy a bankkártyát igénylők mintegy 15%-a egyénileg választja ki a bankja által kínált kártyakonstrukciók közül a számára legmegfelelőbbet, 30%-uknál pedig a pénzintézet tanácsadója „adja ügyfele kezébe” az évekig használatos műanyag lapocskát.
Magyarországon a MasterCard márkájú kártyával rendelkezők 20%-a döntött egyénileg e márka mellett, 47%-uknak a bankok munkatársai ajánlották, míg 31%-uk esetében a munkáltató jelölte ki az együttműködő bankot, befolyásolva ezzel az igényelhető kártya márkáját. A megkérdezett MasterCard birtokosok 2%-a ajándékba kapta bankkártyáját.

A bankkártya kiválasztásakor a magyarok 79%-ánál a banknak van döntő szerepe, míg 6%-uk esetében mind a bank, mind a kártya márkája egyaránt fontos, 14%-uk pedig a kártya jellemzőit jelöli meg elsődleges szempontként. A pénzintézetek befolyása meglepő módon jelentősebb a szellemi munkát végzők között (43%), mint a fizikai munkások körében (33%). Mindkét csoportban, legnagyobb mértékben – közvetve vagy közvetlenül – a munkahely hatása a leginkább mérvadó (szellemi dolgozók – 27%, fizikai dolgozók – 40%).

A hazai bankkártya tulajdonosok lojálisak, jellemzően egy márkához ragaszkodnak, még akkor is, ha több típussal rendelkeznek egyidejűleg. A hazai bankkártya piac márkák szerinti megoszlása az alábbi módon alakul a kutatásban részt vettek körében:
(Forrás: MasterCard Energizer 2005, GFK)

Közép-Kelet Európa kártyabirtokosainak 29%-a a kártya széleskörű elfogadását, 27%-a bank ajánlását, 15%-a a kedvező kondíciókat tartja a legfontosabbnak bankkártyája kiválasztásakor.

A magyar lakosság nincs tisztában teljes mértékben a kártyahasználattal kapcsolatos díjszabásokkal, különös tekintettel a külföldön való vásárlásra, illetve a külföldi ATM -ből való pénzfelvételre. Fokozottan igaz ez két korcsoport: a 20 év alatti és az 55 év fölöttiek esetében.

Hazánkban a MasterCard birtokosok szívesen fizetnek kártyájukkal a benzinkutaknál, illetve hipermarketekben, míg a 20 év alatti korosztály körében a mobiltelefon-egyenleg feltöltése a legnépszerűbb szolgáltatás. Meglepő módon a szellemi munkát végzők körében gyakoribb az ATM használata, mint a kártyával való fizetés.

Általánosságban elmondható, hogy a bankkártya funkciók közül még mindig az ATM-ből történő készpénzfelvétel (89%), illetve kártyával történő vásárlás (82%) a legismertebb a magyar bankkártya tulajdonosok körében. Majd a bankfiókban való készpénzfelvétel (47%), illetve a mobiltelefon-egyenleg feltöltése (44%) következik a sorban.

A magyar lakosság 3,4 %-a kíván a jövőben kártyát igényelni, tehát átlagosan 1,2 az egy főre jutó újonnan igényelt bankkártyák száma évente.

A megkérdezett MasterCard birtokosok 37%-a akkor használná többször kártyáját, ha több elfogadóhely állna rendelkezésére, illetve, ha a műveletek kevesebb időt vennének igénybe (25%). Ebben a sorban harmadik helyen a nagyobb biztonságot (24%), majd a kereskedők hozzáállását (15%) és végül a pénztárosok segítőkészségét (7%) említik meg.

A kártyabirtokosok 48%-a a plasztik lap legfőbb előnyének a készpénzkímélő motívumot, 17%-a pedig azt tartja, hogy bármikor pénzhez juthat általa. Legtöbben attól tartanak, hogy az ATM nem működik (48%).

A kártyahasználat gyakorisága növekvő tendenciát mutat hazánkban. A szellemi munkát végzők fele legalább hetente egy alkalommal vásárol kártyájával. Egyidejűleg csökkent azoknak a kártyabirtokosoknak a száma, akik egyáltalán nem használják kártyájukat, különös tekintettel az idősebb korosztályra.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés