Connect with us

technokrata

Ismét útnak indult a Solar Impulse

Dotkom

Ismét útnak indult a Solar Impulse

Útnak indult a világrekordra készülő napelemes repülőgép, a gép egyik pilótájával, André Borschberggel a pilótafülkében, hogy folytassa a világkörüli repülőút legnehezebb, a kínai Nanking, és Hawaii közötti szakaszát a Csendes-óceán felett.

Ez a szakasz a kizárólag  napenergiát felhasználó repülés leghosszabb, első óceán feletti, felfedező etapjának indult. A Hawaii elérését biztosító kedvező időjárás május 30-án elromlott, és mivel a hidegfront miatt túl veszélyes lett volna az óceán fölötti, öt napon át tartó, folyamatos repülőút, úgy döntöttek, hogy a gép leszáll Japánban, Nagojában, és megvárják, amíg a körülmények kedvezőbbre nem fordulnak a folytatáshoz. Ebben az etapban a napelemes repülőgép végül 44 óra 10 perc repülőidőt teljesített,maximális repülési magassága 28000 láb (8634 méter), míg a megtett távolság 2852 km volt. A rossz időjárási viszonyok miatt a Solar Impulse kénytelen volt kénytelen Nagojában várakozni, hogy újra útra kelhessen Hawaiira, ami most bekövetkezett. A Nagoyában eltöltött idő alatt a mérnökök elvégeztek rajta néhány karbantartási műveletet.

Az ABB mérnökei, akik a Solar Impulse-zal való innovációs és technológiai szövetség műszaki kulcsfigurái.

Nonstop repülés Hawaiiba

Az Abu-Dzabi repteréről március 9-én felszállt gép az ománi, indiai, mianmari és kínai állomások után arra készült, hogy a Kína keleti partjához közel fekvő Nankingból Hawaira repüljön. Azonban a Hawaira tartó repülés idején a hideg front túl veszélyessé tette az átkelést, ezért úgy döntöttek, hogy leszállnak Nagojában (Japán), és ott várják ki, hogy az időjárás jobbra forduljon és folytatni lehessen a repülést Borschberggel a pilótafülkében, aki a Svájci Légierőnél sugárhajtóműves gépeken szerzett repülési tapasztalata mellett jóga tudására is támaszkodhat, hogy sikeresen legyőzze a több napos nonstop repülés kihívásait.

A világkerülő repülőút során az ABB és a Solar Impulse középpontba állítja a technológia és az innováció szerepét a Föld erőforrásaival kapcsolatos kihívások megoldásában, és annak bizonyítékául szolgál, hogy a megújuló energiaforrások – így a napenergia hatékony hasznosítása –, kulcsfontosságú eleme lehet azon törekvéseinknek, hogy a világ abba az irányba fejlődjön, hogy az ne járjon együtt véges erőforrásainak felélésével.

Minden egyes állomás kiváló lehetőséget kínál arra, hogy az ABB felhívja a figyelmet a cégcsoport jelenlétére azokban az országokban, amelyeket a Solar Impulse útja során érint. Így például, hogy az ABB Indiában és Mianmarban támogatja a vidék villamosítását, szponzorálja a hallgatók gyakornoki képzését Ománban, és szerepet vállal azokban a kínai törekvésekben, hogy az elsivatagosodás megfékezésével és a szűkös vízkészletekkel való gazdálkodással elősegítse a gazdasági növekedést és védje a természetet.

‘A kapcsolat a Solar Impulse és az ABB között’

Tamara Tursijan, a gép felfújható, mobil hangárjáért és a földi irányító rendszerért felelős üzemeltető (földi kiszolgáló) mérnöke, aki azért felel, hogy a Solar Impulse mobil hangárja készen álljon, amikor a gép megérkezik olyan helyszínre, ahol állandó létesítmény nem áll rendelkezésre, mint például a mianmari Mandalay-ben. Ő telepítette az ABB berendezéseit, amelyek megnövelik a rendszerek megbízhatóságát a szűkös energiaforrással rendelkező térségekben.

„Egyfajta összekötő vagyok a Solar Impulse és az ABB között” – mondja. „Ha a Solar Impulse-zal valamilyen probléma adódik, amelyet nem tudnak egyedül megoldani, engem kérnek meg, találjam meg a megfelelő szakértelmet vagy alkatrészt az ABB-nél, ami az egész folyamatot leegyszerűsíti számukra.”

Míg Tursijana Solar Impulse-zal együtt utazik, Nicolas Loretan és Stevan Marinkovic mérnökök a csapat svájci Payerne-ben lévő bázisára települtek. A háttérben azon dolgoznak, hogy a fedélzeti berendezések rendeltetésszerűen működjenek.

Loretan, aki április 30-án visszatért a mindennapi munkájához az ABB észak-svájci vontatási átalakító gyárába, fontos teszteket végzett a berendezéseken, hogy biztonságosan működjenek az utazás extrém körülményei között, ahol a hőmérséklet az arab-sivatagi +50 Celsius-foktól a fagypont alattiig terjed a 30 000 láb fölötti, a Mount Everestnél is nagyobb magasságon.

Extrém helyzetek kezelése

„Fontos volt, hogy rendszeres párbeszéd legyen a különböző csapatokban dolgozó kollégák között, hogy egyesítsük a know-how-t, még a repülő elektromos rendszerén túlit is” – mondja Loretan. „Elengedhetetlen, hogy pontosan megértsük az összes igényt, amely a Föld körüli úttal kapcsolatban felmerülhet”.

Marinkovic, az ABB kutatója, aki az ABB magas feszültségű termékeihez készülő szenzorok fejlesztését végzi, egy DC-DC töltőmegoldást dolgozott ki, olyan készüléket, amely egy high-tech autógenerátorhoz hasonlít.

Ez a Solar Impulse akkumulátorait feltöltött állapotban tartja, és egyben tartalmaz egy riasztó rendszert is, amely képes felismerni a hibát, így biztosítva, hogy a csapat gyorsan tudjon reagálni, és ki tudja javítani a hirtelen felmerülő problémákat annak érdekében, hogy az út a terv szerint folytatódhasson.

„A legnagyobb kihívás az volt, hogy a repüléshez időre elkészüljön, és biztonságosan le tudjuk tesztelni” – mondja Marinkovic. „Rendszerint a kutatás-fejlesztés során a tudósnak van második vagy harmadik esélye is, hogy valamit megfelelően elkészítsen. Itt csak egy volt.”

Az ABB (www.abb.com) a világ vezető vállalata az energetika és az automatizálás területén. Korszerű megoldásaival lehetővé teszi a közüzemi szolgáltató, ipari, szállítmányozási és infrastruktúra-kezelő ügyfeleinek, hogy növeljék termelékenységüket, miközben csökkentik a környezeti ártalmakat. Az ABB csoport a világ közel 100 országában van jelen, és kb. 140.000 alkalmazottat foglalkoztat. Magyarországi vállalata, az ABB Kft. 1991-ben alakult, és azóta az egyik vezető szállítóként van jelen a hazai közmű-, valamint energiaszektorban.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés