25. MI.com (2014) 3,6 millió dollár
Ugyan csak 2010-ben alakult, mára mégis a világ egyik legnagyobb okostelefon gyártója a Xiaomi. A kínai vállalat elképesztő ütemben növekszik, ami a bevételeiken is meglátszik. Így fordulhatott elő, hogy 2014 áprilisában az év legdrágább domain üzletét bonyolították le, hiszen 3,6 millió dollárért (995 millió forint) megvásárolták a MI.com-ot.
24. iCloud.com (2011) 4,5 millió dollár
2011-ben mutatta be az Apple az iCloud-ot. A felhőalapú szolgáltatás nemcsak tartalmilag, de névileg is jól illeszkedik az iPhone, iPod és iPad márkanevekkel oly ismerté vált gyártóhoz. Ennek azonban komoly ára volt, hiszen 2011-ben 4,5 millió dollárt (1,24 milliárd forint) fizetett az előző tulajdonosnak a kaliforniai vállalat az iCloud.com domainért cserébe.
23. IG.com (2013) 4,7 millió dollár
Eredetileg a brazil keresővállalat, az iG tulajdonában volt az IG.com, egészen addig, amíg 2013 szeptemberében a londoni IG Group meg nem vásárolta. Az üzlettel igencsak jól járt a brazil vállalat, hiszen az angol cég 4,7 millió dollárt (1,3 milliárd forintot) áldozott a domainre.
22. Medicare.com (2014) 4,8 millió dollár
2014 tavaszán az eHealthInsurance.com tulajdonosa 4,8 millió dollárt (1,327 milliárd forint) fizetett a Medicare.com-ért, Úgy tudni, hogy az összegből 4,3 millió dollárt fizettek ki azonnal, a többit csak később törlesztették.
21. Clothes.com (2008) 4,9 millió dollár
Bár eredetileg a cipők árusításával foglalkozó Zappos fizetett ki 4,9 millió dollárt (1,355 milliárd forint) a Clothes.com-ért, most már mégis az Amazon tulajdonában áll a domain. Ez annak köszönhető, hogy a 2008-as üzlet óta a Zappos az Amazon tulajdonába került. Szerencsére a domain továbbra is a ruhagyártó kollekciójára irányít, nem az internetes kereskedőcég főoldalára. Érdekesség, hogy az üzlet 2008-ban is elképesztően drágának számított, abban az évben ez volt a második legdrágább áron gazdát cserélő domain (az első lejjebb van a listánkon!)
20. SEO.com (2007) 5 millió dollár
A WashingtonVC 2007-ben nem kevesebb, mint 5 millió dollárt (1,4 milliárd forint) áldozott a SEO.com domainért. A hatalmas összeg nem véletlen, Dave Bascom, a vállalat tulajdonosa ugyanis már azelőtt is keresőoptimalizálással foglalkozott, a célja pedig az volt, hogy a jó domain segítségével felpörgesse az üzletét.
19. Korea.com (2004) 5 millió dollár
2004-ben az ország nevét viselő weboldalt 5 millió dollárért vásárolta meg a Korea.com Communications. Az 1,4 milliárd forintnak megfelelő vásár után azt gondolná az ember, hogy egy, Dél-Koreát népszerűsítő oldallal találkozik a Korea.com bepötyögésével, ám erről szó sincs. A zenekarokat és más, az ügynökség által kezelt hírességeket népszerűsítő site helyett a korea.net-re kell mennie annak, aki az ország dolgai után érdeklődik.
18. Asseenontv.com (2000) 5,1 millió dollár
2000-ben egyetlen céllal vásárolta meg az LA Group az Asseenontv.com domaint: hogy sikerrel megvédjék a saját terméküket. A vállalkozás ugyanis az asseenattv.com márkanevet birtokolta, így azt akarták megakadályozni, hogy egy elütés miatt a látogatóik máshol kössenek ki. Ez nekik akkor 5,1 millió dollárt ért.
17. Toys.com (2009) 5,1 millió dollár
A gazdasági világválságnak köszönhetően 2009-ben csődbe jutott a Toys.com eredeti tulajdonosa, aki így 1,25 millió dolláros áron, egy csomag részeként szeretett volna megszabadulni a domaintől. Bár az üzlet létrejött, néhány nappal később mégis újra felbukkant a Toys.com, ám akkor már nem kevesebb, mint 5,1 millió dollárt (1,41 milliárd forint) fizettek az internetes címért. Meglepő, de azóta már nem is használja a Geoffrey a domaint, a toys.com-ot beírva ugyanis a toysrus.com-ra irányít át a szerver.
16. Casino.com (2007) 5,5 millió dollár
A gibraltári Mansion jutott hozzá 5,5 millió dollárért (1,52 milliárd forint) a Casino.com-hoz. A húzás bejött, a cég a vásárlás után sikerrel tudta növelni a bevételeit, hiszen jelentősen nagyobb figyelmet kaptak a jó (és méregdrága) domainnek köszönhetően.
15. Slots.com (2010) 5,5 millió dollár
2010-ben nem kevesebb, mint 5,5 millió dollárt (1,52 milliárd forintot) fizettek a slots.com-ért, azaz karakterenként 1,1 millió dollárt ért meg a vásárlónak az 1995-ben bejegyzett domain. Mindez nemcsak önmagában elképesztő, de annak fényében is meglepi az embert, hogy az oldalnak a vásárláskor havonta alig 15 ezer egyedi látogatója volt, ez pedig egy rendkívül kicsi, 1 ember által üzemeltetett honlapnak is könnyedén összejöhet.
14. Israel.com (2008) 5,88 millió dollár
Jelenleg egy Izraelt népszerűsítő weboldalra jut az, aki az Israel.com-ot pötyögi be a böngészőjébe. A domaint 2008-ban vásárolták 5,88 millió dollárért (1,62 milliárd forint).
13. Z.com (2014) 6,7 millió dollár
Hiába csak egyetlen betű, igen jövedelmező üzletet jelentette a Nissannak. A japán autógyártó ugyanis 2014 novemberében nem kevesebb, mint 6,784 millió dollárt (1,87 milliárd forint) kapott a Z.com-ért cserébe. A vásárló a GMO nevű internetes szolgáltató volt, aki kifejezetten büszke arra, hogy a Z.com-on kívül mindössze két olyan domain létezik még, amely egyetlen karakterből áll.
12. Beer.com (2004) 7 millió dollár
Egykor sokat ért, mára nem használja senki: ez a Beer.com története. A domainért ugyanis 2004-ben 7 millió dollárt fizettek. Az üzlet valószínűleg nem jött be, ezért az 1,93 milliárd forintos összegért megszerzett domain újra megvásárolható, jelenleg pedig csak egy, a cím megvételére mutató hivatkozás töltődik be rajta.
11. Diamond.com (2006) 7,5 millió dollár
2006-ban az Ice.com 7,5 millió dollárért (2,07 milliárd forint) jutott hozzá a Diamond.com-hoz. Az igencsak borsos ár persze nem véletlen, hiszen egy egyszerű, könnyen megjegyezhető, mégis presztízst sugárzó címről van szó. Az elmúlt évek változásai azonban megtépázták az Ice-t, a cég ezért újra piacra dobta a domaint. Ugyan már több mint egy éve hirdetik, még mindig nem találtak új vevőt rá.
10. Business.com (1999) 7,5 millió dollár
Az üzlet az üzlet. Így volt ez 1999-ben, a dotcom lufi idején is, amikor akkori értéken 7,5 millió dollárért vásárolták meg a Business.com domaint. Sok korabeli üzlettől eltérően azonban ez bejött, a Business.com immár önálló vállalkozásként 2007-ben került az RH Donneley-hez 350 millió (!!) dollárért. A vállalkozás a 96,7 milliárd forintnak megfelelő valutáért cserébe egy rendkívül jól működő digitális médiacéget tett magáévá, amely azóta is nagy szakmai sikereknek örvend.
9. FB.com (2010) 8,5 millió dollár
2010 szeptemberében jutott el oda a Facebook, hogy a világ legnépszerűbb közösségi oldalaként nem dobhatja fel a konkurenseknek a labdát, ezért még azelőtt rekord összegért megvásárolták az FB.com-ot, hogy bárki is megpróbálta volna elhappolni előlük. Az üzlet tehát megköttetett, a Facebook pedig szegényebb lett 8,5 millió dollárral (2,35 milliárd forint).
8. Porno.com (2015) 8,88 millió dollár
1997-ben a kollégista Rick Schwartz alig 42 ezer dollárért jutott hozzá a Porno.com-hoz (amit egy szintén fiatal ismerőse egy héttel korábban még csak 5 ezerért vásárolt), a domaint pedig jó sokáig megtartotta. Persze szó nincs arról, hogy tétlenül nézte volna, ahogyan üresen áll az értékes webcímhez tartozó weboldal, helyette inkább hosszú ideig más vállalkozások oldalára irányította át a domaint. Mindez az évek alatt saját bevallása szerint 20 millió dollárt hozott neki. Schwartzs csak 2015 februárjában vált meg végleg a Porno.com-tól, ekkor prágai vállalatnak adta el 8,88 millió dollárért ( 2,45 milliárd forint). A cég az információk szerint a Swingers.com-ot és a PornoTv.com-ot is birtokolja, azaz illik a portfólióba a Porno.com is.
7. Porn.com (2007) 9,5 millió dollár
A Porno.com-nál is nagyobb üzlet volt a Porn.com, hiszen a domaint 9,5 millió dolláros (2,62 milliárd forintos) árért vásárolta meg az MXN Limited. Az vásár még 2007-ben köttetett és azóta is az övék a cím.
6. Fund.com (2008) 9,99 millió dollár
2008-ban, néhány hónappal a gazdasági világválság kirobbanása előtt vásárolta meg Jason Galanis a Fund.com-ot, szédületes, 9,99 millió dolláros áron. A 2,76 milliárd forintnak megfelelő üzlet nem meglepő módon nem jött be, a domaint már hosszú ideje nem is használják, jelenleg egyetlen weboldal sem jön be rajta. Eredetileg Galanis célja egy pénzügyi szolgáltató indítása volt (ehhez kellett a domain is), de ez már valószínűleg sohasem fog megtörténni.
5. Hotels.com (2001) 11 millió dollár
Még 2001-ben vásárolták meg a Hotels.com-ot, 11 millió dolláros árért cserébe. A 3 milliárd forintos ár a Fund-dal ellentétben kifizetődő volt, hiszen a Hotels.com azóta is működik, a világ egyik legnépszerűbb szállásközvetítő weboldalaként.
4. Sex.com (2010) 13 millió dollár
2013-ban 13 millió dollárért (3,6 milliárd forint) vásárolta meg a csődbe jutott Escom LLC-től a Clover Holdings Ltd a Sex.com-ot. A domain természetesen azóta is használatban van, azt pedig valószínűleg mindenki kitalálja, hogy milyen tartalom van a weboldalon.
3. Insure.com (2009) 16 millió dollár
A Quin Street 2009-ben jutott hozzá az Insure.com-hoz, miután az azt birtokló vállalat 16 millió dollárért (4,42 milliárd forint) eladta azt. Érdekesség, hogy eredetileg 1,6 millió dollárért vásárolta meg 2001-ben a ma már Life Quotes-nak nevezett vállalat a domaint, azaz 8 év alatt sikerült a tízszeresére feltornászniuk annak értékét.
2. PrivateJet.com (2012) 30 millió dollár
Készpénzben és részvényekkel fizetett a Nations nevű vállalat a PrivateJet.com-ért, méghozzá nem is keveset, 30 millió dollárt (8,28 milliárd forint). A 2012-es üzletben megszerzett weboldalon azóta egy összehasonlító oldal működik, ahol nem meglepő módon egyes utak árait hasonlíthatja össze az érdeklődő.
1. VacationRentals.com (2007) 35 millió dollár
A biztos piaci előny okán csapott le Brain Sharples, a HomeAway tulajdonosa a VacationRentals.com-ra, még 2007-ben. Sharples azt szerette volna elkerülni, hogy konkurense, az Expedia vásárolja meg a domaint, ezért nem kevesebb, mint 35 millió dollárt (9,67 milliárd forint) fizetett a címért. Ezzel a VacationRentals.com lett minden idők legdrágábban vásárolt domainje!
(A cikk eredetileg a Rendszergizda blogon jelent meg, a szerző saját írása.)