Milyennek látja most – a válság kellős közepén – a magyar piacot?- Az biztos, hogy jobban sújtja a válság, mint a környező országokat. Július óta a környező országok elkezdtek picit rendbe jönni. A február és május közötti időszakra tervezett projektek ugyan a szomszédos országokban is késésben voltak, de mostanra nagyrészt lezárultak. Magyarországon azonban még mindig a kivárás jellemző, amit alátámaszt az a tapasztalatom, hogy nem költenek a cégek a biztonságra.
Mennyi ideig tarthat a kivárás?- Nyilvánvaló, hogy Európában már megindult a kilábalás, néhány országban a helyi sajátosságok miatt ez tovább tart. Azt látjuk, hogy a kis cégek gyorsabban kezdenek invesztálni, mert úgy látják, hogy most tudnak mozdulni. Ez egy olyan trend, ami elindult Nyugat-Európából, és ide is meg kell hogy érkezzen. Sokan elvesztették az állásukat, közülük számosan vállalkozást indítanak. Ezt várjuk Magyarországon is, hiszen itt is egyre többen látják be, hogy inkább a szolgáltatásokra érdemes a hangsúlyt helyezni, mint a dobozok adásvételére, és egyre többen ismerik fel, hogy a tudásuk a legfőbb érték.
Arra azért nem vennék mérget, hogy Magyarországon a leszakadó rétegek elkezdenek vállalkozni. Viszont azt látom, hogy a nehéz helyzetben lévő cégek egyre szívesebben választanak ingyenes szoftvert. Hogyan tud versenyezni ezzel, a nem éppen olcsó termékeivel a GFi?- Az ingyenes megoldások tényleg nagyon népszerűek, és a GFi 1998 óta minden megoldásából kiad ingyenes verziókat is. Most már a tíz termékünkből négynek van ingyenesen elérhető verziója. Ezek persze valamilyen szinten korlátozottak – vagy kisebb cégeknek szólnak, ezért a felhasználók számát maximáltuk, vagy nincsenek benne olyan funkciók, amelyekre a nagyvállalatoknak van szükségük. Ami a termékeink drágaságát illeti, pontosítanék: a GFi termékei kifejezetten jó áron érhetőek el a konkurens termékekhez képest. Van néhány olyan termék, amelyeknek Magyarországon speciális ára van, ilyen például a GFi MAX, amely egy olyan, könnyen használható és megfizethető remote monitoring megoldás az üzemeltetéssel foglalkozó vagy menedzselt szolgáltatást nyújtó informatikai vállalkozások számára, amely telepített szoftver és hardverkomponens nélkül képes felügyelni az ügyfelek hálózatát, szervereit és munkaállomásait. Ezt a megoldásunkat fél áron kínáljuk Magyarországon a nyugat-európai árakhoz képest, konkrétan hat euróért havonta, míg a versenytársak 45 eurót kérnek a hasonló termékükért. Fontos megemlítenem, hogy ez a hat euró nem bevezető ár.
Csak aztán a konkurencia nehogy dömpingárat kiáltson! A GFi-t hogyan érinti a válság?- A GFi mindig is nyereséges cég volt, és idén a rendelkezésünkre álló készpénztartalékokat arra használjuk, hogy cégeket vásároljunk fel. A HoundDog Technology júliusi megszerzését követően megvásároltuk a Los Angeles-i Kathariont, aminek a segítségével még idén szolgáltatásként kínált szoftver, azaz SaaS-alapú levélszűréssel, antispam- és antivírustermékekkel bővítjük szolgáltatásainak körét. Nem álltunk meg, folyamatosan keressük az új felvásárlási célpontokat.
Csak nem azért (is) látogatott Magyarországra, hogy itt is szétnézzenek cégvásárlás ügyében?- Jelenleg nincs magyar cég a célkeresztünkben.
Pedig a mobil informatika terén számos kis magyar cég nagyon érdekes fejlesztéseket produkál. Ezen a területen sem tartják érdemesnek körbenézni?- A portfóliónkban vannak a mobil eszközök biztonságával foglalkozó megoldások is, de jelenleg ez a téma nincs a fókuszunkban. Viszont nagyon aktívan figyeljük, mikor lesz érdemes erre a területre összpontosítanunk.
Nemsokára előadást tart egy it-biztonsági konferencián, de nem gondolom, hogy csak ezért jött ide. Mi az utazásának célja?- A GFi már régóta képviselteti magát Magyarországon. Tavaly mégis úgy döntöttünk, hogy a biztribútor Kft.-t bízzuk meg a piacépítés gyorsításával, azaz egy új sebességre szeretnénk kapcsolni, és ennek megfelelően építjük most közösen a piacot. Közvetlenül nem értékesít a GFi, csak viszonteladókon keresztül, és úgy látom, hogy a viszonteladói tábort kell megerősítenünk.
Az ön által irányított terület a vezetése alatt már-már hihetetlen bevételnövekedést ért el. Mi a titka?- Három-négy fontos dolog szükséges a sikerhez a mi szakmánkban. Sajnos csak közhelyeket tudok mondani: a kemény munka, az évente kétszáz napos utazás, a nagyon jó csapat mind a technikai, fejlesztési területen, mind az értékesítési oldalon. És persze a szerencse: jó időben, jó helyen kell lenni.
KarrierSimon Azzopardi 2000-ben csatlakozott a GFi-hez. 2001-től az egyesült királyságbeli és írországi divíziók ügyvezető igazgatója, 2003-tól a franciaországi divízióknak is ő az első számú vezetője. Irányítása alatt a cég hatszoros bevételnövekedést ért el, mialatt kiépített egy hűséges viszonteladói bázist, a londoni székhely pedig kereskedelmi és támogatási központtá vált. A GFi-t megelőzően egy négy vállalatból álló vendéglátó-ipari csoport igazgatója volt, ahol az eladásokért és működésért felelt.