Connect with us

technokrata

Tablet Report 2013: Terjedőben a táblagépek

Dotkom

Tablet Report 2013: Terjedőben a táblagépek

A KutatóCentrum által készített kutatás a magyar felhasználók szokásait térképezte fel.

Az évtizedek folyamán egyre szebb és jobb termékek kerültek az áruházak polcaira. Ma már bizony kevesen emlékeznek arra, amikor egy-egy számítógép egy egész termet elfoglalt, a teljesítménye pedig mai szemmel nézve nagyon alacsony volt. A miniatürizálás mindig együtt járt a technológia fejlődésével, így a korábbi monstrumok az asztalunk alá költöztek. Azonban sok olyan felhasználási terület akadt, amely megkövetelte a hordozhatóságot, erre a laptopok jelentették a megoldást. Néhány évvel ezelőtt azonban az okostelefon mellett új eszközöket ismerhetett meg a nagyközönség: a táblagépet és az e-könyv olvasót. A KutatóCentrum évente 1500 fő részvételével készülő Tablet Report felmérése során azt igyekeznek megtudni a kutatók, hogy ezen termékek hogyan változtatják meg az emberek felhasználási szokásait és márkapreferenciájukat.

tablet ajandek

Visszaszorulóban a PC-k piaca

Az IDC által készített jelentés szerint a táblagépek forgalma 2012 harmadik negyedévében mintegy 58%-al növekedett hazánkban, ez összesen 44 ezer értékesített darabot jelent. A folyamatosan csökkenő PC piacnak ez igen rossz hír, a harmadik negyedév során már három táblagépre jutott egy számítógép, s az utolsó negyedévre ez az arány tovább romlott. Az első generációs eszközök száma még így is jelentős, a válaszadók 90%-a használ PC-t napi szinten, háromnegyedük pedig a laptopját (is) igénybe veszi a hét minden napján.

Az adatfelvétel idején a 18-54 éves internetezők 5%-a vallotta magát táblagép tulajdonosnak, ez körülbelül 170 ezer gépnek felel meg. A tulajdonosok közel fele (46%) nyilatkozta azt, hogy minden nap használja eszközét.

Bár a táblagépek piacán tapasztalható növekedés jelentős, a leginkább fogékonynak számító fiatalok körében még nem jellemző az eszköz használata, inkább a 25-44 év közötti, magasabb egzisztenciával rendelkező férfiak tekinthetőek a meghatározó felhasználóbázisnak.

A vállalati szektorban még nem ennyire erős a táblagépek elterjedtségi szintje, a tabletek csupán 7%-a van céges tulajdonban, míg ez az arány a laptolok esetében 14%.

woman w. laptop

Mire használjuk?

A laptopok és az asztali számítógépek használati módjában nem mutatkozik lényeges különbség a használók körében, csupán az arányok mások. Mindkét eszköz esetén a legtöbben az e-mailek olvasása/írása a leggyakoribb tevékenység, ám míg az asztali számítógép esetén ezután a munka következik 74%-al, addig a hordozható társánál a hírek olvasása jön 67 százalékkal.

A táblagép tulajdonosok 46%-a napi szinten használja a készülékét, 38%-uk pedig út közben is hasznát veszi.  Minden harmadik tablet tulajdonos használja az eszközt közösségi média fogyasztásra is, túlnyomó többségük napi szinten teszi ezt. Emellett jellemző felhasználási mód még az e-könyv olvasás, a film nézés vagy a játék. Sokan használják még informálódásra illetve interneten való barangolásra a szeretett eszközüket.

Customized-apps-provide-for-improved-tablet-use-in-business_16000844_800728899_0_0_7078493_500

Nem feltétlen kell az új

A vásárlási tervekből látszik, hogy a tablet piacon további lendületes erősödés várható. A nem vásárlás okait vizsgálva azt látjuk, hogy a notebook és PC esetében a leggyakoribb vásárlás ellen szóló érv a meglévő eszközzel való elégedettség, amit a “nem engedhetem meg magamnak” indok követ. A tabletek esetében azonban a sorrend fordított, a vásárlást nem tervezők közel fele az anyagi fedezet hiányával indokolja döntését, s csak 31% nem tervezi tablet vételét azért, mert elégedett a jelenleg használt eszközeivel.

family-using-internet

Mit hoz a jövő?

A megkérdezett személyek mintegy 87%-a egyetértett abban, hogy az asztali számítógépek egyaránt hasznosak munkához illetve szórakozáshoz, emellett háromnegyedük szerint a PC egy praktikus, egyszerűen használható eszköz, és a jövőben is szüksége lesz rá. A notebook felhasználók hasonlóan vélekedtek mint PC-s társaik,  76%-uk szerint az emberek nagy része néhány éven belül rendelkezni fog laptoppal.  A megkérdezettek mintegy 13%-a tervezi az elkövetkező 6 hónapban notebook vásárlását, 9%-uk pedig PC-vel lepi majd meg magát.

Bár táblagépet a válaszadók 5%-a tervez vásárolni a felmérést követő fél éven belül – mely 2013 első negyedévének végére mintegy 300 ezer tulajdonost jelent – a megkérdezettek harmada voksolt arra, hogy szerinte néhány év múlva már a legtöbb ember háztartásában elérhető lesz a táblagép. 13%-uk pedig már most is  úgy gondolja, hogy ma már nem lehet elképzelni az életet tabletek nélkül.

A válaszadók 4%-a tervezi e-könyv vásárlását az elkövetkező fél évben, ez szintén dinamikus növekedésnek számít. Az e-könyvek fél éven belüli beszerzését nem tervezők a legfőbb vásárlást kizáró tényezőnek legtöbben nem a termék árát jelölték meg, hanem a papír alapú könyvek iránti ragaszkodásukat. A válaszolók 70%-a szerint az e-könyvek sohasem válthatják ki a papír alapú megoldásokat. 2%-uk viszont már most az élete részének tekinti e-könyv olvasóját, 6%-uk szerint pedig a jövőben ez a technológia váltja majd fel a nyomtatott könyveket.

 what-to-expect

Nem mindegy ki ajánlja

Bár a gyártók hatalmas összegeket ölnek reklámjaikba, a felhasználók közel 60%-a mégis az ismerősök ajánlása alapján választ készüléket. Emelett internetes fórumokon tájékozódnak, ezt a megkérdezettek 58%-a jelölte meg. Csak ezután következik a reklám, mely 43%-al a dobogó legalsó fokára állhatott fel. Érdekesség, hogy a válaszadók 4%-a egyáltalán nem tájékozódik, csak a boltba betérve dönti el, hogy mit vásárol meg.

e_book_alumna_07

A kutatás konklúziója

A felmérés egyértelmű következtetése, hogy a magyar emberek a konzervatívabb felhasználók közé tartoznak. Mivel a piac nagyon ár érzékeny, egy újdonság jóval lassabban terjed el itthon, mint külföldön, és az is látszik, hogy a legtöbben csak akkor szánják el magukat egy új eszköz megvételére, ha azt az ismerősük ajánlja számukra. Mindezek ellenére érdeklődnek az újdonságok iránt, sokan tervezik új notebook vagy táblagép vásárlását. Az e-könyv olvasók a papír alapú könyveket hivatottak kiváltani, ám a magyar felhasználók nagyobb része még idegenkedik az elektronikus olvasnivalótól.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés