A karácsonyi időszak hagyományosan erős az értékesítés szempontjából, az év első harmada pedig az az időszak, amikor eldől, hogy az ügyfelek valóban használják-e a megvásárolt előfizetést.
A T-Mobile azzal magyarázza a csökkenést, hogy a promóciós sim-ek a vártnál kisebb számban váltak állandó kártyává, az ügyfelek kötődése kisebb lett a tervezettnél. Hasonlóan látja Lakatos Péter, a Vodafone stratégiai igazgatója is. Szerinte a megszűnő k ártyás előfizetések – amelyek jelentős részét az új készüléket vásárló, szolgáltatót azonban nem váltó ügyfelek sim-jei teszik ki – valójában fél-egy éve nincsenek már használatban. Hozzátette: iparági szinten minden hónapban több tízezres “kikapcsolási nyomás” jelentkezik a nettó előfizetői számokon.
Ezt normál gazdasági környezetben bőven ellensúlyozzák az új szerződések, ám a recesszió lefékezte a piacot, így negatívba fordult az egyenleg. A mobilcégek véleménye eltér ugyanakkor annak megítélésében, hogy a kártyák számának csökkenése tartósnak ígérkezik-e. Jensen optimista, a Pannon elsősorban a lakossági piacon érez szűkülést, míg az üzleti előfizetőik száma az elmúlt fél évben is emelkedő tendenciát mutatott. Ennek oka megítélésük szerint az, hogy a vállalatok a gazdasági nehézségek közepette egyre inkább a költséghatékony működést helyezik előtérbe.
A Pannon vezérigazgatója összességében azt reméli, hogy a jelenleg észlelhető csökkenő trend hamarosan megváltozik. “Egyelőre nem látjuk, hogy a trend megfordulna” – festett borúlátóbb képet a Vodafone stratégiai igazgatója, aki szerint az a legvalószínűbb, hogy a közeljövőben tovább csökken az ügyfélszám, így az év végére iparági szinten akár 600 ezer aktív ügyféllel is kevesebb lehet, mint 2008 végén volt. Lakatos emellett bizakodik is: azt reméli, cége számára lehetőséget jelent, ha a válság közepette tömegek gondolják át, hogy melyik szolgáltató ajánlataival tudnák költséghatékonyabbá tenni hang- és adatkommunikációjukat, internetelérésüket.