Október közepétől az Enterprise Multi Medikai Alkalmazás, vagyis az EMMA egészségügyi informatikai szoftver használatára tért át a Budaörsi Egészségügyi Központ. Az alkalmazás egységes platformot teremt a járóbeteg-ellátás, a foglalkozás-egészségügyi szolgáltatás, a háziorvosi ügyelet és – a közeljövőben – az egynapos sebészeti részleg számára. Ezek az egy épületben működő szakágak eddig más és más nyilvántartó programot használtak, mindegyik olyat, ami létrejöttekor korszerűnek számított, praktikusnak tűnt.
„Összekapcsolhatatlan számítógépes nyilvántartásokat örököltünk a múltból. Ez oda vezetett, hogy gyakran láthattunk betegeket nyomtatott papírokkal közlekedni a folyosó két oldala között, ami 2018-ban tarthatatlan állapot. Elsősorban ezért döntöttünk az informatikai beruházás mellett. A szükséges vezetékezés elvégzésére ráadásul lehetőséget teremtett az épületben zajló felújítás.”
– mondja Zsákai Zoltán, a rendelőt üzemeltető Jump Consulting igazgatója.
A rendszer telepítése, az adatmigráció szakfeladat, amit a fejlesztők határidőre elvégeztek. A szállító emellett ötfős adminisztrátori jelenlétet biztosított a bevezetést követő időszakban az esetleges hibák javítására, hogy véletlenül se legyen fennakadás.
„A felhasználói oldal együttműködése ugyanakkor legalább ilyen fontos. Több száz munkatársunknak, orvosoknak, asszisztenseknek kellett áttérni az általuk használt kevéssé korszerű, ám mégiscsak megszokott szoftverről az EMMA használatára. Az ő számukra a megelőző hetekben betanítást biztosítottunk. Ha a páciensek számára az átállás zökkenőmentes maradt, az az ő érdemük is, amiért szeretnék köszönetet mondani minden dolgozónknak”
– fogalmaz a rendelő üzemeltetésért felelős cég vezetője.
A fejlesztés célja a betegellátás színvonalának emelése. „Az egységes informatikai rendszer bevezetése hozzájárul az adminisztráció csökkenéséhez, a betegellátás gördülékenyebbé válásához. A labor előtti sor rövidülése máris érzékelhető, a beutalás ugyanis immár a számítógépes rendszeren keresztül történik, nem kell duplán adminisztrálni a vizsgált pácienst” – hívja fel a figyelmet Zsákai Zoltán.
Az EMMA további előnye, hogy lehetőséget ad a háziorvosoknak, hogy saját számítógépükről jelszó birtokában kívülről csatlakozzanak a rendszerhez, ahol belépve ki-ki látja saját betegeinek történetét, sőt beutalót is ki tud állítani az egyes szakrendelésekre. A rendszer távlatilag lehetőséget kínál az online időpontfoglalásra is a szakrendeléseken, ez a funkció várhatóan jövőre élesedik. A csatlakozás a háziorvosok számára önkéntes és ingyenes, a betanítást a budaörsi családorvosok közül többen is kérték, az ő pácienseik betegútja a jövőben egyszerűsödhet.
A számítógépes nyilvántartások kérdése egyben mindig adatkezelési és adatbiztonsági kérdés is. A nagy egészségügyi ellátó intézmények, kórházközpontok által is használt EMMA megfelel a Budaörsi Egészségügyi Központ nyár végén bevezetett szigorú adatvédelmi szabályzatának, garantálja, hogy a különösen érzékeny személyes adatnak minősülő egészségügyi adatok semmiképpen ne kerüljenek illetéktelen kezekbe. A szoftver ezenfelül egyszerűbbé teszi az ellátást végző orvosok számára az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) számára történő adatszolgáltatást is, ami 2017. november 1-je óta törvényi előírás.