Connect with us
Hirdetés

technokrata

Kutyákkal és macskákkal a spammerek ellen

Dotkom

Kutyákkal és macskákkal a spammerek ellen

Hogyan segíthetnek házi kedvenceink a fórumokat, postafiókokat, hirdetési oldalakat teleszemetelők ellen? Cikkünkből kiderül.

Captcha, azaz Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart. Az angol kifejezés voltaképp egy automatizált Turing tesztet takar, mellyel nagy pontossággal eldönthető, hogy a tesztet kitöltő intelligens lény vagy sem. Napjainkban arra használják a világhálón, hogy megállapítsák: képfelismerésben gyengén szereplő gépi intelligencia intézett-e kérelmet egy szolgáltatáshoz, vagy ember ül a monitor előtt. Olvasóink is biztosan láttak már olyan regisztrációs oldalt, ahol eltorzított betűket kellett értelmezni és egy szövegbeviteli mezőbe beírni – így működik például a Terminal hírlevelére való feliratkozás is.

Az algoritmizált képfelismerés még mindig jelentős hátrányban van az emberi érzékeléssel szemben, ám az elmúlt években egyre jobbá és jobbá váltak a Captcha védelmet áttörni képes programok. Jelenleg is több fejlesztés irányul arra, hogy gépi felismeréssel szemben sokkal védettebbé váljon. Ezek egyike a Captcha the Dog, mely viszonylag könnyű azonosítást tesz lehetővé a humán internetező számára, azonban a robotizált webezők nem tudnak vele mit kezdeni. Roppant egyszerű a működési elve: a felhasználó előtt megjelenik kilenc különböző kis kép, és ebből kell a megfelelőre kattintani – jelen esetben az egyetlen kutyára a sok macska között. Annyival bonyolították csak meg az eljárást, hogy ezt egymás után többször kell megtenni, miközben természetesen változnak a képek pozíciói és a rajtuk ábrázolt állatok képei is.

Esélytelen a számítógép?
Miért nem elég az egyszeri kattintás, ha algoritmizált módon amúgy sem ismerhető fel hatékonyan a nyolc macska között megbúvó kutya képe? Nos, azért, mert ebben az esetben átlagosan kilenc próbálkozásból egyet sikeresen vennének a spammer botok. Ha kétszer kell eltalálni a megfelelő képet, akkor a gépi „felismerés” csak 1:81-hez eséllyel hoz eredményt, míg ha háromszori kattintás szükséges, akkor az esély 1:729-re változik. Már ez is akkora erőforrást igényelne, hogy nem érné meg pusztán véletlenszerű kattintgatással próbálkozni, de természetesen akár négy (1:6561) vagy öt (1:59049) sikeres találatot is igényelhet egy Captcha the Dog védelmet használó szolgáltatás.

Ez az ember számára nem tart tovább néhány másodpercnyi kellemetlenségnél, cserébe viszont számos előnyt kapnak az internetezők. Amíg fel nem fejlődik megfelelő szintre az algoritmizált képfelismerés, nem lehetne webes e-mailszolgáltatásokba (tíz)ezerszám spamküldő e-mailcímeket regisztrálni, online fórumokba hamis accountokat létrehozni és azokkal telespammelni a beszélgetéseket; és így tovább. Ráadásul, ha valaki véletlenül elrontja a „kutyafelismerést”, akkor sincs kizárva az adott szolgáltatás használatából, pusztán csak újra kell kezdenie az azonosítási procedúrát.

Ami mégis hátránya lehet ennek a megoldásnak, hogy – szemben az ingyenes Captcha szolgáltatásokkal – a házi kedvencekre alapuló védelem évente 25 dollárba kerül. Ezért cserébe testre szabott képeket kap a vásárló, vagyis kutyák és macskák helyett bármi mást is használhat – közlekedési eszközöket, növényeket stb. Fejlesztője szerint mindegyik ismertebb böngészővel kompatibilis (még az Iphone-on használttal is), és kevesebb mint negyed óra alatt be lehet illeszteni egy szolgáltatásba, cookie-k használata nélkül.

A Captcha the Dog erre a linkre kattintva próbálható ki.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés