Connect with us

technokrata

Az idő repül, a motor áll

Garázs

Az idő repül, a motor áll

A start/stop rendszerekről
Egyre több autóban látjuk – kinek jó, ha van és kinek rossz, ha nincs?!

Az Európai Unió irányelvei alapján a jelenlegi 160 g/km-es emissziós normát 2012-re 130 g/km-re redukálják. A prognózis alapján minden második autóban benne lesz az ISG rendszer (Idle Stop and Go), ezért érdemes lesz figyelni erre a hárombetűs rövidítésre.

Miért van rá szükség és hogyan működik?

Amikor a motor üresjáratban van – az autó egy helyben áll –, a rendszernek köszönhetően nincs károsanyag-kibocsátás. A start-stop rendszerek a legegyszerűbb technológiai megoldások közé tartoznak, ugyanis a jármű meglévő alkatrészeit alkalmazzák: akkumulátort, megnövelt teljesítményű indítómotort és módosított vezérlőprogramot. Az utóbbi szükség esetén generátorként is működhet. Piros lámpánál a kuplung felengedése és a váltókar üres állásba helyezése szükséges ahhoz, hogy a motor leálljon, majd a pedál ismételt kinyomását követően újrainduljon a motor. Automata sebességváltó esetén a fékpedál benyomása és a gázpedálra lépés szükséges ugyanehhez a művelethez. Természetesen a rendszer egy gombbal kiiktatható, és egyébként sem aktív az üzemi hőfok eléréséig. A hibridekbe (is) beépíthető, a fogyasztás csökkentését célzó technológiák közül a start-stop rendszerek kialakítása a legolcsóbb.

A szkeptikusok a következő aggodalmaikat hangoztatják: “Az 5-10%-os üzemanyag megtakarítás semmit nem ér, mert a különböző szerkezeti egységek élettartama a fokozott igénybevétele miatt 15-20%-al is csökkenhet. Ez egy üzleti fogás, ami mögött az áll, hogy többször kelljen szervizbe vinni az autót.”

Ezzel szemben pedig csak azt kell figyelembe venni, hogy az állóhelyben pöfögő autók nemcsak károsanyag-kibocsátás szempontjából kelletlenek a nagyvárosban, hanem a fogyasztásuk is rosszabb a dugók miatt. Amennyiben a dugókat nem lehet felszámolni, érdemes olyan területen változtatni, ahol lehet. Márpedig a ’80-as években nem volt világméretű autódömping, mégis kísérleteztek néhányan a fogyasztás és emisszió-redukálás rendszerének kivitelezésével.

Az újraindítás hajnala

A ’80-as évek elején megjelenő VW Polo Formel E és a Fiat Regata ES modellek esetén hallhatott először az autós világ a start-stop rendszerek bevetéséről. A mindennapi használat során jelentkező problémák és a magas vételár miatt az úttörő próbálkozások nem voltak hosszú életűek, de egy globális méretű műszaki értekezést indítottak el az autóiparban. A VW csoport továbbfejlesztette, és a ’90-es évek elején megjelenő Golf Ecomaticba adoptálta a még nem végleges stádiumban levő fejlesztését. Aztán 1994-ben következett a Lupo 3L és 1999-ben az Audi A2 3L. Jogosan merül fel a kérdés mindenkiben, hogy mit profitáltak ebből, ha az eladások nem érték el az elvárt darabszámot, amiből legalább a fejlesztési költségeket fedezték volna? Csupán annyit, hogy mindkét modell – az alkalmazott rendszereik miatt – a napjainkban is fennálló negatív fogyasztási rekorderek.

Az ezredforduló után sokáig hallgattak az autógyárak, aztán a Citroen 2006-ban megjelent a C2-be és a C3-ba épített, finomított rendszerével. Itt alkalmaztak először SensoDrive automata váltót és ISG (Integrated Starter Generator – Indítómotor és generátor egy tömbben) kombinációt. A “kettőazegyben” kialakítás kivitelezői a Denso és a Valeo voltak.

A BMW 2008-ban megjelent modelljeinél egy lépéssel továbbfejlesztette a tömbösített verziót az Efficient Dynamics részeként. A “Semmi új nincs a nap alatt” bölcseletnek megfelelően egy erősített önindítót kértek a Robert Bosch GmbH-tól. A megnövekedett számú indítást elviselő egység mellett a BMW szerint felesleges a motort terhelni a generátorhajtással. Ennek megfelelően az elektromos részegységek az akkumulátorról működnek mindaddig, amíg azt az akku kapacitása megengedi, csak ezt követően kap hajtást a generátor. A töltési hatékonyságot a regeneratív fékenergia rendszer együttes alkalmazása a fentiekkel (micro-hibrid) jelentősen megnövelte.

Ekkortájt dobta piacra a start/stop rendszerrel felvértezett modelljeit a Toyota és a Mazda is, ezért Európában csak a 2009-es modellévben váltak elérhetővé újdonságaik. A Mazda esetében a közvetlen befecskendezéssel ellátott motoroknál alkalmazzák azt az eljárást, ahol az álló motor újraindításához az égéstérbe benzint fecskendeznek, majd egy “soron kívüli” szikrával meggyújtják azt. Ennek a megoldásnak a feltétele, hogy a dugattyúkat a dugattyúlöket egy viszonylag behatárolt pontján lehessen megállítani. Az indítómotor párhuzamosan működik ugyan, de a leírások szerint az újraindítás csupán 0,35 másodpercet vesz igénybe, durván felét, mint az eddigi start-stop rendszerek esetében. Az imént említett autóalkatrészek terhelése így jóval kisebb lesz.

A japán áttörés évében jelentek meg a Volvo és a Fiat 500-as start-stop verziójú modelljei, de ezek esetében nincs semmi említésre méltó műszaki újdonság. A skandináv márka azért mégis kiemelkedik a tömegből azzal, hogy hét DRIVe modell szerepel a kínálatában. Ez csupán azért érdekes, mert a Renault és a Peugeot majd csak ezután (várhatóan 2010 végén) mutatja be a gyors indítási és leállási technológiával felszerelt modelljeit, ami enyhén szólva is egy magyarázatra szoruló késedelem.

Ki gondolta volna, hogy a Tata Indiában egy kisteherautóban alkalmazott rendszerrel megelőzi az említett, szignifikáns európai gyárakat? A Tata Ace megjelenésével a helyi háromkerekű moped áruszállítókkal kívánta felvenni a versenyt, de talán a francia gyártókat is megelőzi…

A gyártók start/stop rendszeres modelljei

Márka Jelenlegi modellek     Érkező modellek
Alfa Romeo     MiTo Giulietta
Audi A3, A4, A5 A1, A8
BMW 1, 3, X1 7
Citroen   C3, DS3, C4, C4 Picasso, C5
Fiat 500, Punto Evo Dobló
Ford   Focus
Honda Civic Hybrid, Insight CR-Z
Hyundai i30 ix35
Kia Cee’d, Venga Sportage, Magentis
Lancia Musa  
Land Rover Freelander  
Lexus GS, LS, RX  
Mazda Mazda3  
Mini minden kéziváltós  
Mercedes A, B, E, S C
Mitsubishi Colt Lancer, Outback
Opel   Agila, Corsa
Porsche Panamera Cayenne
Suzuki   Swift
Toyota Urban Cruiser, IQ, Yaris, Auris  
Volkswagen Polo, Eos, Scirocco, Passat, Sharan, Golf  
Volvo C30, S40, V50 S60, V60?

Annak, hogy a rendszer tényleg működik, objektív ténye a közelmúltban végzett osztrák Auto Touring magazin (ÖAMTC) által készített teszt. Két darab, kétliteres, 151 lovas Mazda3 volt a tesztalany, ahol a start-stop rendszer egyértelműen kikapcsolható. A teletankolt autókkal 6 órán keresztül járták a várost. Mindkét autóban egy-egy sofőr ült, akik időnként helyet cseréltek, miközben ugyanazon az útvonalon haladtak. A kereken 6 óra és 20 perces bécsi csúcsforgalomban töltött idő alatt a verdák 128 kilométert tettek meg, átlagsebességük 21 km/h volt. Az aktív start-stoppos járműben egy stopper mérte azt az időt, amíg a motor nem üzemelt. A stopper szerint 122 percen át feleslegesen járt volna a motor, ha a rendszer nélkül küzdöttük volna át magunkat mi is egy ilyen útvonalon. A kikapcsolt start-stopos Mazda 11,6 literes átlagfogyasztással abszolválta a távot, az aktív rendszerrel operáló testvére mindezt 9,7-es átlaggal teljesítette. Az eredmény az osztrák újságírókat is meglepte.

A rendszer ezzel bebizonyította a létjogosultságát, persze nem egy üdvözítő megoldásként az autók magas emissziójára, hanem mint egy megragadni érdemes lehetőséget. Wolfgang Steiger, a VW erőátvitel fejlesztési részlegének vezetője a közelmúltban azt mondta, hogy a start-stop rendszer öt éven belül olyan mindennapos felszereltség lesz, mint a blokkolásgátló vagy az elektronikus menetstabilizáló.

Aki király akar lenni…

A Valeo és a Denso mellett a Bosch a legnagyobb önindító-guru. 2008 végén a miskolci Bosch gyárban már a tízmilliomodik példány legyártását ünnepelték, és a vezetőség rendkívül optimista. Az egyre nagyobb gyártási darabszámnak és a fejlesztéseknek köszönhetően lényegesen lejjebb tudják szorítani az árukat, így a kisebb kategóriájú és olcsóbb autókban is megjelenhetnek. Jóslatuk szerint a dízelbefecskendezőkhöz hasonlóan valószínűleg ezen a téren is letarolja a piacot a Bosch. Szerencsére ezzel hazánk is jól jár.



Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés