Az Adblock Plus a legnépszerűbb reklámblokkoló böngésző kiterjesztés, és már több mint 300 millió alkalommal töltötték le. Az ingyenes szolgáltatás a honlapján ígéri, hogy meggátolja a „bosszantó” bannereket, felugró ablakokat és a videóhirdetéseket. Az Eyeo német cég az Adblock Plus tulajdonosa szerint ez a kiterjesztés havi több mint 50 millió aktív felhasználót számlál.
A hirdetésblokkolás egzisztenciális fenyegetést jelent azon internetszolgáltatók számára, akik bevételük oroszlánrészét hirdetésekre alapozzák. A Financial Times rámutat, hogy a német médiacsoportok, köztük az RTL és a ProSiebenSat.1 kártérítést követel az Eyeo-tól.
Annak érdekében, hogy blokkolják az összes hirdetést, az Adblock felhasználók a szoftver beállításait a lehető legszigorúbbra kell állítaniuk.
Az Eyeo üzleti modell az úgynevezett „fehérlistás” szolgáltatás körül működik, amely lehetővé teszi néhány hirdetés megjelenését az Adblock Plus felhasználók részére. Ez a fehérlista csak a kitételeknek eleget tévő elfogadható hirdetésekből áll, mint például az áttekinthetőség a reklámozni kívánt tényről, és ne szakítsák meg vagy ne torzítsák el az oldal tartalmát – írja a kulcsszo.hu
A engedélyező lista ingyenes a kisebb oldalak számára, de egy média-vállalat forrás azt közölte a Financial Times-el, hogy a nagyobb internetes cégeket és kiadókat arra kérik, hogy többletbevételeik 30%-ával egyenértékű díjjal fizessék meg a feloldást. Az „elfogadható hirdetések” program 2011 óta működik, és a Business Insider beszámolt róla korábban, de ez az első alkalom, hogy betekintést nyerhettünk, hogy mennyit fizetnek a cégek, hogy szerepelhessenek azokban a reklámokban.
A nagyobb vállalatok között, amelyek fizetnek azért, hogy az engedélyező listán szerepeljenek, ott van a Google, a Microsoft, az Amazon, és a Taboola (egy cég, amely „szponzorált tartalom” linkeket kínál weboldalakon, köztük a Business Insider, The Atlantic, TMZ, és MailOnline.)
Ezek az üzleti megállapodások azzal a veszéllyel járnak, hogy irritálhatják az Adblock Plus felhasználókat, akiknek az lehetett a benyomásuk, hogy a szolgáltatás blokkolja az összes online hirdetést, de felfedezhetik néhány hirdetés felbukkanását a világ legnépszerűbb weboldalain.
Mindazonáltal ezek a felhasználók dönthetnek úgy, hogy kikapcsolják Adblock Plus „elfogadható-hirdetések programon” a „nem tolakodó reklámok engedélyezése” opciót a böngésző kiterjesztésén. Jelenthetik is az általuk elfogadhatatlannak ítélt hirdetéseket.
A Business Insider felvette a kapcsolatot az Eyeo-val, és véleményét kérte a Financial Times közleményéről.
Az Eyeo szóvivője, Ben Williams elmondta: „Általánosságban véve egy kicsit meglepett, hogy az elfogadható hirdetések kezdeményezését újdonságként kezelik. Annak érdekében, hogy a lehető legátláthatóbbak legyünk, mi már 2011-ben, a kezdetekkor beszéltünk róla. Ráadásul erről már széles körben beszámoltak, írtunk egy kiáltványt róla, és bevontunk másokat, hogy csatlakozzanak; közzétettünk blogbejegyzéseket, amelyeken nagy részletességgel elmagyaráztuk, megvitattuk; beszéltünk róla színpadokon Európában és Amerikában, és kitettük teljes nyilvánosság elé az összes program kérelmezőt, saját fórumunkon.”
Hozzátette: „Fontos kiemelni azt is, hogy fehérlistáztuk a szervezetek 90%-át az Elfogadható ingyenes hirdetésekben, hogy ugyanazok a kritériumok vannak érvényben a fizetők és nem fizetők számára egyaránt, és hogy a felhasználók tetszés szerint bármikor kikapcsolhatják és blokkolhatják az összes hirdetést. Így a – hirdetések – szemben a – hirdetésblokkolók abszolutista világában, büszkék vagyunk arra, hogy egy kompromisszumot kínálunk, amely bátoríthatja a jobb hirdetéseket, és a szabad internetezést életben tartja.”
Megkértük Williams-t, nevezze meg tisztán azt az összeget, amit az olyan cégek, mint a Google kifizettek, hogy megkapják az Adblock Plus által blokkolt hirdetéseik feloldását, de ő azt válaszolta: „Ezt az információt nem tárjuk fel.”