Connect with us

technokrata

Dotkom

Panoráma

Elpusztíthatatlan a kalóz kopizás
Nem valahol a harmadik világban, hanem Svédországban működik a világ legnagyobb illegálisan másolt zenéket és videókat kereső rendszere.

A ThePirateBay.org a világ minden táján a gépeik előtt ülő millióknak segít megosztani ilyen fájljaikat anélkül, hogy pénzt kérne ezért. Kihasználva az északi ország viszonylag megengedő szerzői jogi törvényeit a portál lehetővé teszi, hogy bárki megossza zenéit, klipjeit is filmjeit, illetve teret enged annak, hogy a felhasználók megtalálják, hol található interneten valamilyen keresett tartalom. Az üzemeltetők semmiféle fájlforgalmazásban nem vesznek részt, csak a közzétételéhez járulnak hozzá, ami ugye, nem büntethető. Érveiket ráadásul magára a Digital Millennium Actra, az USA nevezetes szerzői jogvédelmi törvényére alapozzák, hiszen az csak a feltöltőket és a letöltőket tartja üldözendőnek, és ők egyik tevékenységben sem vesznek részt.

Emellett van még egy körülmény, ami megfoghatatlanná teszi a legújabb fájlcserélő portálokat, mégpedig az, hogy túl sok van belőlük. Ha egyet utolérnek a hatóságok három kerül a helyére.

A ThePirateBay központját egy évvel ezelőtt felszámolta a rendőrség, de a levágott fej helyére számos új nőtt. Az elkobzott saját szerverek helyett immáron a világ legkülönbözőbb helyein lévő tárhelyeken működik a szolgáltató, a portál főnökei nem is tudják, hol vannak bizonyos nekik dolgozó gépek. Ráadásul a bíróságok kerekei ott is lassan őrölnek: mire az üzemeltetőkkel szemben vádemelésig eljutnak, eltelik egy év, ezért az elkobzott szerverek nem használhatók fel bizonyítékként – tudósított a Forbes.com.

Barbie elektronikus leszHamarosan a boltokba kerül az új Barbie baba, amely – szemben elődeivel – nem valóságos játék lesz, hanem egy tízcentis kütyü, amelyet USB-porton keresztül kell a számítógéphez csatlakoztatni, hogy előbújhasson belőle a virtuális Barbie. A vásárlók a komputerkiegészítő segítségével szabadon hozzáférhetnek a BarbieGirls.com portálhoz, egy virtuális világhoz, amelyben olyan karaktert teremtenek kedvencüknek, amilyet csak akarnak. Megválaszthatják bőrszínét, hajviseletét, ruházatát, elküldhetik bevásárolni egy virtuális áruházba, ahol a site-on elérhető gémekben való részvétellel, illetve termékbemutatók megnézésével nyert kuponokkal vásárolhatnak. Emellett a portálon lehetőségük van a cseppnyi csemetéknek csevegésre is, amelyet automatikus moderátorok felügyelnek, elkerülendő a részt vevők bármely személyes adatának hozzáférhetővé válását.

A Barbie-kiegészítő ezenkívül MP3-lejátszóként is funkcionál, így a kölykök zenét hallgathatnak vele, amikor nem online üzemmódban használják. Összességében elmondható, hogy a játékot kínáló Mattel összegyúrta az utóbbi idők legnépszerűbb internetes rendszereinek, a közösségi site-oknak, az instant messagingnek, a videoklipeknek, az online-zenehallgatásnak és a videojátékoknak számos elemét, hogy megtartsa régi Barbie-t kedvelő fogyasztóit. Ami azt illeti a Mediamark Research Inc. piackutató szerint ez be is jön, hiszen a Barbie-site-on boldogan élvezik a lehetőségek több-kevesebb elemét azok a 6–11 éves bakfisok, akik már kinőttek az offline babázásból – derül ki a Business Week cikkéből.

Feketék az információs sztrádánKét év alatt megduplázódott, a 2005-ös 14 százalékról 2007-re 30-ra nőtt azoknak az afroamerikai háztartásoknak az aránya, amelyek rendelkeznek széles sávú internet-hozzáféréssel. Eközben az összes felnőtt korú amerikaiak körében 30-ról 47 százalékra nőtt ez az arány, tehát drasztikusan csökkent a feketék elmaradása, annak ellenére, hogy korábban sokan úgy gondolták, ebben a tekintetben is örök szakadék alakul ki a két népességcsoport között. A változás egyik legfontosabb oka az internetkapcsolatok árának jelentős esése, amely esetenként a szolgáltatási díjak feleződését jelenti. Ezzel a szegényebb házasságok számára is elérhetővé vált a világháló – a 30 ezer dollár éves jövedelem alattiak megkétszerezve korábbi arányukat 30 százalékra emelték internet-hozzáféréseik számát. (Ez persze még mindig messze van a piac lassabban növekvő felső szegmenségtől: a 75 ezer dollár feletti éves jövedelműek 76 százaléka fér hozzá a világhálóhoz otthonról is.)A feketéket az alacsonyabb árak mellett az őket jobban érdeklő tartalmak elérhetősége is az internetre vonzza. Ilyen például a dzsessz zene, amely szinte teljesen eltűnt a rádiók és a televíziók programjaiból, de kedvelik a videókat, a játékokat, no meg az álláskereső portálokat, amelyek segíthetnek elhelyezkedni gyakrabban munkanélkülivé váló afroamerikaiaknak. Miközben a feketék több mint kétharmada használja a világhálót munkaügyi tréninget vagy munkalehetőségek keresésére, ez az arány 50 százalék körül alakult vagy még kevesebb a fehérek körében – idézi a Business Week a Pew Internet & American Life Project piackutató felmérésnek tanulságait.

Kiszorulnak a nők az it-szakmábólMíg 2000-ben még a hálózati és rendszeradminisztrátorok 23,4 százaléka volt nő, 2006-ra ez az arány 16,6 százalékra csökkent – derül ki az USA munkaügyi statisztikai hivatalának adataiból. 1985-ben az egyetemek számítástudományi alapképzésében végzettek 37 százaléka volt nő, ám ez 2006-ra 21 százalékra esett – egészíti ki az előbbi adatot a Nemzeti Nő- és Információtechnológiai Központ statisztikája. Ugyanakkor a Sheila Greco Associates tanácsadó cég szerint 2007-ben a cégek informatikai igazgatói posztjainak 9 százalékát töltötték be nők, míg 2000-ben csak 7 százalékukat.

Szakértők szerint a vezető tisztségek megszerzésében nem az hátráltatja a nőket, hogy nincs meg a kellő szakmai hátterük, hanem az, hogy kommunikációs készségeik nem elég kifinomultak, például csak a saját szavaikkal tudják ismertetni egy-egy projekttel kapcsolatban annak pénzügyi feltételeit ahelyett, hogy ismernék ennek sajátos üzleti nyelvét (biz-speak). Ez fejeződik ki abban, hogy a 2006-ban befektetői tőkét szerzett kezdő informatikai vállalkozásoknak csak 4,08 százalékát irányították nők, miközben 2001-ben még 5,72 százalék volt ez az arány.

Cora Carmody, az USA egyik vezető katonai szállítója, a SAIC informatikai igazgatója 2002-ben megalapította a Technology Goddesses szervezetet, amely mentorokkal segíti az informatika iránt érdeklődő lányok képzését. A fő cél az, hogy már gyerekkorban megszerettessék a számítástechnikát a tehetséges lányokkal, akik így később könnyebben válhatnak szakmabeliekké jelentette a The Economist.

Agresszív babákat nevel a tévéEgy frissen publikált tudományos felmérés szerint az amerikai kisbabák 40 százaléka 3 hónapos korában már rendszeresen néz tévét, és 2 éves korukra a pici gyermekek 90 százaléka rendszeres tévénézővé válik. A szülők 21 százaléka elismerte, hogy egyfajta bébiszitterként használja a televíziót, de 29 százalékuk úgy gondolja, hogy a tévézésnek és a videózásnak tanítási funkciója van a gyermekek életében. Ezzel szemben nem létezik olyan szakértői vélemény, amely ezt alátámasztaná, sőt a legtöbb kutató egyetért abban, hogy kétéves kor alatt nem kellene a villogó doboz elé engedni a gyermekeket. Van, aki úgy véli, hogy a hároméves kor alatti tévézés károsítja a koncentrációs képességet, növeli az agresszivitást és fékezi a felismerő­készség fejlődését.

A tévhitek terjesztői között első helyen az egészen kicsiknek szóló videókat gyártó cégek állnak, amelyek csak azt tudják felhozni mentségükre, hogy az ő ajánlásaik szerint a szülőknek együtt kellene nézniük a filmeket a csemetékkel, magyarázatokkal kommentálva a látottakat. A felmérések szerint nem igazán jellemző, hogy anyuci vagy apuci ily módon videózna gyermekével, csak 32 százalékuk teszi ezt meg. A Hirdetésmentes Gyermekkorért kampányoló szervezet be is panaszolta már az USA kereskedelmi hivatalánál a bébimédia egyes cégeit, azzal vádolva őket, hogy megtévesztő, hamis reklámokkal támogatják termékeiket – közölte a Forbes.com.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés