Cégünk, az Odin Technologies Budapest Kft. RFID (rádiófrekvenciás azonosító) rendszerek tervezésével és implementálásával foglalkozik. Mivel ez a piac még meglehetősen korai fejlettségi szinten áll, ezért szubjektív értékelést kell alkalmaznunk a 2008-as év sikerességének megítélésekor. Ennek alapján a tavalyi évet sikeresnek mondhatom, hisz egyrészt sikerült megfelelnünk meglévő ügyfeleink elvárásainak, valamint növeltük ügyfeleink és partnerkapcsolataink számát, aminek elsősorban a középtávú üzletfejlesztési törekvéseink valóraváltásában van szerepe – mondta el Szuszkó László ügyvezető igazgató.
Az Avaya a multik többségéhez hasonlóan keresztféléves társaság, a pénzügyi év szeptember végén zárul – jelentette ki Dancsi András, az Avaya Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. Mint elmondta, a magyarországi leányvállalatnál teljesítették a terveket, de kimagasló eredményt nem lehetett elérni. Biztató, hogy a naptári negyedik negyedévet, vagyis az Avaya számításai szerint a december 31-ével zárult első pénzügyi negyedévet már jóval a várakozások fölött sikerült teljesíteniük.
Nem volt könnyű a tavalyi év az informatikai szektor számára, főleg a negyedik negyedévben jelentkezett pénzügyi válság miatt, aminek hatására több ügyfelünk visszamondta az év végi megrendelését – közölte Syrjänen-Barkóczy Eleonóra, a Nexon stratégiai és kereskedelmi igazgatója. Hozzátette, társasága a külső nehézségek miatt nem tudta a korábban megszokott évi 15-20 százalékos növekedési ütemet hozni, de a bér- és humánügyviteli outsourcing-szolgáltatásukból származó bevételeik gyarapodása pótolta a más területen tapasztalt kiesést.
A harmadik negyedévben még úgy tűnt, sikerülhet az éves tervünk felett teljesíteni, de a válság miatt elhalasztott megrendelések miatt “csak” a terv teljesítése sikerült. A nagyvállalati alkalmazások területén 10, a kkv-s rendszereknél pedig 35 százalékos növekedést értünk el 2007-hez képest – válaszolta ifjabb Faur Kálmán, a Libra Szoftver Zrt. vezérigazgató-helyettese.
Bár bizonyos területeken sikerült növekedést elérni, összességében a Sanyo magyarországi piaca is – hasonlóan másokéhoz – alig mutatott növekedést tavaly – nyilatkozta Peter Simon, a Sanyo Component Europe kelet-közép-európai régiójának értékesítési vezetője.
A Polygon Informatikai Kft. megismételte tavalyi bevételi teljesítményét és a tervezett (kis) mértékben tudta növelni a nyereséget. Mint minden évben, ez a munkacsoportjaink átlagon felüli erőfeszítésének köszönhető. Néhány területen az idén is nagy projekteken dolgozhattunk. Sajnos előfordultak olyan munkák, amelyek végül nem valósultak meg vagy későbbre halasztották kezdésüket. Összességében a kedvező és kedvezőtlen hatások kiegyenlítették egymást – jelentette ki Gál György, a társaság ügyvezető igazgatója.
A Hama számszerűen gyenge forgalomcsökkenésről számolhat be, de nagyjából azért az eladások hasonlóak a 2007-es mutatókhoz – közölte Prohászka Ottó, a Hama hazai leányvállalatának vezetője. Sok tekintetben ez a visszaesés kisebb, mint a piaci átlag, úgyhogy némely területen még piaci pozíciónk erősödéséről is beszélhetünk. Bár a Hama-termékek nem tartoznak azok közé, amelyekre hitelt szokás felvenni, tapasztalatunk szerint az eladósodott, szűkülő költségvetésű háztartások elsők között éppen a forgalmunk jelentős részét kitevő termékekről mondanak le – mondta Prohászka.
Az Alvicom Kft. a tulajdonosi terveknek és céloknak megfelelően, nyereséges és sikeresnek mondható évet zárt – jelentette ki Lintner Attila, a társaság ügyvezető igazgatója.
Hasonló, rendkívül sikeres évről számolt be a NetAcademia Oktatóközpont cégvezetője, Fóti Marcell, aki a Napi Informatikának elmondta, hogy 2007-hez hasonlóan 2008-ban is 50 százalékhoz közeli növekedést produkáltak. A munkaerőhiány, ami a magasan képzett informatikusok és programozók piacán még ma is fennáll, rendkívül széles pályát nyit azon cégek számára, amelyek a munkaerőhiány felszámolásán dolgoznak, mint nekünk is. Ősszel érzékeltünk ugyan egy kis fizetésifegyelem-lazulást, de november-decemberre helyreállt a rend – kopogta le Fóti. A Microsoft egy válsággal nehezített évvége mellett, vagy épp annak ellenére, remek naptári évet zárt, tovább növekedtünk – büszkélkedett Drajkó László, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója.
Nem csoda, hogy a sikeres év után a Microsoft magyarországi vezére derűlátó, a jövőt firtató kérdésünkre azt válaszolta: “mind helyi, mind pedig globális szinten optimista vagyok a hosszú távú gazdasági kilátásokat illetően. A technológia fejlődése nem áll le. Meggyőződésem, hogy az informatika értékes segítséget nyújthat a vállalatoknak ebben a nehéz és gyorsan változó gazdasági környezetben. A technológiai trendek – a nagyobb teljesítményű eszközök, az új csatlakozási és információelérési módok és a számítógéppel folytatott újszerű interakció – konvergálása hamarosan forradalmasítani fogja a számítástechnika munkában és magánéletben betöltött szerepét. Azok a cégek, amelyek képesek ezeket a trendeket kiaknázva átalakítani üzleti modelljüket és új innovációkhoz juttatni ügyfeleiket, versenyelőnyre tesznek szert – ma éppúgy, mint az előttünk álló években. Persze látom a veszélyeket is: a globális gazdaság lassulása miatt csapdahelyzetet jelenthet, hogy a vállalatok annyira a kiadások kézben tartására koncentrálnak, hogy megfeledkeznek az innovációs beruházások kritikus fontosságáról. Pedig minden gazdaságban az innováció a lehetőségteremtés és a siker alapja. Az innováció mellett elkötelezett cégeknek jobb esélyük van a mostoha gazdasági időszakok átvészelésére” – állítja a Microsoft Magyarország vezetője.
Nem várok visszaesést az informatikai oktatási piacon, mivel a tudás éppen egy olyan befektetés, amelynek állásmegőrző hatása közismert – mutat rá egy lehetséges túlélési technikára Fóti. Emellett az oktatás más szempontból is kiemelt helyzetben van. Lassan, de biztosan érik a piac: egyre kisebb magyar vállalatok is garantáltan megtérülő befektetésként tekintenek az oktatásra. A harmadik sikertényező pedig a rendkívül szerteágazó készpénzkímélő finanszírozási formák széles választéka. Az EU-s és hazai pályázatokon felül további negyedmilliárd forintnyi oktatási kuponnal rendelkeznek a Microsoft-licencek vásárlói – állítja a NetAcademia első embere.
Az idén várhatóan nagyot változik majd a kereskedelem – jósolja a Hama vezére. Már tavaly is csökkent a nagy elektro- és informatikai áruházláncok száma, és lehet, hogy ez folytatódik. Tovább erősödik azonban az internetes kereskedelem, a műszaki cikkek mind nagyobb hányada kel majd el a világhálón keresztül. A Hama is kiemelt figyelmet fordít az idén internetes kereskedelmi partnereire. Összességében sem forgalomnövekedéssel, sem -csökkenéssel nem számol a Hama, miközben, mint minden más vállalkozás, végiggondolja költségeit és takarékos gazdálkodásra rendezkedik be. Ettől függetlenül a Hama derűlátó, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy hamarosan bővíti magyarországi raktárainak és irodáinak területét – közölte Prohászka.
Borúsnak ítéli az idei kilátásokat az Alvicom ügyvezetője. Az it-piac legnagyobb megrendelői, gondolok itt az információtechnológiai multicégekre, a pénzintézetekre, vagy az autóiparra, a válság hatására jelentős veszteségeket szenvedtek el, ami miatt ezen megrendelők nagyon óvatossá váltak. Jelentősen csökkenteni fogják beruházásaik mértékét, a halaszthatónak gondolt fejlesztéseiket leállítják, az informatikai operatív költségeiket is próbálják csökkenteni és az államigazgatás is visszafogottan fog költekezni.
Legtöbb nagy ügyfelünk költségvetési terv szerint dolgozik, így a szakemberek igyekeztek a 2009-es várható megszorításokra tekintettel “kihasználni” a költségvetésük kereteit – közölte Gál. Idén csökkenő megrendelésekkel számolunk, így új piaci kapcsolatokra kell szert tennünk, ha meg akarjuk ismételni a 2008-as teljesítményt. Ez a kitűzött cél. Derűlátásra ad okot, hogy az általunk képviselt termékekre folyamatos az igény és a magas szintű szolgáltatásainkat állandó ügyfeleink folyamatosan igénylik. Aggodalomra ad okot az, hogy jelentősen megnőtt a hiteleink költsége, és félő, hogy ha a bankoknál nem enyhül a pénzügyi forrásszűke, akkor elveszíthetjük az üzleti mozgástérhez szükséges hitellehetőségeink egy részét – figyelmeztet a Polygon igazgatója.Élesedő versenyre számít a Sanyo magyarországi képviseletének vezetője gyakorlatilag minden területen, ahol a cége jelen van. Ez azonban egyben lehetőség is, hogy cégük tőkeerejével és termékeik minőségével javítsák piaci pozícióikat, miközben a teljes magyar piac csökken. A társaság vezetője úgy véli, hogy a vezető forgalmazók, áruházláncok és a finanszírozó bankok, tehát mindazok, akiknek a piaci dinamizmus fenntartása elemi érdeke, módosítani kényszerülnek majd stratégiáikat. Várakozásai szerint ez a márkák és általában a kínálat szűkülésével jár majd, miközben a kiskereskedelmi árak sok területen tovább csökkennek, alkalmazkodva a kereslethez – jelentette ki Simon.
Az Avaya a már megkezdődött új pénzügyi év alapján óvatos optimizmussal tekint a jövőre. “Derűlátásom azért tűnik megalapozottnak, mert az Avaya tevékenységének mindkét fő területe valódi megtakarításokat tesz lehetővé ügyfeleinknek. B2B-cégként hagyományosan hamar érzékeljük a piac hangulatváltozásait, hiszen az üzleti ügyfelek a lakosságnál sokkal gyorsabban és mindig a racionalitás mentén döntenek. Nehéz helyzetben felértékelődik a hatékony ügyfélszolgálat szerepe, s piacvezetőként kontakt centereinkkel költséghatékony alternatívát nyújtunk ügyfeleinknek ügyfélkiszolgálási, -megtartási, értékesítési feladataik lefedésére. Az Avaya másik fő területe az egységes kommunikáció, amely az adott vállalat dolgozóinak hatékonyabb, gyorsabb, olcsóbb és helyfüggetlen munkavégzését teszi lehetővé, így szintén várhatóan fontos kérdés lesz ügyfeleinknél 2009-ben” – bizakodott Dancsi.
Bármit is várunk, sok választásunk nincs, mert a tulajdonosunk a korábbi évekhez hasonló ütemű növekedést vár tőlünk – válaszolta a Libra vezérhelyettese. – Nem gondolom, hogy ez irreális, figyelembe véve, hogy közepes méretű hazai szállítóként elég rugalmasak tudunk lenni, illetve az adott gazdasági helyzet miatti ésszerűbb informatikai költésekben a sokszor jobb ár-érték arányú hazai megoldások nagyobb teret nyerhetnek a multikkal szemben – vélekedett Faur.2009 vonatkozásában borúlátóak vagyunk, mert a rendelésállomány jelentősen (akár 25-30 százalékkal is) visszaeshet, ami a nyereséget még akkor is elviszi, ha a csökkenő árbevételre reagálva a cégek létszáma is csökkenni fog – mondta Lakatos István, a Bravogroup Holding vezérigazgatója. Hozzátette, öröm az ürömben, hogy az ilyen időszakokban az ember jobban odafigyel minden apróságra, hatékonyabbá teszi a folyamatait, és ez akkor is megmarad, ha a recesszió elmúlik.
Jelentős fejlődést várok cégünk életében – jelentette ki Szuszkó. Ezt az elmúlt időszak fent említett eredményeire és a technológia elterjedésére alapozom – mondta az Odin ügyvezetője.
Megkérdeztük a cégvezetőket, véleményük szerint milyen évet zárhattak a Magyarországon tevékenykedő informatikai társaságok.
Milyen esélye van 2009-ben a magyar kis és közepes it-cégeknek a talpon maradásra?A válságok mindig megtisztulást hoznak magukkal, így meggyőződésem, hogy a legjobbak továbbra is talpon tudnak maradni, sőt újabb piacot szerezhetnek a kiesőktől – mondta Egri Csaba, az Acer Magyarország country managere. Mint hozzátette, a jól működő, piacorientált cégeknek jó esélyeik vannak, hogy komolyabb problémák nélkül vészeljék át a nehezebb időszakot. nTeasdale Harold, a magyarországi Symantec Képviselet területi igazgatója szerint az a kulcskérdés, hogy képes-e a cég változtatni. Életveszélyes lehet a struccpolitika, most nem lehet elmenekülni a problémák elől, időt kell szánni a működés átgondolására. Ha képes a magyar kis és közepes it cég a működését versenyképessé alakítani, akkor talpon maradhat. Szerencsére az informatika egy olyan terület, amely maga is a versenyképesség záloga lehet, ha valaki a saját cége vagy akár ügyfelei számára is a megfelelő megoldást használja/kínálja, azzal kitűnhet a mezőnyből a versenytársakat maga mögé utasítva – jelentette ki a Symantec vezetője. n A túlélés esélye nem a cég méretén múlik, sokkal inkább a piaci megközelítésen, ahol különösen a gyorsaság és a rugalmasság számít – jelentette ki Anton Borodikhin, a Xerox Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. Ha elég gyors vagy, nemcsak túlélhetsz, de még növekedhetsz is. A kkv-knak jó lehetőségeik vannak erre, mivel ők sokkal rugalmasabbak, mint a merev struktúrájú vállalatok. A cash flow szintén fontos szerepet játszik a túlélésben. Válság idején mindenkinek adódhatnak nehézségei a készpénzáramlással, de a kkv-knak jóval kevesebb pénzügyi támogatásra van szükségük, mint a nagyvállalatoknak – mondta Borodikhin. n