Connect with us

technokrata

Mindenki győztes a konzolháborúban

Dotkom

Mindenki győztes a konzolháborúban

Mindhárom videojáték-konzol gyártója úgy véli, az ő berendezése fogja megnyerni a termékfajta harmadik generációs változatainak háborúját, ám szakértők szerint csak egy-egy részpiacon lesznek győztesek.

A Microsoft, a Nintendo és a Sony, a videojáték-konzolok piacának három gyártója egyaránt úgy véli, az ő terméke lesz a legsikeresebb az évi 30 milliárd dolláros videojáték-ipar meghódításáért folyó versenyben. Ez a háború öt-hat éves ciklusokban folyik, igazodva a technológia fejlődésével egymást követő típusváltásokhoz. Jelenleg a harc harmadik fejezetét írják, a csatát a harmadik generációs konzolok vívják egymással: a Microsoft XBox 360-asa, a Nintendo Wiije, illetve a Sony PlayStation 3-asa. Az új forduló 2005-ben kezdődött, amikor a Microsoft piacra dobta saját termékét, majd tavaly ősszel izzott fel a verseny, amikor a két másik versenytárs megjelent a maga konzoljával. A Sony berendezésének európai bemutatkozásával immáron mindegyik gyártó játszik az összes pályán, így részeredményt lehet hirdetni – írja a The Economist.

A Microsoft állíthatja magáról, hogy ő adta el a legtöbb videojáték-konzolt, összesen 10 millió darabot bő egy év alatt. Az XBox 360 igen népszerű Észak-Amerikában és Európában, de gyengén muzsikál Japánban – igaz, nem olyan gyengén, mint elődje. A korai kezdésnek köszönhetően ehhez a géphez kapható a legtöbb játék, ami nélkül, ugye, nem sok értelme van egy konzolnak. Jól működik a Microsoft online-szolgáltatása, az XBox Live, amely játékok és videók letöltését kínálja, továbbá lehetővé teszi az XBox-tulajdonosoknak, hogy egymással játszanak, akár a távolból is.

A Nintendo azzal büszkélkedhet, hogy adott idő alatt ő adta el a legtöbb konzolt, a 2005. novemberi bemutatkozást követő négy hónapban közel 6 millió darabot. A Wii a legolcsóbb a versenytársak közül, és egy különleges képességgel rendelkezik: a mozgáskövető irányítással. E két tulajdonságának köszönhetően ez a termék egyrészt sokszor hiánycikk a boltokban, másrészt olyan vevők is érdeklődnek iránta, akik nem számítanak megszállott játékosoknak, tehát nem a mai játékok komplexitására vágynak. A szkeptikusok ugyanakkor azt mondják, hogy a hiányzó különleges grafikus képességek és a túl egyszerű játékok miatt hamar le fog csengeni a Wii iránti érdeklődés.

A Sony a PS3-mal kapcsolatban egyelőre csak a várnál gyengébb egyesült államokbeli és a viszonylag jó európai premiert tudja felmutatni. Vigasztalásul megjegyezheti, hogy az előd termékből, a PS2-ből több kelt el az USA-ban a 2006-os karácsonyi szezonban, mint akár az XBoxból vagy a Wii-ből. A cég állítása szerint az értékesítési adatok azért szerényebbek az előre jelzettnél, mert egyes beszállítók késlekedtek a részegységszállítással, és ezért hiány alakult ki a termékből a piacon – ám akik jártak az áruházakban, azok csak mosolyognak ezen az érven. Valószínűbb, hogy a termék 400-600 dolláros ára riasztotta el a vevőket, akik közül sokan talán arra várnak, hogy idővel olcsóbb lesz a PS3. A Sony sokat vár a kifinomultabb játékok megjelenésétől, ami 2007 második felében várható, mert ezek majd kedvet csinálhatnak az igen kifinomult grafikus képességekkel rendelkező konzolhoz.

Az elemzők megosztottak a harc kimenetele megítélését illetően. Többségük egyetért abban, hogy elmúlt az a világ, amikor az egyik versenyző – konkrétan a PlayStation 2 – 70 százalékos piaci részesedést ért el. Valószínűbbnek tartják, hogy ezúttal az egyes részpiacoknak más-más nyertese lesz, például az XBox 360 lesz a piacvezető az USA-ban, míg a PlayStation 3 Japánban. Nagy kérdés, hogy mi lesz a Wii sorsa. Az IDC it-piackutató szerint 2008-ra ez a konzol lesz a legkelendőbb a piacon, és 2011-re az amerikai háztartások 30 százalékában megtalálható lesz egy példánya. Ugyanakkor a viszonylag szerényebb hardver ködbe burkolja a termék hosszú távú jövőjét.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés