Connect with us

technokrata

Kritikus időszak előtt az iPhone gyártója

Dotkom

Kritikus időszak előtt az iPhone gyártója

Az Apple vezére szerdán bejelentette, hogy egészségi állapota miatt fél évre kiszáll a cég vezetéséből. Kérdés, vajon az iPhone gyártója túléli-e a Steve Jobs átmeneti, vagy akár végleges hiányát?

Steve Jobs szerdán jelentette be, hogy júniusig kiszáll az Apple vezetéséből az eredetileg gondoltnál „összetettebb” egészségügyi problémája miatt. Az Apple-vezért öt éve hasnyálmirigyrákkal kezelték, amelyet úgy lehetett tudni, sikeresen leküzdött, mostanra viszont állandósultak a pletykák arról, hogy visszatért a betegsége. Az elmúlt héten pedig már beismert annyit, hogy hormonproblémákkal küzd, és lemondta a MacWorld Expo nyitóbeszédét, amelyet a cég marketingvezetője tartott meg helyette – írta a Kreatív Online.

Az Apple-fanok által guruként tisztelt Jobs vezette a cég megújulását, amikor 1996-ban visszatért, és réteg-számítógépgyártóból olyan sikeres mainstream lifestyle-márkát csinált belőle, amely számos fontos szegmensben trendeket diktál a személyi számítógépektől a telefonokon át a zenelejátszókig. Eközben azonban az Apple-márka és Jobs szinonimákká válták – hogy mennyire, az majd pont ma, az amerikai tőzsdék nyitásakor derül ki.

Az Advertising Age szerint a kérdés az, hogy az elmúlt tizenkét évben kialakult-e olyan cégkultúra, amely túléli Jobs-t. A márka szempontjából a jó hír az, hogy Jobs lényegében egyetlen dolgot csinált: létrehozta azt a szervezetet, amely az Apple-séget termeli – idézik Allen Adamsont, a Landor Associates márkaügynökség New York-i irodájának ügyvezetőjét. A lap a Jobs által szintén irányított Pixar animációs stúdió példáját hozza fel igazolásképpen, amely a vezető távozása, majd a cég a Disney-be való beolvadása után is megőrizte egyediségét, nem kis részben John Lasseter kreatívvezetőnek köszönhetően.

Az elemzők szerint az Apple-nél ugyanígy megvan a csapat amelyben Jobs egyfajta szerkesztői szerepet vállalt magára, válogatva a hozzá érkező ötletekből. A céget mostantól júniusig átvevő ügyvezető, Tim Cook már irányította a céget korábban, amikor Jobst a rákkal kezelték, mellette pedig ott van Jonathan Ive, az Apple-termékek vezető dizájnere, és Philip Schiller marketingvezető is, hogy Cook munkáját segítse.

A Jobs nélküli érára való felkészülés egyik útja az lehetne, ha ezen vezetők egy részét – például az eszközök kinézetéért felelős Ive-ot az előtérbe tolják. Érdekes lett volna többet megtudni róla, ez mélyebbé és gazdagabbá tette volna a márkát – mondja David Murphy, a Barrie D’Rozario Murphy márkainnovációs ügynökség társvezetője Ive-ról. Előbb-utóbb minden vezető távozik, ezért minden cégnek tennie kell azért, hogy az összes érdekelt fél ismerje a mögöttük álló csapat képességeit is – mondja Michael Kempner, az MWW Group pr-ügynökségi hálózat vezérigazgatója , hozzátéve, hogy Apple-nél viszont nem tudjuk kik ők, annyira régóta el vannak rejtve.

A legtöbben úgy gondolják az Advertising Age szerint, Jobs távozása valóban csak hat hónapra szól – ez pedig a részvényárfolyamot ugyan befolyásolhatja, de a márka erejét nemigen. Legalább ismét forog Jobs és a cég neve – véli Andrew Murphy, a Piper Jaffray elemzője, aki szerint az Apple-nél régóta létezik utódlási terv, csak nem hozzák nyilvánosságra.

Alan Siegel, a Siegel & Gale márkaügynökség alapítója szerint azonban az Apple-nek nem lesz egyszerű dolga, ha Jobs-t végleg távozásra kényszeríti egészségi állapota. Nagyon bonyolult volna ezt levezényelni: az Apple hangja a legegyedibb, legvonzóbb és egységesebb hang az összes cégé közül – mondta.

Az Advertising Age szerint a márka azt már bizonyította, hogy kudarcokat is elbír, például az Apple TV sikertelennek bizonyult bevezetését. A lap úgy véli, most a következő néhány, Jobs nélküli termékbevezetésre lesz érdemes figyelni. A következő két-három ilyen kritikusnak bizonyulhat – az a kérdés, meglesz-e bennünk a Jobs-féle mágia – idézik Allen Adamsont, a New York-i Landor Associates irodavezetőt.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés