A csr a Corporate Social Responsibility rövidítése, azaz a vállalatok társadalmi felelősségvállalása, de úgy is emlegetik mint felelős vállalati polgárként való viselkedést. Azt jelenti, hogy egy cég, egy jogi személy ugyanúgy felelősséggel tartozik szűkebb és tágabb közösségéért, mint mondjuk egy magánszemély. A fogalom úgy tíz-tizenöt éve alakult ki a vállalati marketingben, de ezen idő alatt jelentős változáson ment keresztül. A fogalmat teljesen másként, más tartalommal használják ma, mint akár öt éve. Ennek nagyon komoly társadalompolitikai és az üzleti világban rejlő okai vannak. Mindezek ellenére ma már a cr áll a vállalatok figyelmének középpontjában, és nem a csr – mondta Nagy Bálint.
A csr-t a 90-es évek közepe táján kezdték a társaságok a fejlett fogyasztói társadalmakban alkalmazni. Részben a szponzorációs, támogatási tevékenységek szinonimájaként használták, különösen a kultúra, az oktatás területén. Úgy fogták fel, mint a társaság nem alaptevékenységéhez tartozó, de a vállalat társadalmi érzékenységét kifejező tevékenységet, bemutatva a cég felelős hozzáállását a társadalmi problémákhoz. Azaz ebben az időben még – nagyon tág értelemben – valóban a szponzoráció szinonimája volt.
Ahogy a vállalati marketing fejlődött, a szponzoráció egyre inkább az üzleti célok támogatását erősítette és egyre jobban veszített valódi társadalmi felelősségvállalási arculatából. A szponzorálás így szép lassan egy reklámfunkciót más eszközökkel elérő, a márkát építő, tehát kifejezetten üzleti célokat támogató eszközzé alakult. Nem csoda, hogy a marketingbüdzsé szerves részévé vált ez a tevékenység – közölte a Vodafone szakembere. Ezzel párhuzamosan a csr elkezdte keresni a helyét, és elkezdődött a fogalom tágulása és szűkülése. A sportszponzorációt ma már nem ehhez a területhez sorolják, és a kultúra, a mecenatúra is e tekintetben határterületté válik. Viszont néhány, már korábban is idetartozó, de kevésbé frekventált terület egyre inkább ilyen szerepet kezdett betölteni. Ilyen az oktatás, a környezetvédelem, az egészségügy, az esélyegyenlőség, a pozitív diszkrimináció. E folyamatokkal együtt a fejlett piacgazdaságok szereplői rádöbbentek, hogy tenniük kell a fenntartható fejlődésért. Ahogy a természeti környezet egyre gyorsuló ütemben ment, megy tönkre, ahogy a társadalmi környezetben egyre veszélyesebb feszültségek halmozódnak fel, a csr egyre inkább elkezdett ezekre a területekre összpontosítani – közölte a kommunikációs igazgató.
A társadalomhoz hasonlóan a vállalatoknak is egyre fontosabbá vált a fenntartható növekedés, az egészséges gazdaság és társadalom fenntartása. Ez a folyamat vezet el oda, hogy a csr egyre inkább átalakul cr-ré, vállalati felelősségvállalássá, amin azt értjük, hogy a vállalat nemcsak társadalmi, szociális területen, hanem a környezet, a természet állapotának megóvása érdekében is felelősen tevékenykedik – hívta fel a figyelmet Nagy.