Az Innovatív Tanárok Fórumát a Microsoft Társ a tanulásban elnevezésű programjának részeként, a közel 120 országban már működő Innovative Teachers Network magyarországi megvalósításaként első alkalommal rendezték meg október 29-30. között Egerben. Az esemény céljaként azt tűztük ki, hogy egy évente megrendezésre kerülő, kötetlen, interaktív szakmai fórumot teremtsünk a korszerű és hatékony oktatási módszerek megosztására, jó gyakorlatok felvonultatására, tapasztalatok és vélemények cseréjére – mondta Merényi Ádám, a fő támogató Microsoft Magyarország oktatási programvezetője. Bár a fórum középpontjában az ötletbörze-kiállítás és tapasztalatcsere állt, az összesen mintegy 150 részt vevő tanár gondolatébresztő és hasznos előadásokat is hallhatott az infokommunikációs (ikt) eszközökkel támogatott digitális pedagógia jelenéről és lehetőségeiről.
A munkaerőpiacot komolyan kell venni – hangsúlyozta Kis-Tóth Lajos, az Eszterházy Károly Főiskola (EKF) rektorhelyettese előadásában, és rámutatott a felsőfokú oktatás felelősségére abban, hogy olyan képzett szakembereket bocsássanak ki, akiket a munkaerőpiac keres. Szerinte ma a nyelvtudás és a digitális írástudás kompetenciák nélkül kicsi a végzősök esélye a munkaerőpiacon. A rektorhelyettes elmondta, hogy a főiskolán az oktatóknak már évek óta saját laptopjuk van, és mintegy kétezer hallgató noteszgépet kapott a főiskolára való belépéskor, az idei tanévet pedig már az EKF Gyakorló Általános Iskola 120 digitális bennszülöttje is diáklaptopokkal indította. Horváth Ádám, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tanácsadója előadásában elmondta, hogy a digitális felzárkózást segítő programok, a TIOP 1.1.1. és TÁMOP 3.1.4. pályázatok megvalósulása a közeli hetekben újabb lendületet vesz.
Az eseményen a pedagógusok projektjeikkel jelentkezhettek a fórum ötletbörze-kiállítására, ahol a rendelkezésükre bocsátott standon bemutathatták, hogyan teszik élvezhetővé és látványossá a tananyagot innovatív módszerekkel, ötletekkel, hogyan alkalmazzák hatékonyan és eredményesen az ikt-eszközöket a tanítás-tanulás folyamatában, és hogyan aktivizálják diákjaikat a közös munkára. A kiállító pedagógusok az óvodában és iskolákban használható innovatív megoldások széles tárházával álltak elő; kollégáikat filléres dolgokból összeállítható, számítógéppel támogatott, fizikai kísérleti eszközökkel, saját készítésű interaktív táblával – rajta háromdimenziós tanulói játékkal – vagy programozható robotokkal ejtették ámulatba.
A kiállított projektek közül szakmai zsűri választotta ki a legjobbakat-leginnovatívabbakat. Barcsánszky Péter, az Oktatási Hivatal információs osztályának vezetője – aki egyben a zsűri egyik tagja is volt – elmondta, hogy a legjobbak kiválasztásánál a valódi újszerűséget és az adaptálhatóságot értékelte mint legfőbb szakmai szempontot. Az első helyezett projektdíjat egy olyan munka kapta, amelyben különféle ikt-eszközöket – például a diákok laptopjait – nagy összetettségű és kooperatív használatra fejlesztettek ki. A másik, a zsűri által kiemelt munka egy sajtófotóprojekt lett, amelynek során a diákok – az ikt-eszközök használatával – oknyomozó sajtófotóssá váltak. A közönségdíjat egy meghökkentő, hátulról vetített és távvezérelt interaktív tábla és Bermuda-háromszög elnevezésű, 3D projekt érdemelte ki. A díjazott három pedagógus képviselheti 2010 márciusában Magyarországot a berlini European Innovative Teachers Forumon.
A munkaerőpiacot komolyan kell venni – mondta Kis-Tóth Lajos, az Eszterházy Károly Főiskola rektorhelyettese Nem minden a pénzA rendezvényen kiderült, hogy az ikt-val támogatott oktatás nem csupán pénz kérdése – jelentette ki Merényi Ádám, és bemutatta azokat a szoftvereket, amelyeket a Microsoft díjmentesen biztosít a pedagógusoknak és diákoknak.