Connect with us

technokrata

F1 2010 gyorstalpaló

Garázs

F1 2010 gyorstalpaló

Új csapatok, átalakultak, pilótakeringő, szabályváltozások, pontrendszer – rövid áttekintés, segítség az eligazodáshoz.

A 2010-es Forma-1-es világbajnoki szezonban 19 nagydíjon 12 csapat 24 pilótája harcol a pontokért, az egyéni és konstruktőri címért. A legfőbb változás, hogy 16 év után ismét üzemanyag-felvétel nélkül kell teljesíteni egy minimum 300 km-es versenyt, azaz vasárnaponként telitankos rajt van az ugyancsak átgondolt szombati időmérőt követően.

A nagyobb tartály miatt (is) hosszabbak az autók (kb. 4800-5050 mm hosszúak 950 mm magasság és 1800 mm szélesség mellett). És nehezebbek, 605 helyett legalább 620 kg-osak (leintést követően emberestül, kenőanyagostul, kamerástul). A motor továbbra is 2.4-es V8-as, az engedélyezett maximális percenkénti fordulatszám 18 ezer.

A csapatok megegyeztek abban, hogy idén egyikük sem használ KERS-et (mozgási energia-visszanyerő rendszert). A Bridgestone gumik mostantól elöl keskenyebbek a hátsóknál (245-270 mm) a jobb stabilitásért, egy versenyhétvégén 11 szettet használhatnak föl (spórolás, taktika). Az időmérőn a Q3-ba jutottak az edzésen utoljára használt abronccsal kell, hogy elrajtoljanak. Négyféle keménységű keverékből egy versenyen kettő használható, plusz az intermediate vagy az esőgumi. A felnifedők használata tilos.

Az időmérő háromrészes maradt, az első szakasz 20 perces, heten esnek ki. A második negyedórás, és ismét heten búcsúznak. A Q3 10 perces. Az üzemanyag-mennyiséggel nincs mit sakkozni. Szezonközben versenypályán tesztelés nincs. A 19 futamra 8 motort kell beosztani, a csere 10 rajthelyes büntetésbe kerül.

2010-től már nem az első 8 (sőt 6, mint picivel még régebben), hanem a legjobb 10 versenyző kap pontot. A cél az volt, hogy kapacitálják a résztvevőket a győzelemre, hiszen a nyertes 7-tel több pontot kap a másodiknál. Az új szabályozás szerint ebben a leosztásban pontozzák a top 10-et: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1.

Három csapat maradt változatlan: a Red Bull Racing Vettellel és Webberrel, a Toro Rosso Buemivel és Alguersuarival, a Force India Sutillal és Liuzzival.

A címvédő Button a Brawn-tündérmese után a McLarennél folytatja. Volt csapattársa, Barrichello a Williamshez igazolt. Alonso a Renault-t Ferrarira cserélte, ahonnan Räikkönen a WRC-be távozott ralizni. Kubica a BMW kivonulása után Renault-pilóta lett, kollégája az újonc Petrov. A másik tavalyi Heidfeldnek tesztmelóval szúrták ki a szemét a Mercedesnél, a Force India-, majd Ferrari-sofőr Fisichellának a Ferrarinál.

Hároméves vakációból visszatér a 41 éves Michael Schumacher, a hétszeres világbajnok német csapattársa a Brawnból lett, Ross Brawn-dirigálta Mercedesnél az exwilliamses honfitárs, Nico Rosberg.

Három újonc csapat van. Az egyik az 1994 után a cirkuszba visszatérő Lotus Racing Cosworth-motorral és két tapasztalt versenyzővel, Trullival a Toyotától és Kovalainennel a McLarentől. A másik a Campos Metából lett Hispania Racing Team (HRT) szintén Cosworth-motorral, a legendás Ayrton Senna unokaöccsével, a brazil Bruno Sennával és az indiai Chandhokkal. A harmadik pedig a Virgin Racing ugyancsak Cosworth-motorral, a volánnál az extoyotás Glock, illetve a brazil di Grassi.

A BMW Sauber csak névben és talán már csupán ideig-óráig BMW, a motor a Ferraritól származik, a két pilóta De la Rosa és Kobajasi.

Bahreinben öt abszolút újonc debütál: Chandhok, Di Grassi, Hülkenberg, Petrov és Senna. Ketten első teljes szezonjukra készülnek: Kobajasi és Alguersuari.

Csapat
Rajtszám Pilóta Rajtszám Pilóta
McLaren 1 Button 2 Hamilton
Mercedes 3 Schumacher 4 Rosberg
Red Bull 5 Vettel 6 Webber
Ferrari 7 Massa 8 Alonso
Williams 9 Barrichello 10 Hülkenberg
Renault 11 Kubica 12 Petrov
Force India 14 Sutil 15 Liuzzi
Toro Rosso 16 Buemi 17 Alguersuari
Lotus 18 Trulli 19 Kovalainen
Hispania 20 Chandhok 21 Senna
Sauber 22 De la Rosa 23 Kobajasi
Virgin 24 Glock 25 Di Grassi

Tizenharmadik csapat is lett volna, a US F1 azonban visszalépett. A pályázó szerb Stefan GP a kanadai világbajnok Jaques Villeneuve-vel a soraiban nem kapott engedélyt.

A szezon 19 futamból áll, a Magyar Nagydíjat augusztus 1-jén rendezik.

Tovább

Kapcsolódó cikkek


Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés