Ha egy betegség tüneteit véljük felfedezni magunkon, és van internet elérésünk, előbb fogunk rákeresni a világhálón a kórra és a gyógymódokra, mint meglátogatni a háziorvosunkat. Az egészségügyi információk az egyik leggyakoribb keresési témának számítanak, a keresések eredményeiből pedig milliók tájékozódnak és vonnak le következtetéseket.
Annak a szabályzása, hogy egy szóra milyen találatokat ad ki egy keresőmotor ellentétes lenne az internet alapelveivel, ráadásul orvosi témákban is lehetnek szakmailag megalapozott és ellentétes vélemények. Ugyanakkor egy médiacég eldöntheti, hogy milyen hirdetéseket jelentet meg, és nem a legszerencsésebb, hogy a legelterjedtebb kereső reklámként megjelenő találatai között áltudományos elméletek és jobb esetben csak eredménytelen gyógymódok is találhatóak, állítják a Firenzei Orvosi Egyetem kutatói.
Amikor Dr Marco Masoni az aloe szót írta be a keresőjébe, megtalálta a rák gyógymódját, legalábbis az egyik, a szóhoz kapcsolódó hirdetés állítása szerint. A firenzei professzor és kollégái ezután elkezdték vizsgálni a Google találatait az orvosi témájú kifejezésekkel kapcsolatban és több olyan linkre bukkantak, amik tudományosan nem megalapozott tartalmakat megjelentető oldalakra mutattak. Az olasz orvosok szerint a Google-nek felelőséget kell vállalnia az általa megjelentetett hirdetések tartalmáért, és szeretnék elérni, hogy a cég csak olyan betegségekkel kapcsolatos reklámüzeneteket közöljön, amik megbízható információkat tartalmaznak, ha pedig ez nem kivitelezhető, akkor ne jelentessen meg orvosi témájú reklámokat.
A doktoroknak a British Medical Journal-ban olvasható vádjait a Google alaptalannak tartja, és visszautasítja. “Nem jelentetjük meg sarlatánok hirdetéseit. Csak olyan gyógyszer gyártók hirdethetnek például az angol oldalunkon, melyeket nyilvántartásba vett az Angol Királyi Gyógyszerészeti Társaság. Ha felfedezzük, hogy valamelyik hirdetés megszegi a szabályzatunkat, azonnal eltávolítjuk” – nyilatkozta a Google szóvivője a Telegraph-nak, aki szerint a cég módszerei alkalmasak arra, hogy meggátolják a hamis orvosi információk megjelenését a reklámokban.