Connect with us

technokrata

Van még lejjebb

Garázs

Van még lejjebb

Pang a piac
A járműimportőrök szerint jelentéktelenné válhat a magyar piac.

A magyarországi autóeladások mennyisége olyan mélyre süllyedt, hogy emiatt az autógyártók számára jelentéktelenné válhat a piac − hívta fel a figyelmet Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke a szervezet budapesti sajtótájékoztatóján. Az első félévi adatok alapján az MGE már módosította is előrejelzését, az év egészében 65 ezer helyett 50 ezer személygépkocsi eladásával számol. És ami még 50 ezer: munkahely, veszélyben.

Tavaly drámai csökkenést kellett elviselni az ágazat szereplőinek. Az óriási veszteségért nem csak a válság tehető felelőssé: a forint árfolyamának hullámzása, a kormány tehetetlensége is közrejátszott abban, hogy nem sikerült az autóeladások számát normalizálni. Az MGE szerint a magyar piac felvevőképessége válságmentes időkben 120-140 ezer személyautó és kishaszonjármű. Úgy vélik, hogy az idén bevezetett és a már beígért adózási előnyök, az emberek biztonságérzetének javulása, a pénzügyi szektor kihelyezési kedvének visszatérte pozitív hatással lehet a gépjármű-értékesítési iparágra.

Mely iparág csak a finanszírozási oldal szereplőivel együttműködve lesz képes kilábalni és fokozatosan eljutni a válság előtti értékesítési darabszámokig, feltételezve, hogy a lakosság korábbi vásárlási és hitelfelvételi kedve is visszatér. Addig a domináns trend a személyautók piacán továbbra is a céges, illetve flottaeladás marad. Az egyesület stratégiai céljai között szerepel a gazdaság fehérítése érdekében megkezdett munka folytatása, a gépjárművásárlás és -üzemeltetés adóterheinek racionalizálása, valamint a pénzintézetekkel történő szorosabb együttműködés. Az MGE jelen gazdasági helyzetben igen fontosnak tartja, hogy a kereskedések személyi állományuk képzésével, javítói és garanciális munkáik kapacitásának jobb kihasználásával stabilizálják helyzetüket.

A sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy bár régóta szeretné az autós szakma maximalizálni a regadó felső határát – ez jót tenne a hazai adófizetési kedvnek -, a pénzügyi kormányzat hallani sem akar róla, s ennek eredményeként lassan nincs magyar rendszámú autó az utakon. Megjelent az export, mint új tevékenység: több hazai importőr és kereskedő külföldre értékesíti az itthoni készleteit. Ez is indokolja, miért zuhannak tovább az eladások. Az előző évi darabszámok további, átlagosan 40 százalékos csökkenése mellett az iparágban működő vállalatok nagy része veszteségesen működik, leépítésekre kényszerül.

Az egyesület előrejelzése szerint idén Magyarországon mindössze 50 ezer személygépjárművet helyeznek forgalomba, alulmúlva a borzasztó tavalyi esztendőt. A becslésben az is szerepel, hogy a kishaszonjárművek eladási száma 10 ezres lehet. A prognózis megemlít 2500 motorkerékpárt, valamint 2100 nagyhaszonjárművet is. Erőre kapott a robogópiac: 2010-ben 3000 kismotor találhat gazdára a tavalyi 650-nel szemben. A teljes piac így is csak stagnál, de várhatóan eléri a 70 ezres összesített darabszámot. Az igazi fellendülést az év második felétől várják az elemzők, a teljes rendeződéshez pedig további 2-3 évet tartanak szükségesnek. Ez nagymértékben függ attól is, hogy a válságból való kilábalás hogyan hat a munkahelyek megőrzésére, illetve új munkahelyek létrehozására. Kérdéses, mikor lesz érzékelhető megnyugvás a piacokon.



Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés