Connect with us

technokrata

Többet és gyorsabban intézkedünk az interneten

Dotkom

Többet és gyorsabban intézkedünk az interneten

Az Ügyfélkapu forgalma havonta eléri a 15-20 millió főt azt követően, hogy az e-közigazgatási rendszereket a kormányzati portál alá sorolták be.

A magyarorszag.hu, vagyis az elektronikus Ügyfélkapu portált 2008-ban naponta átlagosan 600 ezer belépő látogatta, ami az jelenti, hogy havonta 15-20 millióan lépnek be a kormányzati elektronikus ügyintéző rendszerbe. A jelenleg működő rendszer bejelentett felhasználóinak száma 2008 végén közel 740 ezer volt – igaz, ez valamivel magasabb szám, mint a ténylegesen aktív felhasználók köre – derül ki a GKIeNET, a T-Home és a T-Mobile közös felméréséből, amelyet a hazai internetgazdaságról készítettek.

Az egyik legnépszerűbb szolgáltatás a hatályos jogszabályok gyűjteménye, de havonta egymillió feletti belépőt jelent az adóhivatali adatküldések miatti látogatószám is és ettől alig marad el az egészségbiztosítási, nyugdíj- és vámintézések száma. Az elektronikus adóbevallások népszerűségét jól mutatja, hogy 2008-ban (a 2007. adóévre vonatkozóan) a 4,4 millió darab beadott SZJA adóbevallásból valamivel több, mint 540 ezer már elektronikus úton érkezet az adóhivatalhoz. Az elektronikus úton adóbevallók aránya földrajzi egységenként nagy eltérést mutat, de az Alföld déli részén fekvő települések lakói között többségében 15 százalék feletti az ilyen módot választók aránya.

A GKIeNET magyarországi önkormányzatok körében 2008-ban készített kutatása alapján számítógéppel rendelkező önkormányzatok 67 százaléka rendelkezik saját honlappal (az internet-hozzáféréssel ellátott hivatalok 68 százaléka, az összes önkormányzat 64 százaléka), ami összesen mintegy 2000 önkormányzati weboldalt jelent. A honlap-penetráció igen jelentősen nőtt a számítógépet használó önkormányzatok körében a 2004-ben mért 40 százalékhoz képest. Az elektronikus ügyintézés szempontjából előremutató, hogy a honlap megléte gyakorlatilag már a nagyközségek körében is 100 százalékosnak tekinthető. A honlappal rendelkező önkormányzatok területén hozzávetőlegesen 9,4-9,5 millió lakos él.

A magyarországi önkormányzatoknak megközelítőleg 3800 darab különböző típusú ügymentet kell tudniuk végezni, amiből kb. 2600-2800 darab elektronizálható. A speciális ügyintézést igénylő feladatok – mint pl. a menekült státusz intézése – nem terelhetők egy minimális szinten túl elektronikus útra. Az interneten keresztül elérhető elektronikus szolgáltatások különböző szinten valósulhatnak meg: az ügyintézéshez kapcsolódó információk, tájékoztatások nyújtásától kezdve a formanyomtatványok elérésén, illetve azok elektronikus visszaküldési lehetőségén keresztül a teljes mértékben elektronikus úton lezajló ügyintézésig, melynek során a hivatal is elektronikus úton küldi meg az állampolgár számára szükséges dokumentumokat. 2008-ban a honlappal rendelkező önkormányzatok 35 százalékának weboldalán lehetett találkozni az ügymenetekről szóló információkkal, ügymenetleírásokkal, ez jelentős előrelépés a 2005-ös 12 százalékos arányhoz képest. A honlappal rendelkező községi önkormányzatok körében csak 28 százalék, a nagyközségekben már az országos átlag feletti (47 százalék), a városi önkormányzatok honlapjainál 69 százalék, míg a megyei jogú városoknál, kerületeknél 60 százalék ez az érték. Összesen mintegy 720 darab olyan önkormányzati honlap volt 2008-ban Magyarországon, amelyeken ügymenetleírások találhatók és ezeken átlagosan 17 ügymenetről találhattunk információkat. Az önkormányzati honlapok 24 százalékáról tölthetők le nyomtatványok, űrlapok, ami azt jelenti, hogy összesen 500 ilyen lehetőséget biztosító önkormányzati honlap van Magyarországon. A honlappal rendelkező önkormányzatok körében a teljes körű online ügyintézés lehetősége viszont még nagyon ritkának számít, legfeljebb az érintett hivatalok 1 százalékánál van lehetőség ilyen szolgáltatás igénybevételére.2008-ban a felnőtt lakosság 59 százaléka intézett ügyet hatósággal vagy állami szervvel személyesen, míg elektronikus úton ugyanezen arány 12 százalékos volt. A személyes ügyintézések helye leggyakrabban az okmányiroda, a lakosság majdnem harmada (31 százalék) intézett ügyet 2008 során ezen a helyen, valamint szinte ugyanennyien az önkormányzatnál. Az elektronikus ügyintézés tekintetében a legnagyobb számban az adóhivatallal kerülnek kapcsolatba a magyar állampolgárok – a felnőtt lakosság 5 százaléka intézett elektronikusan ügyet az APEH-nél, s 3 százaléka a közüzemi szolgáltatóknál. Az elektronikus ügyintézés esetében az elintézett ügyek száma jellemzően magasabb, mint a személyesen elintézett ügyek kapcsán, míg az ezekhez szükséges idő jelentősen kevesebb volt – egyértelműen látszanak tehát a lehetőség előnyei, amelyek a nemzetgazdaság egészére kedvezően hatnak.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés