Connect with us

technokrata

Sikeresen tette meg első útját a napenergia-meghajtású repülőgép

Dotkom

Sikeresen tette meg első útját a napenergia-meghajtású repülőgép

Sikeresen teljesítette első útját a Solar Impulse 2 Dél-Svájcban, ami mérföldkőnek tekinthető annak a célnak a megvalósításában, hogy a repülőgép kizárólag napenergia-meghajtásra támaszkodva jövőre elsőként kerülje meg a Földet. A pilótáknak arra is fel kell készülniük, hogy hogyan fognak majd megbirkózni az alváshiánnyal és a szélsőséges hőmérséklettel.

A napenergia-meghajtású repülőgép hajnali felszállásáról készített videó a Wright fivérek 1903-as, a repülésben forradalmat hozó útját idézi. A négymotoros repülőgép, amelyet az ABB is szponzorál, a több mint 2 órás repülőút során 6000 láb (~1800 m) repülési magasságot ért el, ahol Markus Scherdel pilóta tesztelte a gép kezelését, és bejelentette, hogy a küldetés sikeres volt. “Az elektromos energiaellátó- és a meghajtó-rendszer kifogástalanul működött”- mondta Scherdel.

“A repülési igazgató nagyon elégedett” – jelentette be a Solar Impulse 2 legénysége a saját weblapján azt követően, hogy a repülőgép közép-európai idő szerint reggel 7 óra előtt földet ért. “Nagy pillanat ez mindenkinek, aki részt vett ennek a forradalmian új, napenergiával hajtott repülőnek az építésében.”

SolarImpulse2_elso_tesztrepules_ABB

A Solar Impulse team gépének egy kisebb változata tavaly már repült 24 órás üzemmódban, mialatt óceántól-óceánig átrepülte az Egyesült Államokat. Az A380-as Airbus-énál nagyobb szárnyfesztávú, és több mint 17000 napelemmel felszerelt Solar Impulse 2 közelgő, 2015-re tervezett útja ismét arra kívánja felhívni a figyelmet, hogy a tiszta, megújuló technológiák a gerincét alkothatják a jövő közlekedési és energetikai rendszereinek.

„A Solar Impulse és az ABB a tiszta energiatechnológiák alkalmazására szeretné motiválni az embereket. Az ABB és a Solar Impulse – közös eredményeink érdekében – olyan kulcsfontosságú technológiai megoldások fejlesztésén fog együttműködni, mint a teljesítményelektronika területe.” – jelentette ki Andre Borschberg, a Solar Impulse társalapítója és vezérigazgatója.

A svájci székhelyű ABB-t globális piacvezető vállalatként tartják számon a megújuló energiaforrások alkalmazásának, a fenntartható közlekedés és az energiahatékonyság fejlesztésének területén. A vállalat a világ második legjelentősebb napelemes invertergyártója és a szélenergia-szektor egyik legnagyobb beszállítója.

A nagy ívű vállalkozás mögött két vállalkozó szellemű férfiú áll: Bertrand Piccard, aki tagja volt annak a csapatnak, amely 1999-ben hőlégballonnal elsőként kerülte meg a Földet leszállás nélkül, és társa Andre Borschberg, aki tavaly az első Solar Impulse repülővel kelt át Amerika felett. Ez a két férfi ül majd a Solar Impulse 2 pilótafülkéjében, amikor a jövőre megkísérlik körülrepülni a Földet.

Hogyan fognak a pilóták megbirkózni az alváshiánnyal és a szélsőséges hőmérséklettel?  

Bertrand Piccard és André Borschberg pilótáknak komoly fizikai és pszichológiai terhelést kell majd elviselni az öt napon át, éjjel-nappal tartó repülés során. Nem áll majd módjukban, hogy a napenergiára támaszkodó, Föld körüli repülésük során bekapcsolják a robotpilótát, a Solar Impulse 2 ugyanis nem rendelkezik robotpilótával. A pilótafülke méretére (3,8 m3) talán azt is mondhatnánk, hogy elég nagy és kényelmes, de tudni kell, hogy a fülke nem túlnyomásos, és a hőmérséklet -40°C és +40°C között fog ingadozni. Mindegyik pilóta 2-3 órát tud majd aludni egy 24 órás időtartam során. Tekintettel az előbb felsoroltakra, cseppet sem túlzás azt állítani, hogy Bertrandra és Andréra nagyon komoly fizikai és pszichológia kihívás vár.

Solar_Impulse_repulesi_szimulator

Hogyan fognak megbirkózni az alváshiánnyal és a szélsőséges hőmérséklettel a 35.000 km-es utazás során, amikor gyakran 5-6 napot kell majd non-stop repülni? A nagyfokú hőmérsékletingadozás talán könnyebben megoldható technológiai feladatnak számít, mivel a pilótafülke vázát nagy sűrűségű hőszigeteléssel védik.  Azonban az alváshiányból eredő fizikai és pszichológiai kihívás már teljesen más nagyságrendű problémát jelent. Andrénak és Bertrandnak is meg van a módszere arra, hogy miként érje el gyorsan a mély alvás állapotát, ami nélkülözhetetlen a tartós, magas összpontosítási szint fenntartásához. A módszerüket az alábbi videóban ismertetik:



Szólj hozzá!

További Dotkom

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés