A teljes magyar kellékanyagpiac az elmúlt év első felében 120 millió dollár árbevételt hozott a forgalmazóknak. Az IDC közleménye szerint a megszorító intézkedések ellenére a vizsgált időszakban megközelítőleg 180 ezer perifériát (printer, MFP) értékesítettek Magyarországon, ami az előző év hasonló időszakához képest 10 százalékos növekedést jelent. A vizsgálatot végző társaság elemzője meg is jegyzi: ennek alapján talán érthető, hogy valójában mekkora üzlet is a kellékanyag és miért ekkora a verseny ezen a területen.
Kellékanyagon elsősorban a tintapatront és a tonerkazettát kell érteni, de természetesen a felmérés során az eredeti gyári, az utángyártott, az utántöltött és a hamisított termékek becsült arányát is figyelembe vettük – jelentette ki Halász Péter, az IDC Hungary elemzője. A teljes kellékanyagpiac közel 60 százaléka eredeti gyári termék, míg a maradék utángyártott, utántöltött vagy esetleg hamisított. A tintapatronok esetében sokkal jellemzőbb, hogy utángyártott terméket vásárol a felhasználó, mint a tonerszegmensben, amelyben az újratöltött is igen népszerű. Az alternatív termékek népszerűsége a kedvező árukban rejlik. Míg egy eredeti gyári toner átlagos nettó végfelhasználói ára körülbelül 15 ezer forint, a tintapatroné pedig 4 ezer, addig az utángyártott termékek esetében ez az összeg jóval alacsonyabb, megközelítőleg 8, illetve 1400 forint – derül ki a felmérésből.
A “begyűrűző” nemzetközi trendek szerint a különböző nyomtatók és multifunkciós eszközök ára rohamosan esik, így a szállítók értelemszerűen a kellékanyagokon, illetve különböző kapcsolt szolgáltatásokon keresztül próbálnak meg profitot realizálni. A verseny igen erős, és szinte havonta jelennek meg egyre újabb utángyártott márkák, illetve vonulnak ki azok, amelyek egyszerűen nem életképesek a piacon.
A gyenge gazdasági mutatók is csak enyhe fékező hatást gyakorolnak a periféria-, illetve a kellékanyag-eladásokra, a piac stabil – olvasható az IDC jelentésében.