Connect with us

technokrata

Döcög az ország

Garázs

Döcög az ország

Egyre rosszabb állapotban a magyar úthálózat
Kátyúzunk, tömjük a lyukakat, s néha jut pénz a teljes felújításra is. Az autós pedig csak zötykölődik, s költi a pénzt a drága futómű- és felnijavításra.

Nem túlzok, ha azt mondom: most olyan rossz állapotban vannak a magyarországi utak, mint 8-10 évvel ezelőtt. Akkor éppen a nagy munkálatok előtt voltunk, azaz nem indultak be a milliárdos rekonstrukciós programok, a 30 ezer kilométernyi közúthálózat állapotára a siralmas jelző illett a legjobban. A szakemberek nem vártak csodát a beinduló beruházásoktól – amelyek keretében a leglátványosabb korszerűsítési programokat a fővárosban végezték, de új burkolatot kapott tucatnyi első és másodrendű vidéki út is -, hiszen azt mindenki tudta: ilyen felújítási sebesség mellett 70 évnél is több eltelne az országos hálózat komplett megújulásáig.

A beruházások körül sok minden nem stimmelt. Egyrészt bitang drágán készültek a burkolatok. S most nem az autópályákról beszélünk – ahol kétmilliárd forint/km-es ár is kijött bizonyos szakaszokon -, hanem az egyszerű utak javításairól. Az önkormányzatok eleve a legdrágább, tűzoltásszerű kátyúzásra pazarolták a pénzt, hiszen ezzel lehetett gyorsan és látványosan javítani az utak minőségén. Igen ám, de a másik oldalon ott van az élettartam kérdése, ami a kátyúzással nem lesz hosszabb, sőt: a toldozás-foltozás azzal jár, hogy egy nagyobb kiterjedésű útfelület már szinte csak könnyen tönkremenő tömésből áll. Az igazi megoldás az alapoktól való újjáépítés lett volna (ennek költsége tereptől függően nagyjából 80-220 millió forint kilométerenként), de ezt a legritkább esetben kérték a megrendelők. E helyett jöhetett a kevésbé húsba vágó költségű, a kátyúzásnál jobb minőséget adó teljes felületcsere, ami azt jelenti, hogy lemarják a felső részt, és néhány centis új szőnyeggel borítják az útpályát – járdától járdáig. Elméletben ez évekig jó, a gyakorlat viszont azt mutatja: akár egy kemény telet követően kikandikálhat az aszfalt alól a régi kockakő vagy a repedezett alsó réteg.

Kátyúkár: fotó és tanúk

Ha kátyú teszi tönkre az autó valamelyik alkatrészét, van mód a kártérítésre. A közút kezelője tartozik felelősséggel az úthibákért. A helyszínt és az autóban keletkező sérülést fotózzuk le, az sem rossz, ha szerzünk tanukat. Arra is érdemes figyelni, hogy milyen úthibára figyelmeztető és sebességkorlátozó tábla van az úton: aki a figyelmeztetések ellenére túl nagy sebességgel hajt, elbúcsúzhat az „ingyen javítástól”. A kárbejelentéskor alaposan nézessük meg az autót: nemcsak a gumi vagy a felni, szinte mindig a futómű is sérül. Budapesten a fő- és tömegközekedési utak többségénél a Fővárosi Közterület Fenntartó áll helyt (Telefonszám: 06 40/353-353, weboldal: www.fkf.hu), egyéb utaknál (vidéken is) a helyi önkormányzatot kell felkeresni. A legtöbb városon kívüli szakaszért a Magyar Közút Nonprofit Zrt. felel (telefonszám: 06 1/336-24-00, weboldal: internet.kozut.hu). Az autópályás úthibák okozta kárt az Állami Autópálya Kezelőnek (Telefonszám: 06 40/40-50-60, weboldal: www.aak.hu) kell bejelenteni.

Az idei tél igen látványos nyomot hagyott az utakban. Budapesten: a Fővárosi Közterület Fenntartó számításai szerint 2010 első két hónapjában annyi kátyút regisztráltak, mint tavaly egész évben. Ehhez hasonlóan nyilatkozott több megyei közútkezelő illetékese is. Ez az információ valójában sokkal többről szól, mint kátyúkról: kérdem én, vajon ha az elmúlt 8-10 évben folyamatosan dolgoztak a brigádok a pesti utak rekonstrukcióján, rengeteg pénzt áldoztak az önkormányzatok a korszerűsítésre, mi a magyarázat a rengeteg kátyúra? Egy valami: a felújítások rossz minőségben készültek. Nem kell sokat keresgélni, elég egy kört tenni a Hungária Körúton belüli néhány, az utóbbi 8 évben átadott szakaszon: Bartók Béla út (XI. kerület), Gyorsforgalmi út (Reptérre vezető), Dózsa György út (VII. kerület), Veres Péter út (XVI. kerület). Már megjelentek a kátyúk, jobb esetben csak a repedések. Az általunk megkérdezett szakértő szerint egyértelműen valamilyen technológiai hiba állhat a háttérben, azaz az építkezés során nem kellő körültekintéssel készült az alapozás, esetleg a kopóréteg. Sokszor okoz gondot a csatornafedelek körüli terület: a vaslapok kereteit sokszor utólag teszik a helyükre, a körülöttük lévő aszfalt – főleg ha a nyomvonalban van – hónapok alatt képes megrepedezni. Az építők általában 3-5 éves jótállást szoktak vállalni (ennyit kíván az úgynevezett Úttörvény is), vagyis elvileg a garanciális javítási lehetőség adott. Sajnos az esetek zömében az ingyenes helyreállítás a kivitelező csődje miatt elmarad, vagy csak részleges burkolat felújítással jár (az adott kátyút szűntetik meg), s a foltozott terület akár 1-2 év múlva újra kilyukad.

Hogyan kátyúznak?

Télen, fagypont körüli hőmérsékleten csak az úgynevezett hideg kátyúzással tudnak tömni: a zsákos anyagot lapátokkal és célszerszámokkal elegyengetik, bírja, ameddig bírja. Meleg aszfaltot csak tartósan fagypont feletti hőmérsékletnél, száraz körülmények között szabad alkalmazni. A javításnál nagyon fontos a következő technológiai lépcsők betartása: a kátyú területének pontos behatárolása, a sérült rész körbevágása (a kopó és az alatta lévő rétegnél is), alapos kitisztítás (seprűvel, drótkefével, esetleg e célra alkalmazott „porszívóval”), a lyuk kitöltése folyékony bitumenes anyaggal, öntött vagy hengerelt aszfalt beterítése, a repedés szélének tömítése. Ha bármelyik lépés kimarad, a javítás akár hónapok alatt tönkremehet.

Jó hír, hogy Budapesten idén 70 útszakaszt újítanak fel, két ütemben. Friss burkolatot kap a többi között a Nagy Lajos Király útja, az Etele út, az Egressy út, az Állatkerti út és a Fóti út egy szakasza, a Várbusz útvonala. Belecsap a lecsóba az országos közúthálózatot kezelő Magyar Közút Nonprofit Zrt. is, márciustól összesen 600 kilométeren várható nagy felületű burkolatjavítás. A program összköltségvetése eléri a 8 milliárd forintot. Most lendül bele az Állami Autópálya Kezelő is, bár a sztrádákon általában csak kisebb felületi beavatkozásokra van szükség.

Hogy ezek a felújítások és az „életmentő” kátyúzások meddig tartanak ki, senki sem tudja. Csak bízni lehet abban, hogy néhány évig nyugodtan utazhatunk rajtuk.

 

 



Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés