|
Autó Fedélzeti Számítógép Építése
Szerző |
Üzenet |
ggg73
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 118
|
Nos, "megálmodtam" a dolgot, legalábbis azt, hogy melyik irányban fogok elindulni. Első körben infrakapuval fogok próbálkozni. Mivel a rendszerben úgy is lesz PIC, így az infra részét is a PIC-re fogom bízni. Egy rádiótechnikában találtam egy infrakapu kapcsolást, amiben szintén van PIC, így a hardver nagy részét onnét merítem majd.
g.
|
csüt. aug. 07, 2008 18:56 |
|
|
ggg73
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 118
|
Sziasztok!
Most eltávozom a városból, és net közelben sem leszek másfél hétig, (addig alszom párat az olvasottakra.. utána teljes gőzzel folytatom a projektet.
g.
|
csüt. júl. 17, 2008 10:36 |
|
|
ggg73
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 118
|
Genelec írta: A kaputelefonok "számlapja" is ilyen elven (mátrix) megy, mint fentebb a rajzon látható. Ott is működik stabilan, pedig ahány ember, annyi ujj. Akár a váltókar is lehet a jel útjában, ha van elég hely a kulisszában. Láttam már pár kaputelefont, de ezt most nem tudom melyik fajta lehet. Tudnál valami képet, vagy nevet mondani? Genelec írta: A legjobb viszont a váltón belüli megoldás lenne
Szerintem a Rally (WRC) autókon olyan lehet, de gondolj bele, ha én a motortérben sem vagyok hajlandó bűvészkedni, mit szólnék egy váltóhoz???
|
szer. júl. 16, 2008 21:20 |
|
|
ggg73
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 118
|
MotoHacker írta: A fénysorompó jó ötlet,de meg kell nézni,egyáltalán van-e esély megvalósítani. Csak akkor van erre lehetőség így,ha a kar felső illetve alsó helyzetei egy egyenesre illeszkednek!
Szerintem nem olyan kritikus ez a kérdés, ha a fenti, sematikus ábrát nézzük. Ugyanis arra gondoltam, hogy a váltókarra gyártanék egy kis "hosszabbítót" (ezt most nagyon átvitt értelemben) Valahogy úgy, hogy 4 irányban kis lapocskák lennének a karon, így nem a kar takarná ki a sorompó sugarát, hanem a kis lapocskák. (megnövelve ezzel a "téglalap méretét" (megpróbálok rajzolni valami ábrát.) És az is nagyon fontos, hogy csak a téglalap "szélét" kell "detektálni" Ha pl. a hátramanet nincs egy vonalban a 2-4 fokozatokkal (hátrébb van) nem baj. A sugarat úgy állítom be, hogy a kis lapocskák kitakarják 2-4 fokozatban, hátramenetben, ami hátrébb van, maga a kar fogja kitakarni, vagy más méretű lapocska lesz ott. (remélem érthetően írom...)
És akkor a magasság, és a rezgések. Szerintem minden a méretezésen múlik. Én úgy gondolom, (lehet rosszul, vagy nem tudom magam jól kifejezni) hogy egy (négy) lézersugárral egyszerűbb lenne. Képzeljük el, hogy Van 4 db "cérnavékony" sugár, amit CSAK meg kell szakítani. Két sebesség között, (a rosszabb esetben 1-3-5 között) azon a magasságon van kb 7-8 mm. Csak azt kell elérni, hogy ha a váltókart (+adapter) abba az irányba húzom beleérjen a sugárba....vagy nem?
|
szer. júl. 16, 2008 21:15 |
|
|
ggg73
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 118
|
watt írta: Egyébként még jó, hogy kétszer leírtam, hogy a váltónál fényképezz, ne a váltókarnál, mert ezekkel a képekkel nem sokra lehet menni. Értettem én, és úgy is indult a dolog. Valamiért azt gondoltam, hogy a motortéből lehet valamit látni, vagy benyúlni a fényképezőgéppel, és úgy, de esélytelen volt, ezért döntöttem, hogy vagy "felül", vagy nem lesz ilyenem. watt írta: Bármire lehet ragasztani mágnest, csak ragasztó kérdése. Azt majd akkor látod meg, hogy milyen könnyű pozícionálni az érzékelőket a kulisszákban, ha majd odaértél!
Ennyire nem akarok a falnak menni, és a magam feje után menni.... csak akkor kezdek bele a mágneses megoldásba ha látok rá esélyt. Olvasva a további hozzászólásokat inkább az optika felé hajlok.
Még egy gondolat, ami a REED mellett szól: kerékpár komputer. Sokat szereltem olyat anno (villán REED relé, küllőn mágnes), és nem kellett azt mm pontosan belőni, bár a "magasságra" érzékeny volt, és az is igaz, hogy ott "dinamikus" mozgás van.
g.
|
szer. júl. 16, 2008 20:51 |
|
|
Genelec
ezüst tag
Csatlakozott: kedd jan. 31, 2006 13:58 Hozzászólások: 52
|
A kaputelefonok "számlapja" is ilyen elven (mátrix) megy, mint fentebb a rajzon látható. Ott is működik stabilan, pedig ahány ember, annyi ujj. Akár a váltókar is lehet a jel útjában, ha van elég hely a kulisszában. Néha biztosan ki kell porolni, de nem annyira poros hely, hogy sűrűn gond legyen vele.
Egy 3x3-as mátrix pontosan megadja az összes pozíciót.
A legjobb viszont a váltón belüli megoldás lenne, de nem sokan vállalnák be a váltó buherálását, pedig nem nagy kunszt lenne beletenni néhány érzékelőt. Az elektronikus dízelek adagolában is benne van az elektronika, és stabilan működik.
|
szer. júl. 16, 2008 19:41 |
|
|
MotoHacker
gyémánt tag
Csatlakozott: pén. jan. 28, 2005 20:39 Hozzászólások: 3683 Tartózkodási hely: Bp
|
Mivel a kar minden helyzetben máshogyan "ferde" elég rurcsa szögekben kellene a mágneses érzékelőknek állni.
A mágneses érzékelő hártánya pont ez,hogy nem működik,csak ha nagyon pontosan előtte van a mágnes.
A fénysorompó jó ötlet,de meg kell nézni,egyáltalán van-e esély megvalósítani.
Csak akkor van erre lehetőség így,ha a kar felső illetve alsó helyzetei egy egyenesre illeszkednek!
Ha 2esben picit lejjebb,4esben feljebb rükiben meg nagyon lent van a kar, ez a három helyzet nem határoz meg egyenest,tehát ez a fajta sorompó nem képes érzékelni.
Figyelni kell még arra is,magasságban van-e elég hely? Ha az a gumiharang a helyén marad,egyáltalán van a karnak olyan része,ami megszakíthatja a fénysugarat,és még nem a bőrszoknya alatt mozog?
Oda ugyebár már nem lehet konzolokat meg mágneseket tenni!
Ha van is ilyen sík,ott meg a takaró elemeknek kell elég szélesnek "testesnek" lenni,hogy az utólagos cumó beférjen.
Nem véletlenül beszélt mindeki a motortérről,ha én csinálnám,eszembe nem jutna az utastérben küszködni vele.
Főleg,mivel a váltókar a motortest+váltó-hoz képest mozdul el kb normálisan.
A kasztnihoz képest éppen ott van, amerre az egész hajtáslánc mozdul.
(kicsit átgondolva a dolgot, belátható,egy autó nem egy szilárd tárgy,hanem több, egymáshoz képest sok irányban elmozduló rugalmasan rögzített darabból van)
|
szer. júl. 16, 2008 18:21 |
|
|
watt
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. nov. 01, 2006 14:00 Hozzászólások: 3559 Tartózkodási hely: Régi nick .watt Hozzászólások: 3402
|
Idézet: Ha az alsó rudazatra lehet ragasztani HALL elemet, akkor a váltókarra miért nem?
Bármire lehet ragasztani mágnest, csak ragasztó kérdése. Azt majd akkor látod meg, hogy milyen könnyű pozícionálni az érzékelőket a kulisszákban, ha majd odaértél!
Egyébként még jó, hogy kétszer leírtam, hogy a váltónál fényképezz, ne a váltókarnál, mert ezekkel a képekkel nem sokra lehet menni. Persze értem, hogy nem a motortérben akarsz érzékelőket elhelyezni...
|
szer. júl. 16, 2008 17:59 |
|
|
ggg73
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 118
|
Hy!
Fotóztam, és el is határoztam valamit. (bár tudom, hogy ez most úgy fog "hangozni", hogy megyek a saját fejem után, akkor meg miért kérdezek....)
Szóval ez a dolog nem "ér" annyit nekem, hogy a kocsi alá kelljen mennem, azaz "fent" szeretném megoldani a problémát.
watt írta: gondolom a Te autód is orrmotoros, és elsőkerék meghajtású Igen, ez stimmel. A fotók, http://kep.tar.hu/gsc73/50591577 (kb. azonos pozicíóból) méricskélés, és némi "gondolkodás" után arra jutottam, hogy szerintem meg lehet határozni a kulisszában is a poziciót. Az biztos, hogy nem mozog sokat a váltókar, de nem lötyög (nagyon), és minden pozicíó pontos. Az alábbi logikát nézve a képzeletbeli téglalapnak a csak a "szélén" kell meghatározni, hogy van-e optikai kitakarás vagy nincs. (nem a váltókar takarná ki a "sugarat", hanem egy kis lapocska pl.) Úgy mértem hogy ha kb. 10-12 cm-es távolságon belül max 1 cm szórással lehetne fókuszálni pl. infrát, akkor megoldható: Ebben a körben az infrakapu építése a kérdés, illetve a fókuszálás. Szimpatikus kapcsolás, de olvastam, hogy többeknek nem működött: Vajon jó ez a kapcsolás nekem? Ha nem infra lehet HALL: watt írta: Én úgy gondolom, hogy a karok végére erős neodimium mágnest ragasztva és megfelelő számú HALL elemet
Ha az alsó rudazatra lehet ragasztani HALL elemet, akkor a váltókarra miért nem?
Vagy marad még a lézerkapu, de az nem szimpi.....
g.
|
szer. júl. 16, 2008 15:24 |
|
|
watt
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. nov. 01, 2006 14:00 Hozzászólások: 3559 Tartózkodási hely: Régi nick .watt Hozzászólások: 3402
|
Ki kell önteni az érzékelőt. Hogy ez könnyű-e, azt nem tudom, nekem nem nehéz...
A motortérben gondoltam a váltó kallantyúira, gondolom elsőre is értetted!?
szerk:19:37
Közben megnéztem, hogy nálam hogy van megoldva a váltónál.
(gondolom a Te autód is orrmotoros, és elsőkerék meghajtású)
A váltókar két rudazatot mozgat.
A két rúd két tengelyt forgat el.
A két tengely egymáshoz képest 90° ban van.
A 6 sebesség(5+R) úgy realizálódik, hogy a karok a tengelyeiken elfordulnak, de tengely irányban nem mozdulnak el.
Én úgy gondolom, hogy a karok végére erős neodimium mágnest ragasztva és megfelelő számú HALL elemet használva relatív könnyen detektálhatnám a sebességeket. A HALL elemeket a karok íves mozgásának megfelelően egy hajlított hídra lehetne felrögzíteni, amiket állítani is lehetne, ha a híd pl. egy erős rúdból lenne és az érzékelőket tartó állvány a rudon futna, és hernyó csavarral lehetne rögzíteni.
A HALL-ok kivezetéseit kéne csak műgyantával kezelni.
szerintem...
|
kedd júl. 15, 2008 18:18 |
|
|
ggg73
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 118
|
watt írta: ggg73 Le tudod fényképezni a váltónál a rudazatot, és a karokat, amik a fokozatokat kapcsolják? Szerintem ott kéne keresgélni, mert némi induktív érzékelővel, esetleg HALL cellákkal meg lehetne oldani, mert ott legalább van hely. Igaz víz és egyébb mocsok is akad, de a műgyanta sokat segíthet ezen.
Igen, tudok fotózni, holnapra, vagy legkésőbb holnaputánra fel tudom tenni! Műgyantáról olvasgattam korábban, könnyű használni? (olvasva könnyűnek tűnt..
|
kedd júl. 15, 2008 15:30 |
|
|
MotoHacker
gyémánt tag
Csatlakozott: pén. jan. 28, 2005 20:39 Hozzászólások: 3683 Tartózkodási hely: Bp
|
Létezett ilyen gyári autóban,(valami japó csoda)fejből meg nem mondom mi.
Ott is úgy volt megvalósítva, hogy nem adott helyzetben zártak az érintkezők,(mert az reménytelen),hanem az üresből az adott sebesség irányában X távolságot megtéve bontottak.
Gyakorlatilag ez úgy volt megvalósítva, hogy egy több csúszólamellás szerkezetet piszkált a váltorudazaton lévő tüske.
Így amikor pl 3as irányába "előretolok",akkor adott mennyiségű mozgatás után a 3as-t jelző kapcsoló elbontott, mert a tüske adott mozgatás után beakadva a 3as lemallájába eléggé előretolta azt ehhez.
Addigra a kar vagy bent maradt a 3asban,tehát megvolt a "3" kijelzésünk vagy visszaugrott legalább "kb az üresbe",így a lamellát is felszabadította,amit a rugója visszahúzott.
Ha más irányba kezdtem mozgatni,akkor másik érintkezőt bontott(másik lamellába akadt be) ,a rudazat elfordulásától függően.
Ez egy gyári megoldás, na aki kb kisipari műhelyszinten van, az biztosan utánuk tudja csinálni.
|
kedd júl. 15, 2008 14:52 |
|
|
watt
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. nov. 01, 2006 14:00 Hozzászólások: 3559 Tartózkodási hely: Régi nick .watt Hozzászólások: 3402
|
ggg73
Le tudod fényképezni a váltónál a rudazatot, és a karokat, amik a fokozatokat kapcsolják? Szerintem ott kéne keresgélni, mert némi induktív érzékelővel, esetleg HALL cellákkal meg lehetne oldani, mert ott legalább van hely. Igaz víz és egyébb mocsok is akad, de a műgyanta sokat segíthet ezen.
|
kedd júl. 15, 2008 14:27 |
|
|
snapscan
platina tag
Csatlakozott: szomb. jan. 01, 2005 11:21 Hozzászólások: 857
|
Gafly írta: > Vajon csinált már valaki ilyet a gyakorlatban? Abban nem vagyok biztos, de onjelolt eszoszto az van
Gyakorlatban anno próbáltam a váltókarral ilyet. Szopás, belőhetetlen.
Gyakorlatban tettem a féltengelyre érzékelőt, de más célból. Semmi nyűgös nincs benne. Az valós km kijelzésre készült a nagyobb kerekek miatt. Tanítható volt, bár fix keréknyomással dolgozott, tehát annyira nem volt valós, de az órához képest sokkal pontosabb volt.
|
kedd júl. 15, 2008 14:09 |
|
|
snapscan
platina tag
Csatlakozott: szomb. jan. 01, 2005 11:21 Hozzászólások: 857
|
MotoHacker írta: Snapscan ne hülyülj már meg te is légyszives!Álló helyzetben mit ír ki a cucc? Betehetem akárhova kinyomott kuplunggal amíg az autó nem mozog,semmit nem fog tudni kiírni.
Nyilván ilyenkor üreset fog kiírni. Majd ha elindulsz, kiírja a megfelelő pozíciót. Mi ebben olyan nagy gond? A legtöbb vezető kuplungol, beteszi sebességbe és indul. De lehet rosszul gondolkodom és vannak olyanok, akiknek fixa ideáljuk kinyomott kuplunggal pörgetni a kocsit. Nekik ajánlom a másik megoldást.. Ehh..
|
kedd júl. 15, 2008 14:03 |
|
|
Gafly
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 2670
|
> Vajon csinált már valaki ilyet a gyakorlatban?
Abban nem vagyok biztos, de onjelolt eszoszto az van
|
kedd júl. 15, 2008 13:35 |
|
|
ggg73
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 118
|
MotoHacker írta: Lehet a kulisszára is építeni,de az tipustól függően még nehezebb... Minél nehezebb? Féltengelyre érzékelőt rakni? Vagy a rudazatra? Itt legalább tisztaság van. MotoHacker írta: ...mert sok (egyébként méregdrága) autóban már újonan 2centit "lötyög" lazán,és a motor járásával finoman rezonál a kar a kasztnihoz képest......
Hát pontosan ezért feszegetem a témát, mert mechanikai szempontból érzem a problémát, de mivel inkább (egy kicsit) elektronikában vagyok jártasabb, elképzeléseim közül nem tudom melyik lenne életképes.
Vajon csinált már valaki ilyet a gyakorlatban?
g.
|
kedd júl. 15, 2008 12:51 |
|
|
MotoHacker
gyémánt tag
Csatlakozott: pén. jan. 28, 2005 20:39 Hozzászólások: 3683 Tartózkodási hely: Bp
|
Lehet a kulisszára is építeni,de az tipustól függően még nehezebb,mert sok (egyébként méregdrága) autóban már újonan 2centit "lötyög" lazán,és a motor járásával finoman rezonál a kar a kasztnihoz képest.
(mivel a motorral együtt a gumibakokon fekvő váltóhoz kapcsolódik,az pedig a kasztnihoz képes mozog!)
Snapscan ne hülyülj már meg te is légyszives!Álló helyzetben mit ír ki a cucc? Betehetem akárhova kinyomott kuplunggal amíg az autó nem mozog,semmit nem fog tudni kiírni.
Oké,tudjon ürest kiírni,de azt mikor írja ki? Gurulás közben sosem tesszük ki üresbe,akkor mi értelme?
|
kedd júl. 15, 2008 12:04 |
|
|
ggg73
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 118
|
MotoHacker írta: De ismét írom nagyon nem mindegy mihez kell!! Semmiféle vezérlést, és atombombát sem akarok én rákötni, csak úgy kijelezni hogy hányasban vagyunk....... mert az jó nekem.... MotoHacker írta: Mivel a váltóból kijövő tengely mozog és forog is.........
Én naívan arra gondoltam (lehet hogy rosszul fogalmaztam?), hogy az utastérben lévő váltókar (amit fogdosok, ha váltok), alsó felére, (ami a váltózsák (váltószoknya) alatt van) készítenék valamiféle helyzet meghatározó kütyüt.....
|
kedd júl. 15, 2008 11:12 |
|
|
snapscan
platina tag
Csatlakozott: szomb. jan. 01, 2005 11:21 Hozzászólások: 857
|
MotoHacker írta: Ez az elrendezés álló helyzetben semmit nem jelez ki De. MotoHacker írta: mivel menet közben riktán vagyunk üresben,ilyet,hogy "üres" kijelezni pl nem is tudhat.
De.
|
kedd júl. 15, 2008 8:56 |
|
|
MotoHacker
gyémánt tag
Csatlakozott: pén. jan. 28, 2005 20:39 Hozzászólások: 3683 Tartózkodási hely: Bp
|
Ha elektronikus az autóban a fordulatszám és a sebességmérő,akkor van ennek értelme.
Ez az elrendezés álló helyzetben semmit nem jelez ki, mivel menet közben riktán vagyunk üresben,ilyet,hogy "üres" kijelezni pl nem is tudhat.
De ismét írom nagyon nem mindegy mihez kell!!
A váltó rudazatához nem lehet olyan simán reed reléket tenni,mert ott miliméteren belül kell a mágnesnek lenni.
Mivel a váltóból kijövő tengely mozog és forog is,elképeztően nehéz a motortérben olyan fix konzolokat kialakítani,amik a rezonancia és minden más ellenére megbízhatóan megtartják a reed reléket.
Másfelől a rudazat,ha még nagyon jó,és a váltó sincs szétkopva,van esély hogy a kart sebességbe kapcoslva és elengedve megbízhetóen kapcsoljon a reed relé.
De,ha épphogycsak nekitámaszkodom a karnak (ráteszem a kezem) a váltó marad sebességben,de a reed az el fog bontani,mert a rudazat egy picit megmozdul.
Az optikai jeladó ugyanezért felejtős,nomeg iparszerű profizmust kívánna úgy "beburkolni",hogy ne koszolódjanak el az optikai kapuk egy piszkos,poros,saras,stb motortérben.
|
kedd júl. 15, 2008 7:51 |
|
|
snapscan
platina tag
Csatlakozott: szomb. jan. 01, 2005 11:21 Hozzászólások: 857
|
watt írta: Mit lehet kivédeni szoftból? Ha ki van nyomva a kuplung, akkor soha nem tudja meg a szoft, hogy hova kapcsoltam közben. Ez ténykérdés. Az hogy ez számít e valamit, főleg ha csak kijelzésre van szánva a dolog, az egy másik kérdés. Kicsit körültekintőbben kell bánni a "szoftver megoldja" típusú elszólásokkal szerintem!
Azt hiszem én itt kiszállok. Mert: ha kinyomod a kuplungot akkor megváltozik az addigi motor és a kerék fordulatszámaránya, amit egy negyed fordulat alatt(!) lehet érzékelni. Ha ez két érzékelt jel között (mindkét szenzornál mérve) annyira eltér, hogy nem illesztehető be az addigi sebességbe és a mellette levőkbe sem egyértelműen, akkor mozgás történt a kuplungnál. Amíg nincs újra egyértelműen értékelhető jel, addig választhatóan vagy az előző sebességfokozatot mutatja, vagy egyszerűen egy 0-t, hogy jelezze, számára még nincs egyértelmű váltóállás. Természetesen utóbbit némi időbeli késéssel, hogy kicsit intelligens legyen. Minimális ugrálás előfordulhat, de ez nem a kinyomott kuplungnál fog előfordulni, mert ott annyira eltérnek a fordulatok, hogy egyértelműen meghatározható. Megoldható, csak gondolkodni kell hozzá. Ráadásul nem atombomba lesz róla indítva. Mint említettem, láttam működés közben videót róla, nagyon jól működik..
Tietek a pálya.
|
kedd júl. 15, 2008 7:21 |
|
|
watt
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. nov. 01, 2006 14:00 Hozzászólások: 3559 Tartózkodási hely: Régi nick .watt Hozzászólások: 3402
|
snapscan írta: watt írta: 1. Igaza van MH-nak! Mert okés, hogy kivéded, de közben ha sebességet váltasz, csak akkor képes azonosítani a sebességet, ha kiengedted. Végül is ez nem akkora baj, de mindenképpen létező átmeneti bug. Amit szoftból szintén elég jól ki lehet védeni.. Egyébként ennek a megoldásáról láttam videót, valóban néha 1-1 pillanatra elveszti a pozíciót és eggyel más értéket mutat, de az a szoft túl gyorsan mért, szvsz lassabb ciklusidővel kiszűrhető. De nem hiszem, hogy egetverő probléma a HW egyszerűségéhez képest.
Mit lehet kivédeni szoftból? Ha ki van nyomva a kuplung, akkor soha nem tudja meg a szoft, hogy hova kapcsoltam közben. Ez ténykérdés. Az hogy ez számít e valamit, főleg ha csak kijelzésre van szánva a dolog, az egy másik kérdés. Kicsit körültekintőbben kell bánni a "szoftver megoldja" típusú elszólásokkal szerintem!
|
kedd júl. 15, 2008 4:43 |
|
|
ggg73
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 118
|
Ebben a fázisban (tervezés) csak egy kérdésem maradt: tudnál ajánlani irodalmat, esetleg boltot érzékelővel kapcsolatban?
|
hétf. júl. 14, 2008 21:26 |
|
|
snapscan
platina tag
Csatlakozott: szomb. jan. 01, 2005 11:21 Hozzászólások: 857
|
ggg73 írta: - A fordulatszámot gondolom ki lehet csatolni a fordulatszám mérőből. OK. - nincs ABS, sebmérő sprálos, hogyan lehetne kinyerni a kerékfordulatot? (bár pont az lett volna a cél, hogy a műszeregységet ne kelljen megbontani.)
A gyári érzékelőről levenni talán a legegyszerűbb. De tehetsz saját érzékelőt is, ekkor semmiféle elektromos kapcsolat nem lesz a saját elektronikád és a gyári között (én így tennék).
Kerék fordulatot elöl a féltengelyről tudsz levenni. Én olyan 4 jel/fordulattal dolgoznék (célszerűen kettővel osztható legyen a szoft miatt), és az egyszerűség kedvéért induktívval oldanám meg, hogy ne kelljen apró mágneseket beszerezni.
Műszert semmiképp nem kell hozzá megbontani.
|
hétf. júl. 14, 2008 21:03 |
|
|
ggg73
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 118
|
snapscan írta: ggg73 írta: Ezt olvasva számomra egyszerűbb a váltókar 6 poziciójához belőni 1-1 reed relét mágnessel, vagy még elegánsabb az optikai kapu alkalmazása
Próbáltad? Vért fogsz izzadni, mire belövöd, de ha van rá pár napod:)
Ebben teljesen igazad van, mint írtam nem próbáltam.....
- A fordulatszámot gondolom ki lehet csatolni a fordulatszám mérőből. OK.
- nincs ABS, sebmérő sprálos, hogyan lehetne kinyerni a kerékfordulatot? (bár pont az lett volna a cél, hogy a műszeregységet ne kelljen megbontani.)
g.
|
hétf. júl. 14, 2008 20:41 |
|
|
snapscan
platina tag
Csatlakozott: szomb. jan. 01, 2005 11:21 Hozzászólások: 857
|
Egyébként nem akarok vitázni, a kérdező úgy csinálja természetesen, ahogy akarja, de véleményem szerint egyszerűbb és nagyszerűbb az általam vázolt mód. Ill. inkább úgy fogalmazom, hogy én így csinálnám..
|
hétf. júl. 14, 2008 20:04 |
|
|
snapscan
platina tag
Csatlakozott: szomb. jan. 01, 2005 11:21 Hozzászólások: 857
|
ggg73 írta: Ezt olvasva számomra egyszerűbb a váltókar 6 poziciójához belőni 1-1 reed relét mágnessel, vagy még elegánsabb az optikai kapu alkalmazása
Próbáltad? Vért fogsz izzadni, mire belövöd, de ha van rá pár napod:)
|
hétf. júl. 14, 2008 19:59 |
|
|
snapscan
platina tag
Csatlakozott: szomb. jan. 01, 2005 11:21 Hozzászólások: 857
|
watt írta: 1. Igaza van MH-nak! Mert okés, hogy kivéded, de közben ha sebességet váltasz, csak akkor képes azonosítani a sebességet, ha kiengedted. Végül is ez nem akkora baj, de mindenképpen létező átmeneti bug.
Amit szoftból szintén elég jól ki lehet védeni..
Egyébként ennek a megoldásáról láttam videót, valóban néha 1-1 pillanatra elveszti a pozíciót és eggyel más értéket mutat, de az a szoft túl gyorsan mért, szvsz lassabb ciklusidővel kiszűrhető.
De nem hiszem, hogy egetverő probléma a HW egyszerűségéhez képest.
|
hétf. júl. 14, 2008 19:57 |
|
|
ggg73
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 118
|
snapscan írta: 2. Egy induktív vagy hall érzékelő bárhol elfér a minimál méretű mágnessel vagy fémdarabbal együtt. Egyszerűbb és olcsóbb, mint belőni a sebváltókar összes pozíciójához egy-egy érzékelőt.
Ezt olvasva számomra egyszerűbb a váltókar 6 poziciójához belőni 1-1 reed relét mágnessel, vagy még elegánsabb az optikai kapu alkalmazása, és az SW-ben pár logikai feltétel és meg is van az eredmény. Mivel a gyakorlatban még nem építettem sem reed relés érzékelőt, sem infra kaput, azért tettem fel a kérdést. Lehet hogy van más megoldás is a 6 pozició detektálására.......
g.
szerk: A szándékom csak annyi, hogy kijelezzem az aktuális sebességfokozatot. Azt nem értem, hogy miért nem fogja minden pozicióban egyértelműen megadni, ha pl. odarakok 6 db. reed relét?
A holtjáték problémás lehet..... ezért is kérdeztem...
|
hétf. júl. 14, 2008 19:49 |
|
|
MotoHacker
gyémánt tag
Csatlakozott: pén. jan. 28, 2005 20:39 Hozzászólások: 3683 Tartózkodási hely: Bp
|
Nem tudjuk mi a kérdező szándéka. A váltókar állása ebből menet közben ugyan kiderül,de nem minden helyzetben.
Ez lehet zavaró és lehet veszélyes, az elektronika céljától függően.
Bekötni két kanócot mindeképp egyszerűbb (létező jeladók) mint a váltó nagy holtjátékú kapcsolótengelyére mindeféle mágneses akármit szerelni.
Ha viszont már jeladókat szerelünk, inkább a váltóra szereljük, mint a kerékfelfüggesztésre, motor testére.
Meg lehet oldani azt is, de nem érdemes vele csak emiatt erőlködni.
|
hétf. júl. 14, 2008 19:39 |
|
|
watt
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. nov. 01, 2006 14:00 Hozzászólások: 3559 Tartózkodási hely: Régi nick .watt Hozzászólások: 3402
|
1. Igaza van MH-nak! Mert okés, hogy kivéded, de közben ha sebességet váltasz, csak akkor képes azonosítani a sebességet, ha kiengedted. Végül is ez nem akkora baj, de mindenképpen létező átmeneti bug.
|
hétf. júl. 14, 2008 19:07 |
|
|
snapscan
platina tag
Csatlakozott: szomb. jan. 01, 2005 11:21 Hozzászólások: 857
|
MotoHacker írta: 1. Kinyomott kuplunggal gurulva értelmetlenségeket fog érzékrelni. 2. Csak akkor érdemes evvel a variációval foglalkozni, ha jeladók adottak,tehát ABS-es vagy elektronikus kilóméterórás az autó (kerékérzékelő) illetve a gyújtás is valami elektronikus, így van fordulat jel.
2. Egy induktív vagy hall érzékelő bárhol elfér a minimál méretű mágnessel vagy fémdarabbal együtt. Egyszerűbb és olcsóbb, mint belőni a sebváltókar összes pozíciójához egy-egy érzékelőt.
1. Kinyomott kuplung ellen szoftverből lehet védekezni.
|
hétf. júl. 14, 2008 16:30 |
|
|
MotoHacker
gyémánt tag
Csatlakozott: pén. jan. 28, 2005 20:39 Hozzászólások: 3683 Tartózkodási hely: Bp
|
1. Kinyomott kuplunggal gurulva értelmetlenségeket fog érzékrelni.
2. Csak akkor érdemes evvel a variációval foglalkozni, ha jeladók adottak,tehát ABS-es vagy elektronikus kilóméterórás az autó (kerékérzékelő) illetve a gyújtás is valami elektronikus, így van fordulat jel.
|
hétf. júl. 14, 2008 16:17 |
|
|
watt
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. nov. 01, 2006 14:00 Hozzászólások: 3559 Tartózkodási hely: Régi nick .watt Hozzászólások: 3402
|
Idézet: Én meg a motor és a kerék fordulatszámát nézném és a szoftver pedig megpróbálná kitalálni melyik sebesség fokozatban van.
Jó ötlet, bár nem gondoltam át, lehet, hogy működhet.
|
hétf. júl. 14, 2008 15:37 |
|
|
snapscan
platina tag
Csatlakozott: szomb. jan. 01, 2005 11:21 Hozzászólások: 857
|
watt írta: Én a váltón lévő karoknál keresgélnék, induktív, vagy mágneses érzékelőkkel.
Én meg a motor és a kerék fordulatszámát nézném és a szoftver pedig megpróbálná kitalálni melyik sebesség fokozatban van. Nyilván tanítani kéne kicsit az elején. Mintha valahol találkoztam is volna konkrét megoldással a neten régebben..
A hátramenetet meg gyárilag is megoldották ugye a tolatólámpa miatt, csak le kell szedni a jelet.
|
hétf. júl. 14, 2008 15:19 |
|
|
ggg73
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 118
|
watt írta: Én a váltón lévő karoknál keresgélnék, induktív, vagy mágneses érzékelőkkel.
Tehát inkább a Reed-relére szavazol?
|
hétf. júl. 14, 2008 15:16 |
|
|
watt
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. nov. 01, 2006 14:00 Hozzászólások: 3559 Tartózkodási hely: Régi nick .watt Hozzászólások: 3402
|
Én a váltón lévő karoknál keresgélnék, induktív, vagy mágneses érzékelőkkel.
|
hétf. júl. 14, 2008 14:43 |
|
|
ggg73
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 118
|
watt írta: Azt nem írtad, hogy melyik pozíciót akarod érzékelni? Az meg más kérdés, hogy ha a kar üresbenl áll, attól még lehet sebességben a váltó. Így indítózni nagyon veszélyes lehet, ha ezt akarod esetleg...
Mindegyiket. n-1-2-3-4-5-r. Ki is szeretném jeleztetni, (7 szegmens LED) hogy hányasban van az autó. (nem lesz semmilyen korlátozás indítózással kapcsolatban.) Lesz más kijelzéshez LCD is, de az másik ügy. Itt a "hogyan érzékeljem a váltókar helyzetét" a fő kérdés.
g.
|
hétf. júl. 14, 2008 13:08 |
|
|
watt
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. nov. 01, 2006 14:00 Hozzászólások: 3559 Tartózkodási hely: Régi nick .watt Hozzászólások: 3402
|
Azt nem írtad, hogy melyik pozíciót akarod érzékelni? Az meg más kérdés, hogy ha a kar üresbenl áll, attól még lehet sebességben a váltó. Így indítózni nagyon veszélyes lehet, ha ezt akarod esetleg...
|
hétf. júl. 14, 2008 12:08 |
|
|
ggg73
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 118
|
Sziasztok!
Fedélzeti "számítógépet" építek autóba. A projekt egyik része, hogy érzékeli a rendszer, hogy a sebváltó karja hol van. Hogyan lehetne egyszerűen megoldani az érzékelést? (HW rész, SW nem gond!)
Eslő körben valami optikai (pl infra) érzékelésre gondoltam, aztán meg reed relé+mágnes kombinációra.
Mit ajánlotok?
g.
(kiváncsi vagyok)
|
hétf. júl. 14, 2008 11:34 |
|
|
Ros-Co.
a fórum lelke
Csatlakozott: hétf. nov. 08, 2004 20:03 Hozzászólások: 6046 Tartózkodási hely: Bp.
|
A megasquirt tök jó, csak miért ezt az elkefélt motorola proccot használja?
Van AVR-es változat is, de az meg nem hozzáférhető forrású. Szóval valamilyen olyan megoldás lenne jó, ahol azért valamilyen szinten bele lehessen nyúlni a konfigurációba, hiszen rengeteg autó féle van.
|
szomb. szept. 09, 2006 14:04 |
|
|
HiEnd
arany tag
Csatlakozott: szomb. jún. 24, 2006 14:08 Hozzászólások: 150
|
Jól kivagytok
Hajj rá.
|
pén. szept. 08, 2006 10:21 |
|
|
siraly12
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 363
|
Nagyon kihalt a téma, hát senki más nem épít itt fedcomp-ot?
|
szer. szept. 06, 2006 18:47 |
|
|
.watt
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 3333 Tartózkodási hely: Új nick-em watt (pont nélkül)
|
Nem rossz! Érdemes olvasgatni!
|
hétf. szept. 04, 2006 5:29 |
|
|
siraly12
arany tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 363
|
Szaisztok.
Nem tudom említette-e már valaki ezt a linket: http://www.megasquirt.info/
Ez egy komplett cucc, és nagyon sokféle kocsihoz jó. Egy ideje már nézegetem, és egyre jobban tetszik. Ha sikerül, akkor talán még meg is építem.
|
vas. szept. 03, 2006 21:34 |
|
|
bubu256
ezüst tag
Csatlakozott: szomb. dec. 24, 2005 17:35 Hozzászólások: 39 Tartózkodási hely: Gyula
|
segítséget kérnék
Kösz !
Utánanézek.
|
vas. szept. 03, 2006 20:42 |
|
|
.watt
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 3333 Tartózkodási hely: Új nick-em watt (pont nélkül)
|
Konkrétan nem ismerem ennyire az autókat, de szerintem kellene néhány vezeték is(gyári). Kérdés, hogy a box egyforma-e a két kivitelben? Nem ismersz PEUGEOT klubbot? Ott biztosan tudnának segíteni! Aztán a bontós is sokat tudna mondani..
|
vas. szept. 03, 2006 20:04 |
|
|
bubu256
ezüst tag
Csatlakozott: szomb. dec. 24, 2005 17:35 Hozzászólások: 39 Tartózkodási hely: Gyula
|
segítséget kérnék
PEUGEOT 806 2.0 SR TURBÓ
Igen van olyan amibe benne van.
Ez egy külön elektronika ?
Mi kell még hozzá ?
|
vas. szept. 03, 2006 19:59 |
|
|
.watt
gyémánt tag
Csatlakozott: szer. márc. 24, 2004 13:43 Hozzászólások: 3333 Tartózkodási hely: Új nick-em watt (pont nélkül)
|
Ha a Te tipusodhoz gyártottak extraként és csak a Tiedből hiányzik, akkor igen. Ha más autóból gondoltad, akkor elvileg talán, gyakorlatilag nem.
|
vas. szept. 03, 2006 19:50 |
|
|
Ki van itt |
Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 35 vendég |
|
Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban. Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban. Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban. Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
|
|
|