Connect with us
Hirdetés

technokrata

Mindenki egy ellen

Garázs

Mindenki egy ellen

Messze még a vége, de a két európai verseny után már látszik valami.

Bár a Spanyol és Monacói Nagydíj már képet ad a vélt vagy valós erőviszonyokról, valószínűleg nem minden idők legizgalmasabb futamaiként jegyezzük majd meg őket. Visszatekintés a csapatok szemszögéből – értékeljük együtt az istállók munkáját az európai belépő után.

Sietve leszögezném, hogy többet vártam Európától. Sokkal többet. Főleg a nagyoktól. Erre tessék, minden papírforma borul, gyakorlatilag a Red Bull hozza azt, amit a topcsapatoktól elvárhatnánk. Vagyis ez így manapság már nem is igaz: a Red Bull lett a topcsapat. Igaz, több előjele is volt annak, hogy az energiaitalosok elkapták a fonalat. Tavaly már Newey segítségével kalapálták össze az RB5-ös modellt, ami parádézott a szezon vége felé, bár a megbízhatóságával azért adódtak gondok. Igaz, ott nem Adriané volt a főszerep. Talán ennek is köszönhető, hogy pilótáik elbuktak a végső megmérettetésen. Na de ezután fogadkozásokból nem volt hiány: mindent egy lapra tettek fel, és ez az idei évet tekintve beérni látszik. Aerodinamikailag a legkifinomultabb kocsiszekrénnyel ők rendelkeznek, a Renault Motorsport terméke nem véletlenül az egyik legjobb erőforrás a mezőnyben, talán csak a Brembo cégnek tehetnek szemrehányást, hisz’ idén a fékek nehezítik helyzetüket. Ezt leszámítva erősen borongós a többi csapat hangulata, mert a mérleg az eddigieket tekintve edzésen 6/6, és futamon is háromszor diadalmaskodtak. Valószínűleg a benzinbe is spéci keveréket tesznek… Olyannyira félnek tőlük, hogy összefogtak ellenük (hehe, ilyenkor egyet tudnak érteni) az istállók, hogy lebuktassák trükkjüket, amellyel szerintük tisztességtelen előnyhöz jutnak.

Egyelőre Vettelnek (na meg Webbernek és a Red Bullnak) áll a zászló, de Alonso sincs sokkal lemaradva

Meglepő módon az eddig örök tehetségként nyilvántartott Webber van jobb pozícióban csapaton belül. Úgy tűnt, 2010-ben is Vettel lesz a favorit, ám jelen helyzet szerint kicsit motiválatlan, főleg azután, hogy csapattársa a semmiből előhúzott két futamgyőzelmet, köztük a legértékesebbet, Monacót is, míg ő csak egyszer arathatott. Az ausztrál briliáns teljesítménye minden bizonnyal frusztrálttá teszi a németet, ez pedig erősen kihat versenyzésére. Azzal, hogy Webber győzni tudott, értékes pontokkal gazdagította Didi Mateschitz csapatát, és bebiztosította vezető helyét a vb-tabellán. Komolyan számolni kell az ausztrállal, idén elérhető lehet számára a világbajnoki cím. Sőt, akár a konstruktőri is a Red Bullnak. Látva remek formáját, Webberen nem fog múlni. Csak a kocsi meg ne gondolja magát. Érdekes, hogy a fiókcsapat, a tehetségkutatóként működő Toro Rosso sehol sincs ehhez képest, mintha oda nem jutna elég pénz a kalapból. Idén már saját kasznival mennek, ez nem igazán jött be eddig. Vajon tényleg csak a nagycsapatnak tesztelnek?

A többi csapat sem alszik, mindenki megrázta magát az európai meccsekre, ki több, ki kevesebb sikerrel. A nagyok egytől-egyig komolyan átépítették autóikat, sőt a Mercedes egyenesen új kocsit hozott Barcelonára, vélhetőleg Schumi kívánságlistájának megfelelően, hiszen a régi dobozzal nem igazán villogott, sőt a szaksajtó már-már a visszavonulását rebesgette. De nem hiába rutinos róka ő, addig barkácsoltak Brawnnal, amíg összeraktak egy ízlése szerinti gépet, amivel rögtön jól le is tolta Rosberget Spanyolországban. Ez biztosan jót tett önbizalmának, azonban egy alapvető kérdést is magában hordoz, főleg látva Rosberg teljesítményét: vajon nem arról van–e szó, hogy a megváltozott helyzethez alkalmazkodni képtelen MS kikövetelt magának egy testreszabott kocsit, versenyképessége megőrzése érdekében (ezt mondjuk meg is értenénk), amihez viszont Nico képtelen alkalmazkodni? Monaco kaotikus versenye után még nagy bátorság lenne ezt kijelenteni, de érdemes elgondolkodni rajta. Nyilvánvalóan nem fogják bevallani, de a Török Nagydíj karakterisztikájából fakadóan a régi tengelytávú kocsi – amely így Rosbergnek kedvezhet – ad egyértelműen választ feltevésünkre. Várjuk ki a végét, mindenesetre MS nagyon fogadkozik, bele is ad mindent, sőt a hercegségbeli utolsó kanyarban való előzését az év eseményének nyilvánítanám, sajnálom, hogy az örök ellenség Damon Hill így akart revansot venni régi ellenfelén.

Schumachernek kedvezett, Rosberget visszavetette a változtatás

A Ferrari továbbra is vergődik, nem találja a kiutat a gödörből, amibe Schumi elvesztése óta beleesett. Bár Alonso parádésan mutatkozott be, és megérkezése után képesnek tűnt összefogni a csapatot, csodát ő sem tud tenni. Az európai futamok után tisztán látszik, hogy semmi sem látszik tisztán. Massa, aki egész jól ment balesete után a téli szezonban, főleg mentálisan csak nem tud megbarátkozni az új gumikkal, szenved a kanyarban, az edzésen, a futamon. Vonatozik a verseny alatt, előzés zéró, de nyerni akarásnak sincs sok nyoma?! Mintha a balesete kioltotta volna azt a tüzet, ami eddig hajtotta. A csapat mellette áll, jobb lenne, ha mögötte állnának, és a futam alatt mondjuk tolnák. Alonso szöges ellentéte, a spanyol virtus bámulatos, ő a pályán él, ilyen futamokat utoljára Schumitól láttunk, valamikor 2006-ban. Előz, hajt, belemegy minden helyzetbe, és még a technikát sem gyilkolja. Viszont a végső elszámolásnál a megbízhatóság kulcskérdés lehet: a motorproblémát megoldották ugyan, ettől függetlenül adódhatnak bajok. Erős innovációs készségük azonban átlendítheti őket a holtponton. Kár, hogy mire elkészültek a másolt F-csatornával, ami mellesleg jól működött Barcelonában minden bonyolultsága ellenére, már meg is állapodtak a FOTA-val annak betiltásáról. Értem én, hogy költségcsökkentés meg minden, de hát a Forma-1 nem erről szól? KERS, csak hogy egyvalamit említsek. Jött, látott, nem győzött, jövőre egységesen elfér majd?

A Mclaren szintén érdekesen teljesít. Remek kocsi, remek pilóták, angol dream team, mégis szöges ellentétek egyazon autóban. Adja magát az összehasonlítás:  Button, a kezesbárány, az economy sofőr, míg Hamilton a gyilkológép, egy orca. Sajnos ez a teljesítményen is meglátszik. Button tojáson lépkedve szárnyal, Hamilton erőből küzd, de semmi. Üti-veri a gépet, látványosan megy előre, csak sajnos nem bírja technikával. Valami mindig útját állja, addig meg Jenson halálunalmas vezetéssel, de nyer. Meglátjuk, melyik stílus lesz a nyerő év végére, ez azonban a csapat felelőssége is. Az európai futamoktól nem azt kapták, amit reméltek, hisz’ sokan például sima Mclaren-győzelemre tippeltek Monacóban, hát semmi nem lett belőle. Bár kíváncsi lettem volna, mi történik, ha nem felejtik Button autóján a hűtőborítást?! Azért ne írjuk le őket, a csapat nem titkoltan a vb-ért megy.

Renault. Ők is upgrade-csomaggal készültek. Meglepetés, főleg Kubica remeklése egy középszerű autóval. Lehet, a Lada-tőke életet lehelt beléjük? Azért jól látszik, hogy Briatore hiányzik a cirkuszból, a csapat szanaszét, ennek ellenére a lengyel konstans jól szerepel, nem sok híja volt monacói elsőségének. Ezalatt Petrov valahol meghúzódva küzd  a mezőnnyel, nem igazán tud villantani. Pedig Európába érkezve már szert tehetett volna némi tapasztalatra, így marad egyértelműen Kubica a favorit, nemhiába suttogják a paddockban a jövőbeni ferraris kapcsolatot. Kiegyensúlyozott, sikerült továbbfejlesztenie az autót mérnökével, így minden bizonnyal számolni kell vele az idény hátralévő részében is.

A középmezőny végén tanyázik az egykor szebb napokat megélt Williams és a remek teljesítményt mutató Force India. Williams úrnak át kellene gondolnia, merre akar indulni, mert a mostani helyzet nem méltó hozzá. Hiába a rutinos róka Barrichello, ő nem alkalmas arra, hogy csapatot építsenek rá, Hülkenberg pedig ifjonc még, örül, ha a Forma-1-ben elmanőverez valahogy. Hiába, ide több kell, mint F2- és F3-győzelmek, GP2-helyezés, stb.

Mindenki más. Idén megnyílt a kapu három új belépő számára is, bár inkább zárták volna jobban. A belépők, név szerint Hispania, Virgin és Lotus gyakorlatilag említésre sem méltóak. A kezdeti 8-9 mp körönkénti hátrány egy más ligába sorolta őket, teljesítményük szánalmas, pilótáik finoman szólva is érdekesen mozognak a pályán. Főleg a monacói futam előtt erősödtek fel a hangok, hogy talán más kategóriát kellene készíteni nekik az időmérőre (szerintem a futamra is), hibáik, veszélyes helyzeteik miatt. Pénzhiány miatt sokáig indulásuk is kétséges volt, most úgy tűnik, emiatt nem lesz kérdéses távozásuk, bár az öreg Bernie azon van, hogy végigmenjenek az idei éven. Ímmel-ámmal fejlesztgetnek is, már csak 3-6 mp a hátrány, de ez azért mesze nem csúcsforma. Egyszerűen nem is lehet róluk mit írni hibáikon kívül, de most nem is akarom őket ezzel bántani, ez egy másik történet lesz.

Chandhok (HRT) és Trulli (Lotus) randevúja Monacóban

Mindenesetre az első két európai futam messze nem hozta azt az izgalmat, amit elvárhattunk volna, a tűzijáték elmaradt – leszámítva néhány érdekes momentumot. Az szokásosan idei évre is változó, követhetetlen szabályok miatt mintha tesztmódban futnának a kocsik, spórolnak a gumival, a benzinnel, no risk, ahogy az angol mondaná. Több előzés mindenképpen látványosabbá tenné a futamokat, de az aerodinamika oltárán feláldozták a kocsik eme képességét. Így viszont szembesülünk azzal a ténnyel, hogy remek kis párosok alakulnak ki, végigutazva a futamokat, csak épp eseménytelenségbe taszítva az egykor izgalmasabb időket. Vajon kinek az érdeke, hogy mindez megtörténjen? Tényleg a pénzre megyünk, szponzorvadászat van, hisz’ már elértük a célt, a nézettséget? Miért vétózzák meg az újító ötleteket? Miért változtatják a szabályokat? Mire ez az eszement spórolás? Ha velem tartanak, következő blogbejegyzésemből ezt is megtudhatják.



Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés