Connect with us

technokrata

A második fecske

Garázs

A második fecske

Toyota Auris HSD
Alig kisebb, de jóval olcsóbb a Priusnál – vezettük a Toyota új hibridjét.

Bemutatkozott az új Auris HSD – szeptembertől Magyarországon is kapható a Toyota második “fullhibrid” családi autója. Technikája azonos a Priuséval, és nem is sokkal kisebb nála. Felszereltsége gazdag, motoregyüttese erős, takarékos és környezetbarát, bevezető alapára 5 990 000 forint. Drágállja? Ha tovább olvas, rá fog jönni, hogy bizony versenyképes ez a csomag.

Hamarosan jönnek a többiek

Magyarországon is bemutatta legújabb hibdridautóját a Toyota, az a Toyota, mely a jelek szerint abszolút elkötelezettje lett a környezettudatos autógyártásnak (ha nem is elektromos autókat készítve, “csak” hibrideket). Kezdte a Priusszal, az első fecskével, ami kis túlzással nyarat csinált, folytatta prémium termékeivel Lexus márkanév alatt (GS, LS, RX), s mostanra jutott el odáig, hogy lefelé bővíti hibridpalettáját. Európában. Ahogy teltek az évek, a folyamatosan fejlesztett technológia bizonyította úgy létjogosultságát, mint megbízhatóságát, így hát itt a kompakt Auris HSD, és nem is olyan soká kisebb méretosztályban is elérhető lesz a Hybrid Synergy Drive hajtás. Ahogy a sajtótájékoztatón elhangzott, a közelgő Párizsi Autószalonon kiderül, melyik a következő delikvens – egyelőre az biztos, hogy az Aurisnál kisebb (és olcsóbb) lesz. A gyártó tervei szerint 2015-re minden második modellje hibridként is kapható kell, hogy legyen, 2020-ra pedig teljessé válhat a lefedettség.

A legkedveltebb karosszéria-formában

A vizonylag nagy és űrsiklós és drága Prius a nagyon “zöldek”, illetve a divatból vásárlók autója. Az Auris bezzeg a legkedveltebb karosszéria-forma jeles, nemrég frissített ferdehátú képviselője, s a többség ebben a kompakt méretosztályban néz szét, amikor kocsit vásárol. És a felmérések szerint nem is kevesen szánnak 6 millió forint körüli összeget egy ekkora, de erős, jellemzően dízelmotoros, kiválóan felszerelt autóra, úgyhogy az Auris HSD a maga tudásával és árával nyugodtan focizhat a C-szegmens premier ligájában – nincs vesztésre ítélve. A Toyota még idén 14, jövőre 30 ezret szeretne belőle értékesíteni Európa-szerte, a magyaros terv pedig ebben az évben 50, 2011-ben 100 darab HSD eladásáról szól (400 “mezei” Aurison kívül, azaz 20 százalékra teszik a hibrid-arányt).

Prius-technika olcsóbban

Az Auris HSD nem meglepő módon egyrészt az Aurisra, másrészt a Priusra épül. Külsőleg módosított lökhárítójáról és hűtőmaszkjáról, kék hátterű emblémájáról, egy kis nappali menetfényről, néhány feliratról és logóról, továbbá Prius-stílusú felnijéről ismerszik meg. Bent kék az idítógomb. A hasmagasság 5 mm-rel csökkent. A lemezek alatt átdolgozták a padlót, hogy elférjen az akkumulátor, reszeltek az elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztésen, de az elektromos kormányszervo rásegítésén is. A megváltozott súlyeloszlás okán valamelyest feszesebbre hangolták a futóművet, külön figyelmet szenteltek a hangszigetelésnek. A fék elektronikusan vezérelt. A hibridrendszer mintegy mázsás (generátor és “agy” elöl 55, akksi hátul 50 kg) súlytöbbletével együtt a HSD 25 kg-mal könnyebb a kétliteres dízel Aurisnál.

A hajtásláncot egy az egyben átvették a Priusból. A benzinmotor 1.8 literes VVT-i (intelligensen változó szelepvezérlésű) 99 lóerővel és 142 Nm nyomatékkal, no és Atkinson-ciklusú, hűtött kipufogógáz-visszavezetéses. Az állandó mágneses, léghűtéses villanymotor 60 kW-os – a rendszer összteljesítménye 136 LE. Az erőátvitelért E-CVT elektronikusan szabályozott automatikus váltó felel. Az Auris HSD 100-ra becsülettel, 11,4 mp alatt gyorsul, végsebessége 180 km/h. Gyári átlagfogyasztása mindössze 3,8 l/100 km, CO2-kibocsátása 89 g/km.

Többféle hajtási üzemmódból lehet választani. NORMAL módban szimplán okos és takarékos az autó. Ötvenes tempóig – optimális körülmények között és 2-3 km-en át – képes kizárólag villannyal (EV), s így zéró CO2- és NOx-emisszióval mozogni. Az ECO gombra bökve tompább, a POWER-t megnyomva agilisabb a gázreakció. Akárcsak a Prius, az Auris HSD is szabályozza a klíma működését, de álló benzinmotornál is dolgozgat. A CVT előválasztókarja mindig visszatér a kiindulópontra, aktuális helyzetét a műszerfalról lehet leolvasni. A kar mellett van az automata rögzítőfék gombja – “gázadásra” old, s ha leállítjuk az autót, bekapcsol.

A 3,8 literes fogyasztás és a 89 g/km-es CO2-kibocsátás az említetteken kívül a 0,28-as alaktényezőnek, az alacsony gördülési ellenállású abroncsoknak, a fékenergia-visszanyerésnek és a benzin-, illetve villanymotorok optimalizált együttműködésének is köszönhető. És amivel ugye a Toyota-féle fullhibrid jóval több a párhuzamos vagy mild hibrideknél, hogy képes kizárólag villanyosan mendegélni.

0,0

A menetpróba során a fedélzeti számítógép pillanatnyi fogyasztásjelzője többször is ezt az értéket mutatta: 0,0. Kisebb tömege miatt az Auris HSD leheletnyivel még a Priusnál is takarékosabban vezethető, miközben hasonlóan halk és kultúrált. Városban és közúton semmivel sem lassabb vagy kevesebb az átlagautóknál, autópályán persze már nem annyira rugalmas, dinamikája kisautós. És a csomagtartója is az – míg a többi Aurisé 350, a hibridé 279 literes (meg lapos, de legalább rekeszes, variálható és bővíthető) az akkumulátor helyigénye okán. Más hátránya nincs a HSD-nek. Elöl-hátul kényelmes és megfelelően tágas, az anyagok jók, minden apróságnak van helye, a dizájn modern, de nem túlbonyolított.

Értékarányos az ára

Egyfelől minimum 6 millió forint egy ötajtós ferdehátúért sok pénz, tény. Ha azt vesszük, hogy ezért az összegért egy alapból (Luna) is jól fölszerelt (7 légzsákos, menetstabilizálós, dombsegédes, automata klímás, ködlámpás, alufelnis, bőrözött, tengelyirányban is állítható multikormányos, 4 elektromos ablakos, fedélzeti számítógépes, MP3-as és CD-s hifis, USB-csatlakozós) autónk van csúcstechnikával és automata váltóval, máris szebb a kép. Amúgy a Sol szint 370 ezres felárért automata világítást, esőérzékelőt, Bluetooth-kihangosítót, tempomatot, intelligens kulcsot és tolatókemarát is ad. Még 320 ezer az érintőképernyős navigációs rendszer parkradarral kiegészítve.

Szóval 6, mindenestül és gyöngyházfényestül kb. 6,8 millió forintól beszélünk. Most tessék konfigurálni egy automata és dízel Golfot, Astrát, Focust, bármit. Aurist akár. Szépen kistafírungozva. Ne is ragozzuk. A Prius pedig úgy 1,5 millióval drágább. Ami pedig még a HSD malmára hajtja a vizet, az a kisautós, Yaris-szintű fenntartási költség plusz az a tudat, hogy a Toyota-féle hibridhajtással kapcsolatban eddig semmi probléma nem merült fel.



Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés