A kínai gazdasági fejlődés átalakításának, valamint a belső kereslet bővítésének és a technológiai megújulásnak feltétele a külvilágra nyitottság – hangoztatta a kormányfő helyettese, a miniszterelnöki szék várományosa. Li ez alkalommal arra hívta fel a multinacionális vállalatokat, hogy terjesszék ki együttműködésüket Kínával, egyben törődjenek jobban a dolgozóikkal és osszák meg a fejlődés lehetőségét a kínai féllel. Cook – a Hszinhua hírügynökség beszámolója szerint – közölte, hogy az Apple átfogó együttműködésre törekszik kínai partnereivel, és üzleti tevékenységét a törvények betartásával, tisztességesen kívánja folytatni.
Az amerikai számítástechnikai óriásvállalat vezére először jár Kínában, amióta Steve Jobs halála után augusztusban átvette a cég irányítását. Cook a kínai fővárosban találkozott a pekingi polgármesterrel és szinte szenzációszámba ment, amikor megjelent az egyik belvárosi Apple áruházban. Az Apple legnagyobb gyártóközpontjának helyszínén, a szárazföldi Kínában összesen öt áruházzal és több mint 100 hivatalos viszonteladóval rendelkezik, amivel – Cook szerint is – csak “felszínes” a jelenléte.
Korábbi sajtójelentésekből arra lehetett következtetni, hogy a kaliforniai székhelyű vállalat további befektetésekre készül Kínában, folytatja a terjeszkedést immár második legnagyobb piacán. A jelek szerint ez nemcsak az áruházak számának bővítését jelentené, hanem önálló gyártókapacitások és kutatóbázisok létrehozását is. Úgy tudni, a cég arra készül, hogy az Egyesült Államokban bevált értékesítési modelljét Kínában is sikerre vigye.
Az Apple a világ legértékesebb vállalata, közel megduplázta potenciális vevőinek körét, amikor márciusban a világ legnagyobb mobilpiacán a China Unicom után a második nagy szolgáltatóval – a China Telecommal – is szerződést kötött.
Kínában ugyanakkor nemrégiben írók egy csoportja tett panaszt és követelt kártérítést, amiért a cég online áruházában engedély nélkül tették hozzáférhetővé, megvásárolhatóvá szellemi termékük kalózpéldányait. A kínai Proview Shenzhen vállalat pedig, amely 2001 óta Kínában az iPad márkanév tulajdonosának tartja magát, hónapok óta folytat jogi küzdelmet az Apple iPadjének belföldi értékesítése ellen, miközben nagy összegű kártérítést követel. (MTI)